اقتصادی

رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی شرایط بازار و پیش‌بینی قیمت‌ها، مقایسه آن با دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته است. به عنوان مثال هر ساله شاهد نوسانات فصلی تقاضای بازار آهن آلات و قیمت میلگرد و تیرآهن هستیم. این مقایسه همچنین می تواند چشم انداز مطلوبی از شرایط صنایع مرتبط مانند ساخت و ساز و خودروسازی و روند قیمت ها در بازار مسکن و خودرو برای مردم فراهم کند. در ادامه قصد داریم به بررسی تغییرات قیمت میلگرد و میلگرد به عنوان دو بازیگر اصلی صنعت فولاد، در 5 ماهه اول سال 1401 و 1400 بپردازیم.

در سال 1401 قیمت میلگرد و تیرآهن تحت تأثیر چه عواملی بیشترین نوسان را داشت؟

عوامل متعددی مانند عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی، نرخ ارز، تورم و غیره از مهمترین عواملی هستند که دست به دست هم می دهند. قیمت نهایی مقاطع فولادی تعیین در 5 ماهه اول سال 1401 این عوامل توانستند به عنوان اهرمی عمل کرده و نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد کنند. قیمت میلگرد و پرتو تغییر در بازار در ادامه تاثیر این پارامترها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد:

عرضه و تقاضا

میزان تولید و تحویل محصولات فولادی در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. طبق آمار دقیق سایت، حجم میلگرد و تیرآهن تولید در سال 1401 3463 میلیون تن و 416 هزار تن بیشتر از حجم تولید سال 1400 بوده است که تا حد زیادی توانسته است ثبات قیمت در بازار کمک.

میزان تقاضا در بازار داخلی و خارجی قابل کنترل است. بازارهای داخلی همیشه تحت تأثیر قدرت اقتصادی مردم برای بازسازی و ساخت و ساز هستند بودجه سالانه دولت برای پروژه های عمرانی کشور قرارداد. از سوی دیگر این تقاضا از سوی بازارهای خارجی مانند کره، تایلند، گرجستان، عراق و … است که سبد صادراتی کشور را سنگین می کند. با این حال فروش ارزان روسی برای فرار از فشار تحریم های آمریکا و اروپا در چند ماه اخیر، کاهش حجم صادرات ایران بوده است

تورم

نرخ تورم در 5 ماه گذشته نوسان داشته است که بیشتر آن در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات رخ داده است. بنابراین وضعیت مالی نسبت به سال گذشته بهبودی نداشته است. افزایش تورم همواره توانسته به عنوان اهرمی برای افزایش قیمت ها در بازار سخت افزار عمل کند.

قیمت نیم دلار

قیمت دلار در 5 ماهه اول سال 1401 به 31 هزار تومان رسید; ما می‌توانیم تأثیر این افزایش قیمت را در بازارهای مختلف ببینیم بازار فولاد همچنین مشاهده کنید. اما این قیمت هیجانی چندان دوام نیاورد و باز هم به زیر 29 هزار تومان رسید. این نوسانات می تواند بر بازار آهن نیز تأثیر بگذارد. اما تغییر قابل توجهی ایجاد نکردند.

شرایط سیاسی و اقتصادی کشور

شما هرگز نمی توانید بر عواملی مانند: وضعیت اقتصادی کشور، شرایط سیاسی و روابط تجاری کشور با سایر کشورهای جهان نادیده گرفته شده در هزینه مقاطع فولادی. تحریم های اعمال شده بر صنعت فولاد ایران و کندی پیشرفت برجام از جمله این عوامل است. به همین دلیل، هرگونه خبر مرتبط با برجام و تصمیم هر یک از طرفین می تواند در نهایت با فراز و نشیب هایی در بازار آهن و فولاد همراه باشد.

مقایسه تغییرات قیمت میلگرد در 5 ماهه اول سال 1400 و 1401

در 5 ماهه اول سال 1400 شاهد تغییر حکومت و برخی جهت گیری های سیاسی بودیم. از سوی دیگر ورود به ماه های گرم سال باعث افزایش تقاضا برای مقاطع فولادی شد. این تغییرات می تواند قیمت میلگرد بناب و برندهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به این ترتیب تا پایان مرداد ماه 1400، 43.4 درصد افزایش قیمت را تجربه کردیم.

بازار میلگرد در 5 ماه گذشته یک رکود بی سابقه کاهش صادرات می تواند بخش بزرگی از محصولات فولادی را در داخل مرزهای کشور محبوس کرده و باعث انباشت آن در بازارها شود. به این ترتیب نمودار قیمت به سمت ارزانی رفته و از افزایش قیمت در ماه‌های پر تقاضای بازار جلوگیری کرده است. بر اساس آمارها مشاهده می شود که قیمت میلگرد 16 بناب از ابتدای سال 1401 و در 5 ماهه نخست آن روند کاهشی داشته است، در حالی که این تغییرات قیمتی در مدت مشابه سال گذشته روندی صعودی را تجربه کرده است.

بررسی قیمت تیرآهن فولادی در 5 ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1401

نوسانات قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تغییر قیمت مسکن است گنجانده شده است؛ از این رو مشاهده و پیش بینی رفتار این محصول فولادی به دغدغه ای برای طیف وسیع تری از افراد جامعه تبدیل شده است. بررسی قیمت تیرآهن در نمودار تغییرات نرخ در سایت فایکو نشان می دهد که نوسان ارزش ریالی این کالا طی 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته بسیار ناچیز بوده است. طی دو سال اخیر قیمت تمام برندهای تیرآهن فولادی به دلیل تغییرات بازار افزایش یافته است، اما اگر به شیب نمودار نگاه کنیم. قیمت تیرآهن فایکو و برای بررسی سایر کارخانه ها در 5 ماهه اول سال های 1400 و 1401 این روند صعودی بوده است.

آخرین کلمه

بررسی جامع لیست قیمت تیرآهن و میلگرد نشان می دهد که بازار آهن آلات در 5 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال های گذشته بسیار ضعیف بوده است. این سکوت و ثبات قیمت توانسته بازارهایی مانند مسکن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث رکود شود. بنابراین نظارت بر قیمت این محصولات می تواند به شما در شناخت و پیش بینی رفتار صنایع مرتبط و بازارهای مرتبط کمک کند. همچنین می توانید از طریق وب سایت به بانک اطلاعاتی بزرگی دسترسی داشته باشید و بهترین قیمت محصولات فولادی مورد نظر خود را که توسط فروشندگان مختلف در بازار عرضه می شود را مشاهده کنید تا بتوانید تصمیم درستی برای خرید بگیرید.

منبع: gereft.com

دکمه بازگشت به بالا