عمومی

صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

موضوعی که این مقاله به آن پرداخته است، سهم «صفر» ریالی حق پخش تلویزیونی از این بودجه سرشار پنج هزار و 289 میلیارد تومانی است!

به گزارش یومیر، این روزنامه دنیای اقتصاد وی نوشت: یکی از نکاتی که پس از ارائه لایحه بودجه 1401 به مجلس شورای اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفت، افزایش چشمگیر بودجه صدا و سیما بود که در صورت تصویب این لایحه، رادیو ایران و تلويزيون براي سال جديد 5 ميليارد و 289 ميليارد تومان بودجه خواهد داشت كه اين رقم با افزايش حدود 56 درصدي نسبت به سال گذشته بحث هاي زيادي را برانگيخته است.

بسیاری معتقدند تولید کنونی صدا و سیما برای توجیه این تعداد زیاد کافی نیست. رضایت مخاطبان از برنامه های این سازمان زیاد نیست و بازپخش سریال های قدیمی اغلب در صدر پربیننده ترین برنامه های تلویزیون قرار دارد. آش آنقدر شور شده که گفته می شود در مدیریت جدید سازمان، پیمان جبلی روند تولید برخی سریال های تلویزیونی را متوقف کرده تا ابتدا از نظر کیفی قضاوت شود. جایی برای بحث در این موضوعات نیست، اما اینجا. موضوعی که این مقاله به آن پرداخته است، سهم «صفر» ریالی حق پخش تلویزیونی از این بودجه سرشار پنج هزار و 289 میلیارد تومانی است!

اگر بودجه صداوسیما را با 30 هزار دلار مقایسه کنیم، این سازمان برای سال آینده حدود 176 میلیون دلار بودجه خواهد داشت. این علاوه بر موارد پنهان و درآمد اضافی، به ویژه از محل تبلیغات است. اما فوتبال به عنوان ضامن پرمخاطب ترین برنامه های صدا و سیما با این بودجه هنگفت یک ریال هم عایدی نمی کند. به جرات می توان گفت که هیچ برنامه ای مثل پخش زنده مسابقات فوتبال بیننده مشخصی ندارد. پرطرفدارترین تی وی باکس ها برای برنامه سازی معمولا در ساعات پایانی شب هستند، اما یک بازی ساده پرسپولیس و استقلال مقابل حریفان به راحتی می تواند ساعت چهار بعد از ظهر جعبه را پر کند و میلیون ها نفر تلویزیون را روشن کنند. این مشکل باعث می شود که نرخ تبلیغات تجاری در زمان پخش مسابقات فوتبال به اوج خود برسد و زیرنویس و ارائه برنامه و … سود ثابتی را برای صداوسیما فراهم کند.

در طول سال ها، تلاش زیادی برای بازگرداندن حقوق تلویزیون صورت گرفته است، اما این تلاش تا حد زیادی با شکست مواجه شده است. سال گذشته مجلس صداوسیما را موظف کرد که هزینه ورزش را از تبلیغات پرداخت کند. این رقم که با فرمولی عجیب کشف شد تنها سهمی معادل 15 میلیارد تومان به ورزش کل کشور داد که بیشتر جنبه شوخی دارد اما صداوسیما همان را نداد! جالب است که مثلا محمدرضا احمدی خبرنگار دربی تهران در این شرایط از انبوه تبلیغات در دنیا گلایه می کند و می گوید که چشم مخاطب را آزار می دهد. حالا فراموش نکنیم که درست زمانی که این سخنرانی آتشین ایراد شد، زیرنویس تبلیغات تلویزیونی در راه بود. به نظر می رسد اشکالی ندارد، 20 دقیقه تبلیغات قبل و بعد از مسابقات فوتبال مانعی ندارد، اما تبلیغات در اطراف زمین که یکی از معدود راه های کسب درآمد باشگاه هاست، ورزشگاه را زشت می کند!

به نظر می رسد صداوسیما در این سال ها به استفاده از فوتبال به عنوان یک کالای «رایگان» عادت کرده است و به هیچ وجه حاضر نیست این عادت پولساز و الهام بخش را کنار بگذارد. اما چیزی که آنها نمی دانند این است که فوتبال هزینه دارد و پوست باشگاه ها کنده می شود تا یک فصل از رقابت ها را آبرومندانه پشت سر بگذارند. از قراردادهای بازیکنان و مربیان گرفته تا سفرهای متعدد گرفته تا بازی های خارج از خانه، برپایی اردو برای هر بازی خانگی، اجاره زمین تمرین و مسابقه، غذا و پوشاک و غیره هزینه های زیادی برای تیم است. “همه اینها برای پخش تلویزیونی فوتبال “رایگان” و رسیدگی به آن انجام می شود!”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا