عمومی

سیلاب اخیر میناب در تاریخ ثبت نشده بود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، علی اکبر محرابیان عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان هرمزگان اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در استان هرمزگان فرسودگی شبکه های انتقال است که در این راستا افتخار ویژه ای برای هرمزگان در نظر گرفتیم. تا اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد.”

وی افزود: ظرفیت کل آب شرب استان 6 هزار و 900 لیتر در ثانیه است که 40 درصد آب شیرین و مابقی سد، چاه و خط محرم را شامل می شود و در حال حاضر هزار لیتر در ثانیه کسری آب در استان داریم. استانی که از سدهای آب شیرین کن و جگین و گابریک برای رفع این مشکل در استان هرمزگان پیش بینی شده است.

وزیر نیرو گفت: آبرسانی به بشاگرد از سد جگین 46 درصد پیشرفت دارد آبرسانی به جاسک نیز 82 درصد پیشرفت دارد. امروز از خط انتقال آب بندر چارک به بستک نیز بازدید کردیم و اعتبارات مناسبی برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در صورت وقوع سیلاب که خسارات زیادی به جمعیت وارد شد میانگین بارندگی استان در طول سال 210 میلی متر است اما در این سامانه اخیر تنها 270 میلی متر بارندگی در میناب داشتیم، سیل ورودی. تا سد میناب 13000 متر مکعب است. در هر ثانیه، و هیچ چیزی در 500 سال گذشته ثبت نشده است.

محرابیان تصریح کرد: ظرفیت کل سد میناب 240 میلیون مترمکعب است که در این سد کمترین آبی که می توانیم داشته باشیم حدود 40 میلیون مترمکعب است که در زمان سیلاب 50 میلیون مترمکعب آب در سد بوده که با توجه به ظرفیت اولیه سیل 280 میلیون مترمکعب بود و آب اضافه شد و مجبور شدیم دروازه های سد را باز کنیم.

وی افزود: اگر سد استقلال در این منطقه نبود، سیلابی با ظرفیت 13 هزار متر مکعب در ثانیه به میناب نفوذ می کرد و چیزی در این منطقه باقی نمی گذاشت و همه چیز را از بین می برد.

وزیر نیرو گفت: در بحث لایروبی این نکته درستی است و باید به آن توجه شود، در حوزه لایروبی هم اعتبارات موجود در بودجه به هیچ وجه با رودخانه های ما در هرمزگان مطابقت ندارد و مبالغ کلانی است. برای لایروبی پول لازم است.”

محرابیان گفت: با توجه به فقر آبی هرمزگان، مشکل به اقتصاد بازمی گردد، اگر همه منابع آبی کشور را به هرمزگان اختصاص دهیم حداقل 3 سال باید کل بودجه را اختصاص دهیم تا فقط مشکل آب هرمزگان حل شود.

دکمه بازگشت به بالا