عمومی

دست شوروی در ایران – یومیر

دست شوروی در ایران

مقاومت ایران برای استالین غیرقابل قبول بود و او را عصبانی کرد. این عصبانیت هم در کنفرانس یالتا (کریمه) و هم در اجلاس پوتسدام (آلمان) مشهود بود و در همان زمان بسیاری گفتند که بعید است استالین ایران را به راحتی و بدون دردسر ترک کند و حضور سربازان اشغالگر شوروی پس از پایان از جنگ تمام نمی شود

به گزارش یومیر ، این روزنامه اعتماد کردن وی نوشت: “اگر متفقین از طریق كشور ما كمك نمی كردند ، استالین و ارتشی كه وی هدایت می كرد ، در جنگ جهانی دوم شکست خواهند خورد.” اما پس از آغاز جنگ و پیوستن شوروی به پیروز ، آنها حمله به کشورهای اطراف را آغاز کردند. جدا از توسعه این دولت در اروپای شرقی ، شر آنها نیز بر کشور ما تأثیر گذاشت و بحران آذربایجان را رقم زد. به خصوص پس از آنکه شورای ملی ما با اعطای امتیازات نفت شمال به اتحاد جماهیر شوروی مخالفت کرد. مجلس ایران به رهبری محمد مصدق هر پیمانی را تصویب کرده بود که تصویب یا قانونی نشود مگر اینکه با اکثریت نمایندگان تصویب شود. مقاومت ایران برای استالین غیرقابل قبول بود و او را عصبانی کرد. این عصبانیت هم در کنفرانس یالتا (کریمه) و هم در اجلاس پوتسدام (آلمان) مشهود بود و در همان زمان بسیاری گفتند که بعید است استالین ایران را به راحتی و بدون دردسر ترک کند و حضور سربازان اشغالگر شوروی پس از پایان از جنگ تمام نمی شود همچنین گفته شد که شوروی از گروههای جدایی طلب در سرزمینهای اشغالی حمایت می کند و وعده همکاری بیشتر با برخی از رهبران آنها را می دهد. این گفته ها درست بود و شوروی برای جدا کردن بخشی از ایران طرحی کاملا شوم طراحی کرده بود. این پروژه به جعفر باقروف ، دبیر اول حزب کمونیست آذربایجان شوروی ، واگذار شد و در همان روز ژوئیه 1945 به وی دستور داده شد که اولین اقدامات را برای سازماندهی جدایی طلبان در آذربایجان و سایر استانهای شمالی ایران انجام دهد. زمینه را برای تشکیل دولت خودمختار در آذربایجان – ابتدا به عنوان زیرمجموعه ای از دولت مرکزی ایران و سپس جداگانه و مستقل از آن – آماده کنیم. آنها همچنین نوشتند که وی یک میلیون روبل (قابل تبدیل به ارزهای دیگر) برای استفاده از بخشی از آن در انتخابات پارلمانی برای برنده شدن نامزدهای طرفدار اتحاد جماهیر شوروی و استفاده از قسمت دیگر برای مسلح کردن گروه های مبارز به دست آورد.

نیازی به بازخوانی بحران در آذربایجان و پیامدهای آن نیست ، اما نباید فراموش کرد که این داستان تأثیر عمده ای در شکل گیری برداشت عمومی ایران از اتحاد جماهیر شوروی داشته است و به گفته رهام الوندی در نیکسون ، کیسینجر و شاه: ” استالین از عقب نشینی ارتش سرخ از آذربایجان در ایران در سال 1946 امتناع کرد که منجر به آغاز جنگ سرد و آغاز روابط جنگ سرد بین ایران و ایالات متحده شد. از جمله محمدرضا شاه ، که هرگز فراموش نخواهد كرد كه چگونه شوروی سعی در جدا كردن آذربایجان از سرزمین مادری خود داشت ، در نتیجه این بحران بود كه نخبگان سیاسی و نظامی در ایران پهلوی نسبت به اتحاد جماهیر شوروی كاملاً بی اعتماد شدند ، همانگونه كه شوروی ها مانند این به نظر می رسید تزارهای رومانوف آرمان های امپریالیستی خود را دنبال می کنند. این بحران اهمیت استراتژیک ایران را به عنوان بخشی از حلقه شمال برای ایالات متحده برجسته کرد. حلقه مستقیم از ترکیه در غرب آغاز شد و در پاکستان در شرق پایان یافت و اتحاد جماهیر شوروی را از خلیج فارس و اقیانوس هند جدا کرد. “دفاع از تمامیت ارضی ایران برای مهار کمونیسم شوروی برای استراتژیست های آمریکایی بسیار مهم بود.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا