اجتماعی

عکس | رشته نخ آبی در دهان ۱۰۰ قربانی غار «نیمه شب وحشت»

بیش از 15 سال از کشف بیش از 100 قربانی در غار معروف به “ترور نیمه شب” در کشور بلیز در آمریکای مرکزی می گذرد، اکنون محققان به یافته های جدیدی در مورد این قربانیان خدای باران فرهنگ مایاها دست یافته اند. ظاهرا نخ های آبی در دهان این افراد وجود دارد که می توان دلایل مختلفی برای وجود آنها بیان کرد.

در سال 2006، گروهی از محققان بیش از 10000 استخوان را در غاری در بلیز پیدا کردند که به اعتقاد آنها متعلق به حداقل 118 نفر بود که بسیاری از آنها در زمان مرگ شکنجه شدند. اکنون محققان نگاهی به دهان این قربانیان انداخته اند و توده دندان های آنها را با جزئیات بیشتری بررسی کرده اند.

عکس یک ریسمان مرموز در دهان قربانیان رسمی باستانی و وحشتناک پیدا شده است

در مقاله ای که در مجله بین المللی استئوباستان شناسی منتشر شده است، دانشمندان می گویند که نخ های آبی را در دهان حداقل دو نفر از این قربانیان یافته اند. امی چن که برای اولین بار این تحقیق را برای اطلاع از وضعیت سلامت دهان قربانیان آغاز کرد، متوجه شد که بیماری خاصی در بین آنها وجود ندارد. در نتیجه به سراغ این رفت تا با بررسی پالپ دندان ها ببیند چه غذاهایی مصرف می کنند.

چه چیزی در دهان قربانیان مایا بود؟

مطالعات نشان می دهد که این دندان ها دارای نخ هایی هستند که عمدتاً از پنبه ساخته شده اند و برخی از آنها به رنگ آبی هستند. این رنگ برای فرهنگ مایاها مهم بود و قبلاً در ساختمان های دیگر آنها دیده شده بود. رنگ آبی به ویژه در مراسم و رنگ آمیزی بدن قربانیان مورد استفاده قرار می گرفت.

با این حال، چن و تیمش می گویند که این احتمال وجود دارد که دهان قربانیان قبل از مرگ با پارچه آبی پوشانده شده باشد. محققان می گویند نکته جالب این است که بسیاری از مردم فکر می کنند جرم و جنایت تنها می تواند شاخصی از رژیم غذایی باشد، اما این مطالعه نشان می دهد که شاید بتوان اطلاعات بیشتری از این جنایات به دست آورد.

با این حال، چن و همکارانش اذعان دارند که تحقیقات آنها دارای محدودیت هایی است. به عنوان مثال، آنها نمی دانند چه زمانی نخ ها در پلاک دندان قربانیان گیر کرده است زیرا میزان تشکیل پلاک در افراد مختلف متفاوت است. از طرفی تعداد کمی در این توده توخالی دندان داشتند و این کار معاینه و مقایسه را برایشان سخت می کرد.

5858

دکمه بازگشت به بالا