اجتماعی

شایع‌ترین عللِ ابتلا به یک اختلال عصبی پیش‌رونده

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد و علائم آن به تدریج شروع می شود.

به گزارش یومیر ، گاهی بروز این علائم با لرزش خفیفی در یک دست همراه است که تشخیص آن برای فرد مشکل است.

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ، علائم ممکن است خفیف یا حتی تشخیص آنها دشوار باشد ، اما با پیشرفت بیماری و با گذشت زمان ، علائم بارزتر و شدیدتر می شوند.

اگرچه علت دقیق بیماری پارکینسون مشخص نیست ، اما نشانه هایی وجود دارد که برخی عوامل خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد. برخی از عوامل خطر ابتلا به پارکینسون اجتناب ناپذیر است ، اما برخی دیگر را می توان با انتخاب شیوه زندگی سالم و رعایت اقدامات احتیاطی کنترل کرد.

به عنوان مثال ، سن عامل ایجاد این اختلال است. در اکثر افراد مبتلا به پارکینسون ، علائم و نشانه های این بیماری در سن 60 سالگی یا بعد از آن بروز می کند. با این حال ، در 5 تا 10 درصد موارد ، این علائم زودتر ظاهر می شوند. اگر پارکینسون قبل از 50 سالگی ایجاد شود ، به آن پارکینسون “زودرس” می گویند.

عامل بعدی جنسیت است. مردان 50 درصد بیشتر از زنان به پارکینسون مبتلا می شوند. با این حال ، یک مطالعه نشان داد که زنان با افزایش سن بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. به گفته کارشناسان ، این ممکن است به عوامل مختلفی مانند شیوه زندگی ، ویژگی های ژنتیکی ، عوامل هورمونی و تفاوت در ساختار مغز مربوط به تولید دوپامین بستگی داشته باشد.

عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی نیز عوامل خطر این اختلال هستند. فردی که یکی از بستگان نزدیک مبتلا به پارکینسون دارد ، مانند والدین یا خواهر و برادر ، بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می شود. طبق گزارش بنیاد پارکینسون ، حدود 10 تا 15 درصد موارد این بیماری ناشی از عوامل ژنتیکی و ارثی است.

ضربه یا ضربه مغزی نیز از عوامل مثر هستند. افرادی که حداقل یک ضربه به سر خود وارد کرده اند ، بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون هستند. یک مطالعه نشان داد که در بین جانبازان ، حتی با سکته مغزی خفیف (TBI) ، خطر پارکینسون با در نظر گرفتن عوامل روانی و عوامل دیگر 56 درصد افزایش می یابد. به همین دلیل ، توصیه می شود هنگام استفاده از وسایل نقلیه ، به ویژه موتورسیکلت ، از کمربند ایمنی ، کلاه ایمنی و سایر وسایل ایمنی استفاده کنید.

علاوه بر این ، قرار گرفتن در معرض سموم یا مواد شیمیایی ممکن است خطر را افزایش دهد. به عنوان مثال ، افرادی که در مشاغل خاصی کار می کنند ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی ، بیشتر به پارکینسون مبتلا شوند. همچنین شواهدی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض برخی سموم مانند حشره کش ها ، آفت کش ها و علف کش ها ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی ، برخی از داروها مانند داروهای ضد روان پریشی که برای درمان پارانویا شدید و اسکیزوفرنی استفاده می شوند نیز می توانند باعث پارکینسون یا علائم مشابه شوند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از محصول هروئین مصنوعی (MPTP) می تواند منجر به علائم شبه پارکینسون شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا