اجتماعی

رمزگشایی از ماجرای دلبستگی گرگ‌ها به انسان‌ها

به گزارش خبرگزاری یومیر، مجله اکولوژی و تکامل در گزارشی به ارتباط گرگ ها با انسان در بسیاری از موارد اشاره کرده است.

محققان دانشگاه استکهلم، سوئد، آزمایش‌های رفتاری را روی 10 گرگ و 12 سگ انجام دادند تا به طور خاص رفتار دلبستگی تاریک سگ‌های سگ، زیرگروه سگ‌ها (و شامل حیواناتی مانند سگ‌های اهلی، گرگ‌ها، کایوت‌ها و روباه‌ها) را تعیین کنند. شغال ها، دینگوها و بسیاری از گونه های دیگر پستانداران سگ موجود و منقرض شده اند) طراحی شدند.

بیشتر بخوانید:

در طول این آزمایش، گرگ های 23 هفته ای به طور خود به خود بین یک فرد آشنا و یک غریبه تمایز قائل شدند و سگ ها نیز رفتار مشابهی داشتند و در واقع با افراد آشنا با وابستگی بیشتر، نزدیک تر و صمیمانه تر رفتار می کردند. علاوه بر این، حضور یک فرد آشنا برای گرگ ها به عنوان یک بافر استرس اجتماعی عمل می کرد و آنها را در موقعیت های استرس زا آرام می کرد.

این اکتشافات بر اساس مجموعه‌ای از شواهد است که با این فرضیه که سگ‌ها پس از اهلی شدن توسط انسان در 15000 سال پیش، توانایی پیوند با انسان‌ها را توسعه دادند، در تناقض است.

دکتر. کریستینا هانسویت، دکتری. در اخلاق از دانشگاه استکهلم، سوئد، گفت: “ما احساس کردیم که نیاز به انجام یک مطالعه کامل در این زمینه وجود دارد. با مطالعات قبلی که تا حد زیادی به سوال ما کمک کرده است، من معتقدم که اکنون زمان خوبی برای مطرح کردن این سوال است. این ایده که اگر تغییراتی در رفتار دلبستگی نسبت به انسان در گرگ ها وجود داشته باشد، این رفتار می تواند یک هدف بالقوه برای فشار انتخاب اولیه اعمال شده در طول اهلی کردن سگ ها باشد.

رمزگشایی از تاریخچه ارتباط گرگ ها با انسان ها

دکتر. هنسن بسیار علاقه مند است که بفهمد اهلی کردن حیوانات چگونه بر رفتار آنها تأثیر می گذارد. برای بررسی این سوال، او و اعضای تیمش از ده روزگی توله سگ گرگ و سگ بزرگ کردند و آزمایش های رفتاری مختلفی را روی آنها انجام دادند. در یکی از این آزمایشات فرد آشنا و غریبه ای به نوبت وارد اتاق آزمایش شدند تا شرایط عجیب و استرس زا را برای حیوان ایجاد کنند.

راز پنهان این آزمایش که در ابتدا برای ارزیابی دلبستگی در نوزادان انسان ایجاد شد، تحریک رفتارهای دلبستگی از جمله جستجو و تلاش برای نزدیک شدن به افراد با ایجاد یک محیط ناپایدار بود.

در واقع چیزی که محققان در این آزمایش عجیب به دنبال آن بودند این بود که آیا گرگ ها و سگ ها می توانند بین یک فرد آشنا و یک غریبه تمایز قائل شوند یا خیر. آیا در مواجهه با یک فرد آشنا بیشتر از یک غریبه محبت نشان می دهند و زمان بیشتری را صرف احوالپرسی و ارتباط فیزیکی با او می کنند یا خیر؟ اگر سگ ها و گرگ ها یکسان رفتار کنند، به این معنی است که این توانایی منحصر به سگ نیست، یعنی به طور خاص فقط در سگ ها تکامل نیافته است.

بیشتر بخوانید:

دکتر هانسن می گوید: «این دقیقاً همان چیزی است که ما دیدیم. کاملاً واضح است که گرگ ها مانند سگ ها افراد آشنا را به غریبه ها ترجیح می دهند. اما جالب‌تر این بود که وقتی سگ‌ها تحت تأثیر شرایط آزمایشی قرار نمی‌گرفتند، گرگ‌ها تحت تأثیر قرار می‌گرفتند. آنها به اتاق آزمایش رفتند. اما نکته قابل توجه این بود که وقتی یک فرد آشنا یا فردی که تمام زندگی خود را با گرگ ها بوده است دوباره وارد اتاق آزمایش شد، از راه رفتن منصرف شد. این بدان معناست که فرد شناخته شده به عنوان سپر و محافظ در برابر استرس های اجتماعی برای گرگ ها عمل می کند. من شک دارم که قبلاً این مورد در گرگ ها مطالعه شده باشد. و این مکمل وجود پیوند قوی بین حیوانات و افراد شناخته شده است.

دکتر. هانسن در ادامه خاطرنشان کرد که شباهت‌های بین سگ‌ها و گرگ‌ها می‌تواند به ما چیزهای مهمی را در مورد منشأ رفتاری که در سگ‌ها می‌بینیم به ما بگوید. البته ممکن است برخی تعجب کنند که گرگ ها می توانند از این طریق با انسان ها ارتباط برقرار کنند، اما به گفته دکتر. هانسن، در نگاهی به گذشته، منطقی به نظر می رسد: “گرگ هایی که وابستگی و وابستگی انسان محور را نشان می دهند می توانند برتر باشند. این انتخاب در مراحل اولیه اهلی کردن سگ ها بود.”

دکتر. هانسن اکنون در حال بررسی داده‌هایی است که او و تیمش در طول سه سال جمع‌آوری کرده‌اند و گرگ‌ها و سگ‌ها را در شرایط یکسان پرورش می‌دهند تا درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های رفتاری آنها بیشتر بدانند.

5858

دکمه بازگشت به بالا