عمومی

صنایع دستی لرستان به بازارچه نرفت/ جیب پر از خالی وعده‌ها! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر – Provinsgruppen: در استان لرستان صنایع دستی ثمره گروه هایی است که عشق را از دلشان جاری می کنند و با انگشت روی گلیم و جاجیم می کشند و یا با چکش حکاکی می کنند.

صنایع دستی لرستان در سه نوع عشایری، روستایی و شهری شکل می گیرد. بیشتر محصولات صنایع دستی عشایری توسط خانوارها مصرف می شود و کمتر به بازار عرضه می شود.

موانع معرفی فنی ترین صنایع دستی ایران

از انواع صنایع دستی عشایری در استان لرستان می توان به سیاه چادر اشاره کرد. تقلب، قالیچه و قالیچه. صنایع کشاورزی از قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم بافی تشکیل شده است و از مهم ترین صنایع شهری می توان به صنایع دستی، نمد بافی، قلم زنی، ورشو سازی، قالیچه، مواج و گلیم اشاره کرد. بافندگی است.

رشته صنایع دستی لرستان با وجود ظرفیت های فراوان با مشکلات فراوانی از عدم ایجاد بازارچه هنر و صنایع دستی گرفته تا بیمه نکردن صنعتگران در این بخش مواجه است، حوزه ای که در صورت توجه می تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال و تولید داشته باشد.

سفره رنگارنگ با صنایع دستی لرستان / برترین هنر مردم لر

اولین بار در سال 87 بود که زمزمه ساخت بازارچه های صنایع دستی در لرستان شنیده شد در حالی که ایجاد این بازارچه هنوز نیمه تمام مانده است.

همچنین به دلیل عدم تخصیص تامین اجتماعی در سال گذشته به دلیل عدم مشارکت دولتی در یارانه بیمه صنعتگران، یک هزار و 735 صنعتگر برای بهره مندی از زمین و بیمه عشایری معرفی و تبدیل به بیمه زمین و عشایر شدند.

گردش مالی 65 میلیارد ریالی صنایع دستی لرستان

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در سخنانی از فعالیت بیش از 33 هزار نفر به صورت مستقیم و 85 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در بیش از 52 منطقه مشترک صنایع دستی بومی و غیربومی استان لرستان خبر داد.

وی گفت: ایجاد بیش از 27 بازار فروش نوروزی و نمایشگاه های فصلی و مناسبتی، شرکت در بیش از 12 نمایشگاه ملی و منطقه ای، کسب 7 تمبر با کیفیت و تمبر ملی صنایع دستی صنعتگران استان و گردش مالی سالانه بیش از 65 میلیارد ریالی این هنر صنعتی در واحد فروش در ارتباط با برگزاری نمایشگاه ها و بازارچه ها، همگی سندی مبتکرانه مبنی بر وجود ظرفیت ها و استعدادهای فراوان در حوزه صنایع دستی در استان لرستان است.

سفره رنگارنگ با صنایع دستی لرستان / برترین هنر مردم لر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: در سال های اخیر اقدامات و برنامه ریزی های خوبی برای احیاء و رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان انجام شده که موفقیت های خوبی را در پی داشته است.

قاسمی گفت: برای ایجاد اشتغال ارزان با ارزش افزوده بالا، تقویت و رشد کارگاه های کوچک و بزرگ و مشاغل کوچک خانگی، اختصاص تسهیلات از تبصره 18 قانون بودجه عمومی از جمله این موارد است.

برای ایجاد 3 خانه صنایع دستی پیگیری کنید

وی با اشاره به ارتقای کمی و کیفی محصولات صنایع دستی در استان گفت: با هدف ثبت نام و حمایت از هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی استان، مستندسازی، تولید انواع فیلم های تبلیغاتی و آموزشی، برگزاری وبینارها تخصص در صنایع دستی و کمک به انجام تحقیقات دانشجویی و علمی در صنایع دستی مطابق با ذائقه جدید مشتریان از اولویت های مهم معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است. .

سفره رنگارنگ با صنایع دستی لرستان / برترین هنر مردم لر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: همچنین راه اندازی سه خانه صنایع دستی در چوب و منسوجات سنتی و ورشو، انعقاد تفاهم نامه های مختلف همکاری و آموزشی با بنیاد تعاون اداره کل زندان ها، کمیته امداد امام و بهزیستی. سازمان، برکت بنیاد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، بنیاد برکت آستان قدس رضوی برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی و هنرهای سنتی، معرفی انواع صنایع دستی استان از طریق برنامه های رادیویی و رسانه های گروهی نیز با جدیت دنبال می شود.

قاسمی تصریح کرد: در بحث تربیت صنعتگر برای علاقه مندان و تربیت اساتید ماهر در زمینه های قابل تجاری سازی دوره های آموزشی عمومی برای علاقه مندان برگزار می شود.

فعالیت 30000 صنعتگر در لرستان

وی افزود: شهرت جهانی صنایع دستی لرستان انواع صنایع دستی و صنایع دستی سنتی، گلیم و مسته و جاجیم، نخ برنج سنتی، سرامیکتولید و حکاکی ورشو در ورشو، .یهدوزی و .یووه‌بافیلباس محلی نامدامالی، لری و بختیاری (چوقابافی) انواع محصولات نمدی، چرم دست دوز، زیورآلات سنتی محلی، دستگیره و منبت چینی، میناکاری، نقاشی و تذهیب روی شیشه، چاقوسازی و ساخت انواع آلات موسیقی به ویژه ویولن لری، تراش گرانبها و نیمه. -گرانبها سنگ و … مهمترین صنایع دستی استان لرستان همه آنها بین شهرت و اعتبار به حساب می آیند. بین المللی دارد و محصولات آن در استان از جایگاه خوبی برخوردار است.

سفره رنگارنگ با صنایع دستی لرستان / برترین هنر مردم لر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ماهیت متمایز و برتر محصولات و مزایای صنایع دستی ناشی از ویژگی های منحصر به فردی است که می تواند زیبایی شناسی، تخصص، خلاقیت و وابستگی فرهنگی، صنایع دستی را در قالب عملکرد، سنت، مذهب به ارمغان آورد. و Social بسیار مهم است، صنعت پویا قابل توجه و مثمر ثمر است و برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه یک کالای صادراتی استراتژیک محسوب می شود.

قاسمی افزود: امروزه صنایع دستی منبع اصلی اشتغال سودآور در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است، همچنین این صنعت یکی از عوامل اصلی تولید سرانه ملی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و در بسیاری از نقاط جهان صنایع دستی به عنوان دومین و بزرگترین صنعت اشتغال در جوامع روستایی و عشایری پس از کشاورزی شناخته می شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر 30 هزار صنعتگر و هنرمند در بیش از 52 حوزه در زمینه تولید انواع صنایع دستی فعالیت می کنند که برخی از آنها محصولات صنایع دستی استان از جمله پوشاک محلی، گلیم و مسته و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به کشورهای مختلف صادر شده است.

سفره رنگارنگ با صنایع دستی لرستان / برترین هنر مردم لر

75 درصد پیشرفت در بازار صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: در این راستا سال گذشته صادرات محصولات صنایع دستی از استان به صورت تقریبی و چمدانی با تحلیل های انجام شده در مبادی و ترانزیت استان اعم از بومی انجام شد. لباس و گلیم و مسته داریتراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، محصولات چرمی دست ساز به کشورهای آلمان، ترکیه، روسیه، استرالیا، کشورهای حوزه خلیج فارس و چین و ایتالیا، عراق، کویت، کانادا و سوئد صادر شد.

وی بیان کرد: میزان تولید انواع صنایع دستی در داخل گلیم و مستهجاجیم، پارچه بافی، سرامیکتولید ورشو و حکاکی روی ورشو، چرم دست دوز، .یهدوزی و .یووه‌بافیلباس محلی نامدامالی، لری و بختیاری (.وقا بافندگی)، کلاه نمدی، زیور آلات سنتی محلی، گره و منبت چینی، میناکاری، نقاشی و تذهیب روی شیشه، چاقوسازی و ساخت انواع آلات موسیقی به ویژه ویولن لری و … در استان می تواند به وسعت 20000 متر مربع به صورت سنتی باشد. دستبافت و زیرانداز و پوشاک محلی و 120 تن سایر محصولات در سال تخمین زده می شود.

مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: این محصولات علاوه بر مصرف داخلی در استان و صادرات چمدان به خارج از کشور با فروش در مغازه های داخلی و مراکز تفریحی و گردشگری و هتل ها از طریق تبلیغات در مراکز فروش و فضای مجازی در سراسر کشور. کشور. همچنین

سفره رنگارنگ با صنایع دستی لرستان / برترین هنر مردم لر

قاسمی گفت: دوره های آموزشی در شهرها و روستاهای استان در زمینه آموزش صنایع دستی، تجاری سازی، بسته بندی، طراحی محصول، بازاریابی و صادرات برگزار شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی بازارچه صنایع دستی خرم آباد گفت: این پروژه در 28 کابین در زمینی به مساحت 3500 متر مربع احداث شده و تاکنون 30 میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته است. “

پرداخت 360 میلیارد ریال تسهیلات

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: در سال 1400 و سه ماهه اول 1401 با ابلاغ سهم استان از تسهیلات تکلیفی در قانون بودجه عمومی و اشتغالزایی مشاغل خانگی مبلغ 360 میلیارد ریال. به 400 نفر از فعالان این حوزه به بانک معرفی و تسهیلات خود را دریافت کردند.

قاسمی ادامه داد: اکثر دریافت کنندگان تسهیلات گلیم بافی، مسته بافندگیصنایع دستی چرم، حکاکی و که با ارائه امکانات مورد نظر برای 180 کارگاه و 282 نفر ایجاد شد.

سفره رنگارنگ با صنایع دستی لرستان / برترین هنر مردم لر

وی با اشاره به راه اندازی آموزش های مهارتی در مراکز آموزشی کمیته امداد و بهزیستی فوریت ها، مناطق دارای تسهیلات محروم حاشیه شهرها، زندان های استان، مراکز صنایع دستی در روستاها، تعاونی های صنایع دستی، گفت: 12 مرکز آموزش های تخصصی در این زمینه ارائه کرده اند. صنایع دستی مختلف در مجموع برای 650 نفر گواهی شرکت در دوره های مختلف در کلیم و مستهجاجیم، پارچه بافی، خسارت بافندگیتولید و حکاکی ورشو در ورشو، سلام گلدوزی و .یووه‌بافیلباس محلی نامدامالی، لری و بختیاری (.وقا بافندگیکلاه نمدی، زیور آلات سنتی محلی، دستگیره و منبت چینی، میناکاری، نقاشی و تذهیب روی شیشه، چاقوسازی و ساخت انواع آلات موسیقی به ویژه ویولن لری و. صادر شده است.

صنعتگران منتظر بیمه هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: در سال گذشته در مجموع یک هزار و 232 مجوز تولید انفرادی، پروانه تولید کارگاهی، شناسنامه صنایع دستی، جواز تاسیس کارگاه، مجوز مشاغل خانگی انفرادی و حمایت های حقیقی و حقوقی در حوزه بافندگی و بافندگی.مردم.

قاسمی در خصوص صدور و تمدید بیمه صنعتگران در استان گفت: با توجه به عدم تخصیص بیمه تامین اجتماعی در سال گذشته به دلیل عدم مشارکت دولت در یارانه بیمه صنعتگران، یک هزار و 735 صنعتگر توانستند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. بیمه روستایی و عشایری». گزارش شده است پس از پالایش لیست ارسالی 213 نفر مشمول شناسایی و بیمه روستایی و عشایری مراحل نهایی در حال انجام است.

دکمه بازگشت به بالا