عمومی

سهام پتروشیمی خلیج فارس در سه بلوک عرضه می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یومیر،

در سی و هشتاد و یکمین جلسه هیات واگذاری، واگذاری 18 درصد باقی مانده سهام دولتی در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به تصویب هیات واگذاری رسید. با توجه به ارزش بالای این شرکت، این پیشنهاد بزرگترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

حسین قربان زاده در این خصوص گفت: در جلسه هیات واگذاری مقرر شد این سهام در سه بلوک یک، دو و پانزده درصدی در قالب مزایده در بورس عرضه شود. بلوک 1 درصد به صورت نقدی و بدون ارزش افزوده (حق بیمه) و بلوک 2 درصدی با 5 درصد ارزش افزوده (حق بیمه) ارائه می شود.

مدیرعامل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: همچنین بلوک 15 درصدی اگرچه غیرقابل کنترل است اما مدیریتی محسوب می شود و به همین دلیل 30 درصد به قیمت پایه اضافه می شود. سهم نقدی این بلوک 30 درصد و مابقی قیمت در 8 قسط در فواصل شش ماهه و جمعاً چهار سال به اضافه سود مصوب شورای پول و اعتبار اخذ می شود.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی موظف است با توجه به قیمت پایه، قیمت تابلو را در روز عرضه در خصوص سهام شرکت های بورسی در نظر بگیرد مشروط بر اینکه کمتر از قیمت تابلو در روز عرضه باشد. تصویب هیئت نقل و انتقالات این شرط نیز به این دلیل است که با تصویب هیئت واگذاری کاری با هدف کاهش قیمت پایه انجام نمی شود.

مدیرعامل سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: با توجه به زمان عرضه، باید ده روز از انتشار آگهی عرضه در مطبوعات فاصله داشته باشد و بنابراین تا دو هفته آینده این پیشنهاد انجام می شود.

لازم به ذکر است هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجموع حدود 40 درصد از تولیدات صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و در سال گذشته بیش از 3 میلیارد دلار صادرات داشته است. از شرکت های این هلدینگ می توان به پتروشیمی نوری، اروند، بندر امام، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، پارس، ایلام، ارومیه، گچساران، هنگام، بروجن، دهدشت، کازرون، الماس ماهشهر، NPC International، پلیمر آریاساسول اشاره کرد. تامین کنندگان مهم تامین کننده (فجر و مبین) و همچنین بسیاری از شرکت های تجاری و خدماتی.

دکمه بازگشت به بالا