فرهنگ و هنر

سوگواری «خالقی مطلق» و «داریوش آشوری» برای «ابوالفضل خطیبی»

جلال خالقی مطلق – شاهنامه پژوه – و داریوش عاشوری – مترجم – در پیام های جداگانه ای درگذشت ابوالفضل خطیبی را تسلیت گفتند.

به گزارش یومیر، جلال خالقی ملطاق، شاهنامه شناس ابوالفضل خطیبی به سرپرستی او کتاب های «شاهنامه، ابوالقاسم فردوسی: سبکی انتقادی» و «یادداشت های شاهنامه، قسمت سوم» را تزئین کرد و پس از مرگش نوشت:
«به خاطر باد که کلاه را از روی سرش می برد
باشد که گیاه در آرامش باشد، آقا رنجور

دکتر. درگذشت نابهنگام ابوالفضل خطیبی شاهنامه شناس نامدار
روزگار ما ضایعه بزرگی برای اهل ادب، به ویژه عاشقان حماسه است.
پرچم ملی ایران است. از طرف خودم و سایر همکاران در بنیاد فردوسی
ضایعه بزرگی برای همسرش دکتر فریبا شکوهی و دختر.
این ضایعه را به سرکار خانم غزل خطیبی و سایر بازماندگان این عزیز و همچنین به همه دوستداران زبان و ادبیات فارسی تسلیت می گویم.
روح پاکش در بهشت ​​باشد!»

همچنین داریوش عاشوری، مترجم وی در پیامی که مجله بخارا منتشر کرد، نوشت: ابوالفضل خطیبی حداقل دو بار در فیس بوک از نوشته های من در مورد شاهنامه یادداشت می نوشت بدون اینکه هیچ آشنایی و رابطه ای بین ما وجود داشته باشد و همین امر باعث شد تا رابطه ای از راه دور بین ما باز شود و سال ها ادامه داشت. پیش تا همین دو هفته پیش
او مجذوب شاهنامه بود و گفت‌وگوهای زیادی درباره ویرایش متن آن داشتیم و درباره پیشنهادهایم برای نگاه انتقادی دیگری به ویرایش خلاقانه برخی ابیات با او مشورت کردم. بهترین دستاورد این تبادل علمی، یادداشت تکمیلی ای بود که او بر مقاله من با عنوان «خوانشی دیگر از ترکیبی در شاهنامه» (بخارا، شماره 140) نوشت. نکات و پیشنهادات من را روی نسخه استاد خالقی می نوشت.
یاد و خاطره این محقق گرانقدر و دوست مهربان».

ابوالفضل خطیبی (زاده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۹ در گرمسار) نویسنده، شاهنامه پژوه و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی است. وی از اعضای هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و مشاور علمی گروه ادبی بود که 30 آذرماه بر اثر پیوند نافرجام کبد در سن 62 سالگی درگذشت.

«شاهنامه، ابوالقاسم فردوسی: ماهیت انتقادی» نوشته جلال خالقی مطلق و ابوالفضل خطیبی، «برگزیده مقالات نشر دانمارکی درباره شاهنامه»، «تکدیرباوری در اشعار حماسی فارسی (شاهنامه و ویسورامین)»، هلمر رینگرن، «ترجمه ابوالفضل خطی» «ترجمه خطی ابوالفضل یادداشت‌های شاهنامه» بخش سوم با همکاری جلال خالقی مطلق و محمود امیدسالار، «فرهنگ سالم باد: جستارها و نقد نامه‌ی فرهنگستان در شاهنامه» نوشته احمد سمیعی گیلانی و ابوالفضل خطیبی به مناسبت شاهنامه. همایش 10 سال مه 2010، “جشن نامه دکتر فتح الله مجتبایی” نوشته علی اشرف صادقی و ابوالفضل خطیبی، “پارامزنامه بزرگ، اثر آهنگساز ناشناس در اواخر قرن پنجم هجری” اثر ماریولن ون زوتفن و ابوالفضل نامه‌نامه خطیبی. «پسر اهریمن سفید با رستم» اثر خواننده ای ناشناس احتمالاً در قرن ششم هجری به کوشش ابوالفضل خطیبی و گابریله ون دن برخ و «آیا فردوسی ماه را مسخره کرده است». مد غزنوی؟” طنز منسوب به فردوسی: بررسی تحلیلی، تصحیح انتقادی و شرح بیت” از آثار اوست.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا