عمومی

شیخ محمد در مسکو، عالیجناب شی در ریاض

اگرچه سفر رئیس جمهور چین به عربستان بازتاب گسترده ای در رسانه های ایران داشت، اما سفر بن زاید و دیدار وی با پوتین بازتاب گسترده ای در رسانه های فارسی نداشت. اما سفر شیخ محمد به روسیه (آن هم در اوج جنگ اوکراین) پیام های مهمی در خارج از جهان عرب داشت که در این زمینه ذکر موارد زیر ضروری است:

1- هم دیدار بن سلمان با رئیس جمهور چین و هم دیدار شیخ محمد با رئیس جمهور روسیه را باید در یک بسته/چارچوب دید و آن «حس جدید عربی» یا «هویت جدید عربی» است.

پس از سال‌ها، اعراب خلیج‌فارس اکنون در نقطه‌ای از «تغییر رفتار» نسبت به آمریکا قرار گرفته‌اند و تلاش می‌کنند هویت جدید عربی را تعریف کنند تا از نام آمریکا خارج شوند.

2- مثلا قطر جام جهانی فوتبال را برگزار می کند. اجرای یک پروژه بزرگ در این سطح بیش از آنچه که در فوتبال یا درآمدزایی از گردشگران تعریف شده است، با هویت جدید قطری تعریف شده است. هویتی که می خواهد پیامی به دنیای جدید بفرستد: «من هستم و روزی دارم»

3- نگاهی به جزییات سفر شیخ محمد و دیدارش با پوتین بیندازیم حتی در روزهایی که اعلیحضرت مشغول کشتار در اوکراین است.

این جلسه روز سه شنبه 11 مهرماه برگزار شد. بر اساس متن منتشر شده توسط کرملین از جزئیات مذاکرات

سخنان پوتین بسیار صادقانه و در عین حال صادقانه است. به صراحت به شیخ محمد می گوید:

می دانم که شما نگران وضعیت نیروگاه هسته ای هستید

نیروگاه هسته ای Zaporozhye

وجود داشتن(!)

پوتین به شیخ محمد اطمینان می دهد که درباره مشکلات این نیروگاه (در جنگ) با گروسی صحبت کرده است!

پوتین همچنین به نگرانی امارات در مورد اوکراین اشاره کرد.

وی در مورد حجم مبادلات تجاری روسیه و امارات گفت.

او همچنین درباره اوپک و سوریه صحبت کرد.

از سوی دیگر سخنان شیخ محمد نیز جالب توجه است:

او اشاره می کند که آنها اولین دبیرستان روسی را در امارات افتتاح کرده اند. وی اضافه می کند که 4400 شرکت روسی در امارات متحده عربی کار می کنند و بنابراین یک دبیرستان روسی ضروری است (دیدگاه بین المللی را در توجه یک شیخ ببینید).

امسال همچنین افتتاح اولین مدرسه روسی در امارات را جشن می گیریم.

بن زاید اشاره می کند که سطح تجارت بین امارات و روسیه از دو و نیم میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار افزایش یافته است.

(شگفت انگيز)

و او می گوید که سالانه 500000 گردشگر روسی از امارات دیدن می کنند.

(از نهاد انسانی آه بلند می شود)

شیخ محمد دلیل “عدم ملاقات با پوتین در سه سال گذشته” را به دلیل کرونا دانست. اما بدون توجه به تعریف و تمجیدهای این دو، یکی از دلایل این سفر ممکن است مربوط به تهدیدات آمریکایی ها علیه امارات و عربستان باشد که مبنی بر تلاش برای خروج سامانه های دفاعی آمریکا از این دو بوده است. کشورها . ; (احتمالا درخواست طرف اماراتی برای دریافت سامانه های دفاعی از روس ها)

یک هفته پس از تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت (و در شرایطی که قیمت هر گالن بنزین در کالیفرنیا به هفت دلار رسید)، بن زاید، در میانه جنگ اوکراین، سر و صدا کرد (و با اطمینان به کشورش. مکان در دنیای امروز) ) می گوید که امارات به “همه” متصل است.

دیپلماسی فعال شیخ محمد در ارتباط دو سویه با غرب و شرق!

4- اعراب به جایی رسیده اند که احساس «قدرت نسبی» می کنند و این احساس جدید با «احساس اطمینان» همراه است، به گونه ای که فکر می کنند اکنون زمان شروع پروژه های جدید و بزرگ با Let’s Start «America’s» است. رقبا» در منطقه. اکنون زمان ارسال پیام به واشنگتن است:

هی جو! ما هستیم، اما از موضع قدرت.

5- دنیا عالم قدرت است و در عالم انسان ضعیفان همیشه مورد ستم قرار می گیرند; اما چقدر خوب است که اگر کسی قصد قوی شدن را داشته باشد، حداقل برای مدت معینی، بتواند انرژی محدود خود را از درگیری های داخلی و رویارویی های خورنده بیرونی دور نگه دارد. اعراب یک دوره 30-40 ساله با آمریکا صبوری کردند تا بتوانند به «اسکان نسبی» و «توسعه مدرن» برسند و امروز عصر جدید و وضعیت جدیدی است!

پیام سفر شیخ محمد به غرب بسیار صریح تر و تلخ تر از پیام سفر «عالیجناب» به ریاض بود.

وقتی کشوری در موقعیت قوی و در مسیر توسعه قرار دارد، طرف حساب (و گفتگو) «هر دو طرف» سر میز بزرگان است. نه این که یک قطعه زمین در گوشه ای باشد که هیچ یک از طرفین آن را جدی نمی گیرند.

آره! شما باید قوی شوید، اما برای قوی شدن نیاز به صبر دارید و نه اینکه هر روز پنجه خود را در صورت کسی بکشید.

6565

دکمه بازگشت به بالا