عمومی

در ماجرای پلنک قائمشهر چه کسی مقصر بود؟

حیوان بیچاره از یک طرف دوید و مردم فریاد از هر طرف. اما آنها گوشی موبایل خود را از دست نمی دهند و باید این لحظات را نیز ثبت کنند! پس از ساعت ها شکار، چندین گلوله شلیک می شود و زندگی پلنگ قائمشهر به پایان غم انگیزی می رسد.

هیچ کس برای برخورد با حیوانی که گمراه شده تربیت نشده است. نه آتش سوزی، نه هلال احمر، نه مردم، نه حتی محیط زیست. در نهایت راهی جز تیراندازی برای پلیس وجود ندارد!

اما این داستان به یک روز ختم نمی شود. در آن سوی ایران عده ای با تراکتور اقدام به گرفتن خرسی کردند که کمرش می شکند و حیوان بیچاره تلف می شود.

در حالی که فیلم های انقراض حیوانات کمیاب در کشورمان در حال ضبط است، صحنه هایی از برخورد انسان ها در سراسر جهان در شبکه های اجتماعی در حالی که رهگذران منتظر عبور مادر و فرزندانشان از خیابان هستند و یا ویدیوی دوستدار طبیعت دیگری در شبکه های اجتماعی پخش می شود. خرس هان از جلوی آنها در رودخانه می پرد و با خوشحالی تصویر او را ثبت می کند.

به نظر می رسد تفاوت مهمی بین ما و آنها وجود دارد. آنها برای مدیریت چنین صحنه هایی آموزش دیده اند و ما نه. اما چه کسی مسئول آموزش مردم است؟ سازمان حفاظت محیط زیست که حتی سلاح بیهوشی هم ندارد؟

البته بی انصافی است که بگوییم در این زمینه فرهنگ سازی نشده است. نقش یوزپلنگ ایرانی به تنهایی بر روی لباس های تنومند تیم ملی کار بزرگی بود و به همه دنیا نشان داد که ما هم چنین حیواناتی داریم اما حفاظت از آنها کمی برایمان سخت است. اما از نظر تحصیلی در این حوزه می توان به سریال «پایتخت» نیز اشاره کرد. وقتی فریبا از گفتگوی خود با پلنگ مازندران با مهمانانش خوب می شود و ناجی جانور می شود اما خودش ناتوان است.

در حالی که بسیاری از کشورها، از جمله آلمان، شبکه‌هایی برای آموزش انسان و حیوان و آموزش حیوانات دوستی فرزندان خود دارند، نه تنها برنامه‌ای در این زمینه نداریم، بلکه گاهی اوقات از پشت بام می‌افتیم و از یک حیوان به عنوان یک حیوان استفاده می‌کنیم. اسباب بازی. برای فرزندانمان قرار دادیم تا آب در دلش تکان نخورد. حالا می‌خواهد آن حیوان مرغ یا خرگوش، سگ یا همستر باشد.

اگرچه اجداد ما با حیوانات با مهربانی رفتار می‌کردند و حتی وقتی صحبت از تاریخ به میان می‌آمد، خود را وقف آنها می‌کردند، اما وقتی صحبت از «پیش‌غذا اگر مرده بود» حرف‌های دهان به دهان می‌آید و باورهای رایج در مورد ظلم و لاغر شدن سگ مطرح می‌شود. موهای گربه برجسته می شود. . عکس‌های بازمانده ناصرالدین شاه با پلنگ‌هایی که شکار کرده بود نیز در صدر همه اسناد حیوان‌پسند ماست! اما کمتر کسی می داند که یکی از وقف های جالب و عجیب در سال های دور در مشهد مقدس وقف سگ ها بوده است. این هدایا در واقع محل نگهداری سگ ها بود، حیواناتی که همراه کاروان های زائران مشهد مقدس بودند و برای حفظ حرم حرم مطهر امام رضا (ع) اجازه ورود به حرم را نداشتند. . صاحبان این سگ ها به سراغ میراث هایی که برای این منظور ساخته شده بودند رفتند و سگ ها را در آنجا گذاشتند تا نگهداری و تغذیه شوند.

متأسفانه در کتاب های درسی نیز آموزش نحوه برخورد با حیوانات وجود ندارد، حتی در مورد ارزش حیوانات در طبیعت بحثی نشده است. انتقال بیماری ها به حیوانات دیگر، بنابراین پلنگ نقش مهمی در حیات وحش دارد.

هوشنگ ضیایی، کارشناس حیات وحش و مدرس دانشگاه در این باره به یومیر گفت: مردم به ویژه کودکان باید در این زمینه آموزش های لازم را ببینند زیرا تا زمانی که حیوان آسیبی نبیند به انسان حمله نمی کنند.

وی گفت: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش طعمه پلنگ‌ها، پلنگ‌ها به‌ویژه آن‌هایی که به دلایلی قادر به شکار نیستند، در شهرها و روستاها در جستجوی غذا، به‌ویژه سگ‌هایی که علاقه زیادی به آن دارند، سرگردان شده‌اند. . یکی از دوستان کردستانی با من تماس گرفت و گفت حیوانی یکی از سگ هایش را گرفته است. وقتی چک کردم متوجه آثار پلنگ شدم. در بسیاری از نقاط ایران، از جمله ویرجینیا، می توان پلنگ هایی را در اطراف شهر دید که بسیاری از آنها برای شکار سگ می آیند. این طبیعی است و حتی در هند پلنگ آزادانه در شهرها پرسه می‌زند و مردم اذیت نمی‌شوند. گاهی پلنگ ها مسافت های طولانی را طی می کنند تا به طعمه خود برسند. به عنوان مثال، دوربینی که اخیراً در جزیره اشک در پارک ملی دریاچه ارومیه نصب شده است، برای اولین بار تصاویری از یک پلنگ گرفته و مخابره کرده است که اتفاقی نادر بود زیرا زیستگاه پلنگ که در دامنه کوه سهند قرار دارد، ده ها کیلومتر با آن فاصله دارد. . از جزیره “جزیره باید مسافت های طولانی بین سکونتگاه ها، لجن، آب های عمیق و کم عمق را طی کند.”

او گفت: «مردم ما تقریباً با حیوانات غریبه هستند. در کشور ما. در بسیاری از کشورها باغ وحش های مختلفی در سطح محلی، استانی و ملی وجود دارد و کودکان در این محله ها با حیوانات آشنا می شوند و در بیشتر کشورها باغ وحشی وجود دارد که کودکان می توانند حیوانات را از نزدیک بشناسند و بتوانند با آنها تماس بگیرند. . حیوانات .. این امر باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین حیوانات و کودکان می شود اما در کشور ما اینگونه نیست و علاوه بر آن داستان های عجیبی دهان به دهان برای کودکان نقل شده است. حتی در اشعار نمونه هایی از آن وجود دارد، مانند شعر سعدی که می گوید: «ترحم بر پلنگ تیز دندان / ظلم به گوسفند بود».

ضیایی می گوید: به طور کلی خانواده ها تصویر خوبی از حیوانات ندارند و همیشه ترس از قرار گرفتن در این شرایط وجود دارد. رسانه های خارجی برنامه های آموزشی زیادی در مورد حیوانات می سازند، اما در کشور ما تا چه اندازه درباره ارزش های حیات وحش و نحوه برخورد با حیوانات برنامه ساخته می شود؟ در بسیاری از کشورها سفرهای طبیعت گردی برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده می شود که به تازگی در کشور ما آغاز شده اما به درستی انجام نشده است. متأسفانه بسیاری از دانشجویان محیط زیست حتی شهر را ترک نکرده اند در حالی که پنجاه درصد کارشان در طبیعت است».

وی همچنین به پارک پردیسان اشاره می‌کند: «قرار بود پارک پردیسان بزرگ‌ترین پارک طبیعی خاورمیانه باشد و اقلیم‌های مختلف ایران از زیستگاه هیرکانی گرفته تا تالاب بندرانزلی و کویر ایران با گونه‌های جانوری تزیین شد، اما متأسفانه این امر باعث شد. این اتفاق نمی افتد و ما در حال حاضر سعی می کنیم از زمین های آن در برابر غارت توسط زمین خواران و رانت خواران محافظت کنیم. وجود چنین فضاهایی بر روحیه کودکان و حتی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد. زمانی که جوانان با محیط زیست کشور خود بیگانه هستند، چگونه می توانند در حیات وحش و محیط زیست کشور خود موفق به تحصیل و تحصیل شوند؟

ضیایی معتقد است: اتفاقی که برای پلنگ قائمشهر افتاد نمونه نادری بود و امیدوارم دیگر شاهد چنین صحنه هایی نباشیم اما نباید فراموش کرد که افراد زیادی پلنگ را دنبال کردند، حیوانی که در ابتدا آرام بود. ترسیده حتی در جریان این دو مامور نیز مجروح شدند.متاسفانه نیروهای محیط زیست ابزار و تجهیزات کافی ندارند و آموزش کافی در مورد بیهوش کردن حیوانات ندیده اند چه برسد به نیروی انتظامی.یعنی اگر حیوانات چنین حیواناتی را ببینند، باید از هر اقدامی که حیوان را بترساند، جلوگیری کرد و وقتی حیوان به جایی پناه برد، منتظر حضور کارشناسان محیط زیست و نزدیک شدن به آن بود.» قصد ندارم «آنچه را که رخ داده است، دست کم بگیرم، اما اگر پلنگ سرگردان و عصبانی در قائمشهر زخمی شود. یک انسان، تلاش های پلیسی که در آنجا حضور داشتند قطعاً از سوی رسانه ها و مردم زیر سؤال می رفت.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا