فرهنگ و هنر

درِ خانه «مجید» و نویسنده‌اش به روی مردم باز می‌شود

هوشنگ مرادی کرمانی درباره تبدیل خانه خود به “خانه داستان” می گوید: خلاصه نوشته های من در این خانه است و “داستان های مجید” که مشهورترین آنها هستند ، در این خانه نوشته شده اند ؛ مجید در اینجا متولد و بزرگ شده است.

این نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان در مورد تبدیل خانه خود در منطقه 12 تهران به “خانه تاریخ” و لزوم حفظ خانه های نویسندگان و هنرمندان به یومیر گفت: “ابتدا بگذارید برای شما داستانی تعریف کنم. او را به او نشان می داد. آنها خیابان ها ، بازار ، مدارس و غیره را به او نشان دادند. بعد از بازدید او گفت که همه اینها درست است اما من می خواهم بدانم چه کسی در این شهر بزرگ شده است که چه کسی می تواند زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دهد و بشریت را یک قدم جلوتر از آنچه هست بردارید. مردم شهر تصور نمی کردند که اینها می توانند بخشی از جاهای دیدنی باشند. سپس آنها برای ساختن مجسمه های این افراد رفتند تا خیابانها را به نام آنها بنامند و بگویند که شهر چنین فرهنگی دارد ، که قادر به پرورش چنین افرادی بود. در واقع ، آنها ویترین فرهنگی برای هر کشور و جامعه هستند.

وی افزود: “در طی سفر به مسکو ، خانه ای به من نشان داده شد که نویسنده ای نه چندان معروف سه ماه اجاره کرده بود. نشانه ای بود. اینها افرادی هستند که جامعه فرهنگ را به جهانیان معرفی و منتقل کرده اند. اینکه فرهنگ یک گام فراتر برده اند چیز کمی نیست ، بنابراین حفظ زیستگاه آنها ضروری است. من به خانه چخوف ، بتهوون و ویکتور هوگو رفتم ، اما لازم نیست همه معروف شوند ، بسیاری از افراد برای آن جامعه مهم هستند و محل زندگی آنها باید حفظ شود. حفظ خانه نویسندگان علاوه بر اینکه یک رویداد فرهنگی است می تواند الگو و یادگاری برای آینده باشد.

مرادی کرمانی سپس درباره “خانه تاریخ” گفت: این خانه در “کوچه میرزا محمود” ، منطقه سرچشمه ، نزدیک امامزاده یحیی و بازار نواب واقع شده است. خانه معلم روبروی خانه ما است. بیشتر کارهای من در این خانه نوشته شده اند. به من قول داده اند که تا حدود زیادی این خانه را نگه دارم. این خانه 80 سال ساخته شده است و من 27-28 سال در این خانه زندگی می کنم. چکیده نوشته های من در این خانه است. من اینجا ازدواج کردم و بچه دار شدم. 80٪ کارهای من در این خانه و “قصه های مجید” است که معروف ترین آنها در این خانه نوشته شده است. من پسر عمویی دارم که می گوید این خانه زایشگاه مجید است. مجید در اینجا برای رادیو ، کتاب و بعدا تلویزیون متولد و بزرگ شد.

مرادی کرمانی در ادامه خاطرنشان کرد: این خانه قرار است هم کتابخانه داشته باشد و هم جنبه “خانه تاریخ”. ما بسیار شبیه این ترکیب هستیم. “کانکس” و “قهوه خانه”. من فکر می کنم شهرداری منطقه 12 در حفظ و نگهداری این خانه کارهای خوبی انجام داده است در حالی که نویسنده زنده است. منطقه 12 منطقه ای قدیمی و عابر پیاده است و افرادی از جمله مسعود کیمیایی ، داوود رشیدی ، فرامرز غریبیان ، محمدعلی سپانلو ، مدیر امینی ، عطاالله زاهد و نصرت کریمی از جمله افرادی هستند که در این منطقه بوده اند.

به گزارش یومیر ، علی محمد سعادتی – شهردار منطقه 12 تهران – از خانه قدیمی هوشنگ مرادی کرمانی در یکی از خیابان های خیابان شهید جاویدی (میرزا محمود گذر سابق) بازدید کرد و از بازسازی این خانه خبر داد و آن را به صورت یک ساختمان در آورد. خانه داستان کودکان. به گفته وی ، روسازی و لایه برداری از دیوارها اولین قدم ها در این زمینه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا