اجتماعی

حقابه دریاچه ارومیه باید تامین شود

یومیر/ آذربایجان غربی رئیس سازمان محیط زیست گفت: اراده دولت برای احیای دریاچه ارومیه جدی است.

علی سلاجقه امروز 30 اردیبهشت ماه در مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه در راشکان با بیان اینکه سهم هر یک از گروه ها در تامین حق آبه دریاچه ارومیه مشخص است، افزود: حق آبه دریاچه ارومیه باید به طرق مختلف کنترل شود از جمله. رهاسازی آب به دریاچه و کاهش 40 درصدی آب مصرفی باید توسط جهاد کشاورزی تامین شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: وزارت نیرو موضوع تامین حق آبه دریاچه ارومیه را با دبی به دریاچه آغاز کرده و سایر دستگاه های ذیربط نیز باید در این زمینه اقدامات و تکلیف لازم را انجام دهند.

سلاجقه افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه علاوه بر اقدامات سخت افزاری در قالب طرح های مختلفی که اجرا شده است، برنامه نرم افزاری جامعی از جمله اقداماتی مانند تغییر الگوی کشت، توسعه کار توسط جهاد کشاورزی و معیشت جایگزین برای اقشار مختلف مردم ارائه کرده است. جمعیت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه دیگر یک موضوع ملی نیست بلکه یک موضوع بین المللی است، گفت: مسائل زیست محیطی مختص منطقه خاصی نیست و به هم پیوسته است و نسبت به مسائل زیست محیطی در دنیا حساسیت وجود دارد.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: اراده دولت برای احیای دریاچه ارومیه جدی است و تمام اعتباراتی که به نجات دریاچه ارومیه کمک می کند تخصیص می یابد، دولت نمی خواهد دریاچه در آرامش باشد.

سلاجقه تصریح کرد: اقدامات سخت افزاری و ساخت سد و تونل انتقال آب تقریباً به پایان رسیده است و امید است تا شهریورماه به بهره برداری برسد و آب به دریاچه منتقل شود تا این دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیکی برسد. .

وی با اشاره به لایحه حمایت از محیط بانان و بیان اینکه بیش از 80 میلیون محیط بان در کشور وجود دارد، گفت: محیط بانان مسئولان قضایی هستند و با سلاح هایی روبرو هستند که برای حمایت از محیط بانان، لایحه حمایت از محیط بانان برای اصلاح قانون ارائه شده است. مجلس برای حل مشکلات محیط بانان.

تولد توله سگ ایرانی یک دستاورد بزرگ علمی برای کشور بود

سلاجقه با اشاره به تولد توله یوزپلنگ «ایران» و از دست دادن دو توله، افزود: از زمان جفت گیری تا تولد «ایران» از همه توان علمی استفاده شد و مجرب ترین افرادی که دوره های مختلف را دیده اند، بوده اند. در نگهداری آنها استفاده می شود. .

وی حفظ و تکثیر گونه در حال انقراض را بسیار سخت دانست و افزود: برای نگهداری یوزپلنگ ایرانی و جوان آن از همه توان بین المللی و ملی استفاده شد.

سلاجقه با تاکید بر اینکه زایمان در ایران با حضور دامپزشکان مجرب و با استفاده از تمامی امکانات انجام شده است، گفت: اما تجهیز امکانات حوزه حیات وحش ضروری است.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: کمیته تحقیق و تفحص برای بررسی مرگ توله سگ ها تشکیل شده و در صورت هرگونه قصور رسیدگی می کند.

وی با بیان اینکه تولد سه توله در ایران دستاورد علمی بسیار خوبی بود و باعث خوشحالی مردم شد، گفت: تولد توله ها نشان داد که جامعه علمی کشور می تواند گونه های در حال انقراض را احیا کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا