عمومی

راز ماندگاری درخشش لبخند – یومیر

هفت توصیه مهم را بررسی خواهیم کرد که برای حفظ سلامت دهان و دندان به خصوص پس از ورود به دهه پنجم زندگی باید جدی بگیریم.

به گزارش یومیر مارمالاد مربا وی نوشت: همه افراد در سنین مختلف باید مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشند اما مراقبت از دندان ها از 40 سالگی به بعد اهمیت بیشتری پیدا می کند، در واقع دندان ها و لثه ها از میانسالی به بعد شروع به تغییر می کنند و از این مرحله به بعد. بر روی آن آسیب هایی را نشان می دهد که در سال های گذشته به آن ها وارد کرده ایم، دهه ها جویدن و آسیاب کردن غذا روی مینای دندان ما تأثیر منفی می گذارد و تجمع باکتری ها نیز منجر به ایجاد حفره می شود، بنابراین برای حفظ دندان ها باید بیش از گذشته به سلامتی خود توجه کنند.

در ادامه به بررسی هفت توصیه مهم می پردازیم که برای حفظ سلامت دهان و دندان به خصوص پس از ورود به دهه پنجم زندگی باید جدی بگیریم.

آب بیشتری بنوشید

با افزایش سن، دهان ما خشک تر می شود و احتمال پوسیدگی دندان به شدت افزایش می یابد. البته برای مرطوب نگه داشتن دندان ها سراغ نوشیدنی های شیرین گازدار نروید. اگر به نوشابه های گازدار معتاد هستید، بهتر است در اولین قدم برای حفظ لبخند زیبای خود در قدم اول آبمیوه (البته نوع خانگی) را جایگزین کنید. مقدار بسیار بالای قند موجود در نوشابه های گازدار باعث رشد پلاک های باکتریایی در دهان و در نتیجه ایجاد حفره می شود. علاوه بر این، بسیاری از نوشیدنی های گازدار اسیدی هستند و باعث سایش دندان می شوند. به جای نوشیدن این نوشابه های مضر، آب ساده بنوشید. همچنین بعد از هر میان وعده آب بنوشید تا باقیمانده غذا را از کناره های دندان بشویید.

تمیز کردن بین دندان ها

اگر فکر می کنید فقط با مسواک زدن می توانید دندان های خود را تمیز و در نتیجه سالم نگه دارید، در اشتباهید. اغلب بیماری های دهان از بین دندان ها شروع می شود و بهداشت نامناسب دهان منجر به پوسیدگی و بیماری لثه می شود. اگرچه مسواک زدن حداقل دو بار در روز بخش مهمی از مراقبت از دندان های شما است، اما نخ دندان کشیدن نیز بسیار مهم است. در واقع نخ دندان کشیدن 60 درصد کثیفی روی دندان های شما را پاک می کند و بقیه مواد غذایی بین دندان ها را تمیز می کند. 40 درصد دیگر مربوط به آلودگی روی سطح دندان است که با مسواک زدن تمیز می شود.

عادت به رعایت بهداشت دهان

البته اکثر ما می دانیم که چگونه از دندان های خود مراقبت کنیم. پس اکنون باید این روش را به نوعی عادت تبدیل کنیم. به گفته محققان، 21 روز طول می کشد تا چیزی به عادت تبدیل شود. بنابراین مسواک و نخ دندان را در دسترس و جلوی چشم خود قرار دهید و تا سه هفته که به این روش عادت نکرده اید، مسواک زدن را از دست ندهید.

معاینات منظم دندانپزشکی

بسیاری از افراد پس از سپری شدن قرنطینه مربوط به کووید-19 نتوانسته اند به روزهای عادی قبل از ویروس کرونا برگردند و دیگر برای مراقبت منظم از دندان های خود به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. به یاد داشته باشید که برای حفظ دندان های خود برای مدت طولانی تر، معاینات منظم دندانپزشکی ضروری است. دندانپزشکان می توانند هر مشکلی را در دندان ها و لثه های شما قبل از تبدیل شدن به یک بحران تشخیص دهند. این تست های دهانی با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کنند.

مصرف قهوه را کاهش دهید

اگرچه نوشیدن قهوه در روز انرژی کافی برای فعالیت های روزانه به شما می دهد، اما می تواند باعث پوسیدگی دندان های شما شود. در واقع اسیدیته قهوه مینای دندان را ضعیف می کند و دندان ها را مستعد پوسیدگی می کند. بنابراین مصرف قهوه را به حداقل برسانید. همانطور که گفته شد نوشیدنی های گازدار نیز آسیب های جبران ناپذیری به دندان وارد می کنند. این نوشیدنی ها حاوی قندهایی هستند که نه تنها باعث پوسیدگی دندان می شوند، بلکه منجر به بیماری لثه و بوی بد دهان و در نهایت لق شدن و از دست دادن دندان ها می شوند.

سبزیجات و میوه های بیشتری بخورید

غذاهای خوشمزه زیادی در اطراف ما وجود دارد که برای دندان های ما مفید است. از جمله این غذاها می توان به انواع میوه ها و سبزیجات اشاره کرد. میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب، هویج و کرفس می توانند پلاک دندان های شما را پاک کنند و بوی خوبی به نفس شما بدهند. در همین حال، ویتامین های آنتی اکسیدان موجود در میوه ها و سبزیجات از لثه ها و سایر بافت ها در برابر آسیب سلولی و عفونت های باکتریایی محافظت می کنند.

مسواک را تمیز نگه می دارد

همچنین تمیز نگه داشتن تجهیزات بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، مسواک خود را بشویید و در جای خشک نگهداری کنید. هرگز مسواک خود را در کنار سینکی که خیس است قرار ندهید. همچنین مسواک خود را هر سه ماه یکبار عوض کنید. موهای مسواک به مرور زمان فرسوده می شوند و نه تنها می توانند آلودگی های سطح دندان ها را تمیز کنند، بلکه باعث آسیب به لثه ها و افزایش احتمال پوسیدگی و التهاب در آن ها می شوند.

منبع: دیلی میل

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا