اقتصادی

رفع ممنوعیت صادرات به روسیه تا یکماه آینده/ تکذیب خبر معدوم سازی فلفل ها توسط آذربایجان

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران گفت: به نظر می رسد تا یک ماه دیگر ممنوعیت صادرات به روسیه برداشته شود.

به گزارش یومیر، شاهپور علایی مقدم در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی با توجه به لغو ممنوعیت صادرات روسیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 20 روز پیش هیئت ایرانی به روسیه سفر کرد و قرار بود به این کشور سفر کند. روسیه. تعطیلات سال نو.” از پایگاه های تولیدی کشورمان. امروز در جلسه ای با خدمات فدرال حمایت از مصرف کنندگان روسیه و سازمان حفظ نباتات روسیه، توافق شد که تولیدکنندگان، گلخانه ها و سموم دفع آفات در این کشور در اولین فرصت برای تولید محصولات تابستانی عمدتاً در گلخانه ها استفاده کنند. ملاقات کرد.

وی ادامه داد: این هیئت آمادگی خود را برای رفع تمامی ممنوعیت هایی که به دلیل تغییر شرایط قرنطینه و پروتکل در این کشور ایجاد شده بود پس از بازدید از مراکز تولیدی اعلام کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با اشاره به امضای دو تفاهم نامه با روسیه، گفت: امروز متن تفاهم نامه مدیریت و نحوه استفاده از سموم و تبادل اطلاعات قرنطینه بین ایران و روسیه تکمیل شد. این قراردادها با سفر رئیس جمهور به روسیه و دیدار با پوتین و همچنین با امضای دو وزیر کشاورزی ایران و روسیه منعقد می شود.

وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورها مشکلی ندارد و حتی نسبت به ماه گذشته حدود 12 هزار تن افزایش داشته ایم.

علایی مقدم در ادامه گفت: برای واردات دو محصول سیب و فلفل به روسیه ممنوعیت داریم که پس از بازدید از سردخانه ها و گلخانه ها این ممنوعیت لغو می شود. این بازدید تا 10 روز آینده انجام خواهد شد و پس از آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: به نظر می رسد در ماه آینده ممنوعیت صادرات به روسیه برداشته شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می شود آذربایجان فلفل دلمه ایرانی را از بین برده است و آیا چنین چیزی صحت دارد یا خیر، گفت: این خبر را در شبکه های اجتماعی شنیده ایم. حذف و بازگشت محصولات نیز مشمول پروتکل می باشد. یعنی همانطور که در قرنطینه ها مشخص شده است که چه محصولات کشاورزی باید بهداشت گیاهی باشد تا صادر شود، بازگشت آن نیز مشروط است. گزارشی مبنی بر بازگشت فلفل ایرانی آذربایجانی از پست های قرنطینه ای در کشور نداشتیم. در این زمینه با آذربایجان نیز مکاتبه کردیم. هیچ گزارشی مبنی بر ویروسی بودن محصول فلفل ایرانی و ریشه کنی آن انجام نداده اند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا