اقتصادی

عباسی: وزارت جهاد کشاورزی را تنها مسئول اجرای الگوی کشت می‌دانیم

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی با تاکید بر اینکه الگوی کشت مستلزم تمرکز وظایف و یک مرکز تصمیم گیری و فرماندهی واحد است، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی را از ابتدا تا کنون پاسخگو هستیم. پایان فرآیند ما اجرای مدل کشت را می دانیم.

به گزارش یومیر، علیرضا عباسی در بیانیه ای با اشاره به وجود محدودیت های شدید در منابع آبی و زمینی کشور، اظهار کرد: با وجود این منابع محدود، امنیت غذایی باید مورد توجه قرار گیرد و نباید این موضوع کمرنگ شود، لذا خدای ناکرده حرکت کشور علیه اعتیاد .

وی همچنین با بیان اینکه «در خصوص اجرای الگوی کشت متأسفانه برنامه ریزی و برنامه ریزی درستی دیده نشده است»، اظهار داشت: به همین دلیل است که جامعه تولیدکننده نمی داند چه محصولی، کجا و به چه میزان باید کشت کند. بنابراین در فصول مختلف محصولات مختلف به وفور یا کمبود وجود دارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید به الگوی کشت توجه ویژه ای شود و برنامه ریزی های اساسی در این راستا انجام شود، افزود: داشتن الگوی کشت مناسب بر اساس ظرفیت و اقلیم منطقه مورد نظر بسیار مهم است. مسلماً وقتی چنین مدلی با رعایت الزامات آن وجود داشته باشد، به عنوان مثال، دیگر شاهد کشت برنج در مناطقی که خشک هستند و به آب زیادی برای کشت نیاز دارند، نیستیم.

عباسی بیان کرد: در اسناد نظام بالا و برنامه های پنج ساله توسعه، اجرای الگوی کشت مطرح شده است. در برنامه ششم توسعه ذکر شده بود که الگوی کشت باید نیم سال بعد از انتشار این طرح اجرا شود، اما زمانی اجرا شد که در بازنگری قانون 1401 در مجلس نروژ موضوع الگوی کشت را مطرح کردیم. بودجه. و تصمیم گرفت که در شش ماهه اول سال منتشر شود.
وی ادامه داد: نگرانی هایی که در الگوهای کشت وجود دارد برطرف می شود. به شرطی که وزارت جهاد کشاورزی اراده داشته باشد و دنبال بهانه نباشد. ارزیابی ما این است که اراده انجام این کار در وزارت جهاد کشاورزی ضعیف است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست پارلمان دانمارک از مسئولیت تهیه الگوی کشت در قبال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (TAT) انتقاد کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید الگوی کشت را تهیه کند. به جای تحویل دادن آن به معاونت کشاورزی داده است. به سازمان تات داده است، در حالی که اگر قرار است اصولی پیش برویم، حوزه کشاورزی باید این کار را انجام دهد و متولی این مجموعه باشد و کار را پیش ببرد.

عباسی افزود: متاسفانه در تهیه الگوی کشت از دانشگاه ها استفاده نشد و در حوزه فرهنگ صدا و سیما که از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است به طور جدی و با هماهنگی سایر نهادها وارد موضوع نشدند. “

وی با تاکید بر اینکه در ترویج الگوی کشت در بین کشاورزان نمی توان به صورت اجباری و قهری با کشاورز صحبت کرد، گفت: باید کشاورز را تشویق کرد و سیاست های تشویقی را در پیش گرفت. از طرفی باید احساس مسئولیت در کشاورز بیدار شود تا نسبت به کشور و جامعه برای تامین امنیت غذایی احساس مسئولیت کند. اگر یک دید کلی داشته باشیم، مدل کشت قطعا قابل اجراست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه الگوی کشت برای اولین بار اعلام نشده و در سال های گذشته نیز ابلاغ شده اما اجرایی نشده است، گفت: خواسته ما از دولت این است که الگوی کشت شعاری نشود. و نشان دادن کار با وجود اینکه دو ماه از اعلام الگوی کشت می گذرد، هنوز کار خاصی انجام نشده است. اجرای الگوی کشت باید وظیفه دولتمردان باشد تا بتوانیم با توجه به محدودیت منابع آب و زمین از منابع موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم. مجلس این آمادگی را دارد که در صورت لزوم در برنامه هفتم توسعه یا بودجه های سالانه مصوبات جدیدی را تصویب کند اما به شرطی که در وزارت جهاد کشاورزی کار نمایشی انجام نشود.

عباسی گفت: در سال 1390 قانون انتزاع در کشور تصویب شد. قبل از آن اختیارات در حوزه جهاد کشاورزی در اختیار وزارت بازرگانی بود، پس از انحلال وزارت بازرگانی تعدادی اختیارات در حوزه وزارتخانه داشتیم و برخی از اختیارات از جمله این بود. ، مربوط به وزارت جهاد کشاورزی بود و تا سال گذشته چالش شدیدی بین دو وزارتخانه بود و هر بار که از وزرای مربوطه سوال می شد به دلیل عدم هماهنگی از پاسخ صحیح طفره می رفتند.

وی با تاکید بر اینکه الگوی کشت مستلزم تمرکز وظایف و یک تصمیم و مرکز فرماندهی واحد است، ادامه داد: نگرانی ما این است که فردا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند که وزارت نیرو در تخصیص آب همکاری نکرده و به همین دلیل نتوانستم. این کار را انجام دهید وگرنه سازمان برنامه و بودجه همراه لازم را نداشت.

عباسی در پایان تاکید کرد: مجلس از این پس جلوی این سوالات را بگیرد. اگر مجلس را به وزارت نیرو یا سازمان برنامه و بودجه یا استانداران ارجاع دهند، قابل قبول نیست. ما مسئولیت اجرای الگوی کشت را از ابتدا تا انتهای فرآیند بر عهده وزارت جهاد کشاورزی می دانیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا