عمومی

فسخ تعهدات و قراردادهای بین المللی

در معاملات خود امکان اختلاس و اختلاس را داریم که می تواند تجارت را مختل کند، اما در معاهدات بزرگ به ویژه با سایر کشورها و قراردادهای بین المللی باید مبنای قانونی وجود داشته باشد تا بتوان در تمام مراحل به آن عمل کرد. در بررسی قرآن این آیه توجهم را جلب کرد.

وَإِّفَنَّ مِنْ قوْمٍ خيَانَةُ فَنْبِزْ إلَيْهمْ علي سوالات خداوند خائنان را دوست ندارد. تشنج، ﴿58﴾

و اگر از خیانت گروهی می ترسید [پیمانشان را] به طرف آنها پرتاب کن [تا طرفین] به همان اندازه [بدانند که پیمان گسسته است] چون خداوند خائنان را دوست ندارد. تصرف، (58).

توضیح اینکه خیانت کار بسیار زشتی است که خداوند آن را نمی پسندد و هر آنچه در مورد وفای به عهد و اهمیت آن گفته شده باید در مورد خیانت گفته شود. امانت و نقطه مقابل آن، خیانت، مقوله ای چند دینی و اخلاقی است و مسلمان و غیر مسلمان را نمی شناسد. قاعدتاً ملت در این آیه را باید یک گروه یا به زبان امروزی کشور پیمانکار دانست. «علی الساشا» در آیه به این معناست که اگر دیدید دشمنان خود را که با آنها عهد بسته اید، از خیانت شدیداً می ترسند، مانند آنها پیمان یا عهد بیندازید و با آنها مقابله کنید.

نکته اینجاست که صحبت از قراردادهای تحمیلی نیست. در قراردادهای اجباری زور وجود دارد و کشوری که در احتیاط خود اشتباه کرده است، ممکن است از ترس ضرر بیشتر، تسلیم قراردادهای اجباری و شرم آور شود. اما وقتی صحبت از مذاکره به میان می‌آید، به این معناست که طرفین از نقطه‌ای برابر با مسائل برخورد می‌کنند. نکاتی که در این آیه جالب به نظر می رسد این است که این آیه می فرماید:

اولین. در وفای به عهد خود قاطع باشید و برای زیر پا گذاشتن عهد خود پیشقدم نباشید.

دیگر. اگر شواهد نشان می دهد و قطعاً می ترسید و می ترسید که دشمن عهدشکنی کند و نه اینکه عهدش را زیر پا بگذارد (که با تأکید فراوان بر آن تأکید شده است) باید با همین امر مقابله کنید و بر آن اصرار کنید. وفای به عهد .

سوم. از موضع قدرت حمله کنید و پیمان یا عهدشان را به سرشان بیندازید! و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه شما قدرت داشته باشید. هم قدرت معنوی و توکل به خدا و هم قدرت مادی و اعتماد به ابزار قدرت. جای تعجب است که نظام اسلامی در بسیاری از موارد با وجود پاره پاره شدن معاهده از سوی طرف مقابل، مانند الجزایر و برجام همچنان به آن پایبند هستند. پیامدهای منفی دارد. پاسخ به موقع از حمله فردا جلوگیری می کند.

چهارم. این دستور بعد از قرارداد است. اما اگر متن در هنگام تنظیم قرارداد مبهم باشد یا خیانت طرف در استفاده از الفاظ مشهود باشد یا فقط نسخه انگلیسی ملاک باشد، دیگر چه باید گفت. به طریق اولی نباید عقد را پذیرفت و یا اینکه قرارداد را فسخ شده دانست.

پنجم این نیاز به هوشیاری و اطلاعات قوی دارد. ترس از عهدشکنی و خیانت به طرف مقابل، هوشیاری و دقت زیادی می طلبد و قطعا سازوکار خاص خود را می طلبد. ترس از خیانت نیازمند اطلاعات قوی و یک سیستم اطلاع رسانی به موقع است. شما باید از تمام امکانات لازم برای به دست آوردن اطلاعات در مورد موقعیت و نحوه برخورد طرف مقابل با قرارداد آگاه باشید.

اقدام ششم به موقع اقدام به موقع از بسیاری از اقدامات بعدی جلوگیری می کند و اجازه نمی دهد دشمن اقدامات بیشتری انجام دهد که بدیهی است هزینه بیشتری برای کشور خواهد داشت.

هفتم شفاف بودن، تقلب نکردن، صادق بودن و قاطع بودن. «علی بازا» یعنی شما هم مثل آنها تقلب نکنید و حرفتان را واضح بیان کنید تا یا ابهام برطرف شود یا طرف مقابل جایگاه خاص شما را بداند.

هشتم. مردم را در جریان بگذارید. مردم مالک همه چیز هستند، هر توافق بین المللی باید به نفع مردم باشد. ترس از خیانت دشمن را نیز باید برای مردم دانست.

نهم قرارداد نیاز به مراقبت و تقاضا دارد. وقتی قراردادی منعقد می شود، به وضوح انتظاراتی را به همراه دارد و باید دید که آیا این انتظارات برآورده می شود یا خیر.

دهمین بی تفاوتی تقصیر طرف قرارداد نیست. قراردادهای بین المللی و پرداخت های مالی و عدم استفاده از آنها نشان از بی تفاوتی دارد. در حال حاضر سالانه مبالغ هنگفتی به سازمان های بین المللی می پردازیم که فقط نام ما در قراردادها ذکر شده است، در حالی که باید از امتیازات آنها استفاده بهینه کنیم، اما به دلیل کم کاری، ناآگاهی یا ناتوانی از این امتیازات استفاده نمی کنیم یا از آنها به خوبی استفاده نمی کنیم. .. اگر همه این افراد تحصیلکرده را به کار بگیریم و آموزش های لازم و مرتبط را به آنها بدهیم تا بتوان از آنها در عرصه های مختلف استفاده کرد، سود زیادی نصیب کشور می شود.

یازدهم این آیه در مورد جنگ و احیاناً توقف مخاصمات است، اما قابل تعمیم به همه عقود است. شما می توانید این ترس را در تمامی قراردادهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … داشته باشید و در صورت عدم اقدام به موقع، زیان های بعدی جبران ناپذیر خواهد بود.

دوازدهم این آیه پاسخی است به کسانی که به اسلام و اقتصاد اسلامی و سیاست اسلامی و انواع آن اعتقاد ندارند.

6565

دکمه بازگشت به بالا