عمومی

حضور در نمایش «میراث» در اراک 

نمایشی که حکایت از آتش زدن درب منزل حضرت زهرا(س) و حوادث دردناک و غم انگیز آن پس از رحلت حضرت زهرا(س) و یا به عبارتی شهادت رسول خدا(ص) و غارت خلافت بلافصل توسط دوست ایشان است. و برادر و عمو، یعنی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) در حادثه هولناک (یوم الدر) و حمله به خانه وحی الهی هستند. خانه ای که جبرئیل امین بارها بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نزول کرد و به روایتی پس از رحلت آن حضرت بر بانوی دو عالم نازل شد.
اما چه کردند، چه نباید می کردند! و به گفته سلمان فارسی، دوست و صحابه بزرگ رسولان خدا، امیرالمومنین و حضرت زهرا، آنقدر معروف است که برخی از اصحاب را با ابوبکر، و پس از حمله به خانه حضرت زهرا (س) سرزنش کرد. و در را آتش زدند و با لگد به آن زدند و جناغ بانوی دو عالم را شکستند و حضرت محسن را که شش ماهه باردار بودند، سقط کردند.

در نمایشنامه شرکت می کند

برای اولین بار در روز چهارشنبه 8 بهمن 1396 در حاشیه همایش ملی فرهنگستان علوم پزشکی ایران برای جامعه پزشکی که در روزهای دهم و یازدهم بهمن ماه میزبان دانشگاه علوم پزشکی اراک بود، موفق شدم. برای اولین بار در اراک قدم بردارید و درهای شیبدار در نما را نشان دهید!! وی به همراه جمعی از اساتید و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایران حضور یافت و شاهد بخشی از تاریخ غم انگیز اهل بیت علیهم السلام و به ویژه هجوم به بیت وحی، خانه دختر بود. رسول خدا پس از مرگش به قول شما. چهارده قرن تاریخ به عقب برگردانده شده است و صدها نفر در سوز و ذوب و اشک شاهد این واقعه هولناک باشند!

در نمایشنامه شرکت می کند

امسال چند ماه پیش توسط برادر عزیز و همکار عزیزم جناب آقای دکتر. نیما حسینی خو، تهیه کننده این نوا، نمایشی سالانه دانست و اظهار داشت که روز پنج شنبه 16 دی ماه 1400 در سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا ع در اراک حضور داشتند و من تماشا کردند. نمایشنامه “میراث” از نزدیک.
زمانی که ساخت این نمایش در ایام فاطمیه در سال 1400 هجری قمری مصادف با بدرقه نیمی از حرم در سرداب مطهر امام خمینی (ره) به ویژه بند نسوان سامرا اجرا شد، مطمئن شدم که توفیق حضور در اراک، محبت اهل بیت و همچنین شکار این حرم نیمه مقدس که بیش از یک سال است منتظر آن هستیم. گفتنی است این پنجره یا به عبارتی نیمی از حرم در سرداب مقدس توسط هنرمندان استان مرکزی در کارگاه ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان زرندیه و پس از رونمایی در اراک با اخراج جمعیت استان مرکزی از طرفی عاشقان اهل بیت(ع) به سامرا رفتند. ابعاد این نیم‌حرم دو متر و سی سانتی‌متر، دو و نیم متر است.

در نمایشنامه شرکت می کند

وزن این پنجره هفتصد کیلوگرم است که روی آن هنر قلم زنی، ریخته گری، آبکاری طلا و تزئینات دیگر انجام شده است. شصت و پنج گرم طلای خالص و دویست و بیست کیلوگرم نقره در این نیم‌حرم به کار می‌رود. سازه چوبی آن 450 سال ماندگاری دارد و مطابق با شرایط آب و هوایی شهر سامرا ساخته شده است.
برای دومین بار ساعت 14 روز پنجشنبه 15 دی ماه مصادف با روز شهدا پس از شرکت در راهپیمایی سالانه قم که با حضور مراجع، علما و سایرین به سمت آستان حضرت معصومه (س) حرکت می کند. عاشقان آمدم و در صحن و تالار این بانوی بزرگوار مراسم عزاداری برگزار کردم. به منطقه سردسیری اراک در استان مرکزی نقل مکان کردم. سرمای سوزان این منطقه مرا به یاد دوران جوانی و زندگی در سرزمین عراق و شهر مقدس نجف اشرف انداخت! شرایط جغرافیایی شهر اراک و قرار گرفتن آن در میان کوه های نه چندان بلند و پوشیده از برف به طوری که در میان یخچالی از یخ و برف، این منطقه را به گونه ای تغییر داده است که توگوها در ارتفاعات توچال یا در دامنه ها در البرز هستید یا در تپه ها و کوهپایه های دماوند یا در دشت میشان در کوه الوند همدان! از این رو سرما و زمستان و سوزش شدید آن را در جاده و همچنین حضور خود در اراک را حس کردم.

در نمایشنامه شرکت می کند

پس از ورود به شهر اراک، ابتدا به زیارت نیمه حرم سرداب مطهر شتافتم و پس از آگاهی از نحوه ساخت قسمت های مختلف این پنجره زیبا و به جای تبرک و گرفتن چند عکس در کنار این مسافر، حرم عشق مسافر دخمه مقدس که هزاران زائر به زودی در سرداب و مکان اصلی پنجره مقدس از آن دیدن خواهند کرد به تالار نوا رفتم. بیش از هشتصد مرد، زن، نوجوان و جوان در فضایی سرشار از روحیه و معنویت! گویی در یکی از رواق های عتب مقدس هستید! منتظر شروع برنامه بودند.
تعدادی از مجریان و همچنین نوجوانان و جوانان حاضر در سالن را در آغوش گرفتم و بابت تاخیر چند دقیقه ای ابتدای برنامه عذرخواهی کردم و در محلی که برایم رزرو کرده بودند، نشستم!
این قطعه با سخنرانی تهیه کننده آغاز شد و به مدت یک ساعت و نیم شاهد قطعه «میراث» بودیم. بنیاد نشر علوی معارف و گروه تئاتر «اسما» برای یازدهمین سال متوالی با عنایت امام زمان (عج) پرچمی ماندگار از غم فاطمی را در قالب نمایشی جدید برپا کردند.

در نمایشنامه شرکت می کند

قبر ائمه معصومین در بقیع قبل از تخریب

در این رمان، نمایشنامه درباره ویرانی بهشت ​​بقیع در مدینه بود. دست دراز کنید و بارگاه چهار امام مدفون در بقیع و دیگر مقبره های بزرگان اسلامی در طول تاریخ را ویران کنید.
این اقدام با واکنش گسترده علما و مردم کشورهای اسلامی از جمله ایران، عراق، پاکستان، مسلمانان شوروی و سایر مسلمانان و همچنین اهل سنت کشورهای اسلامی مواجه شد.
در واکنش به تخریب و توهین به مقدسات مسلمانان، دولت وقت ایران در این کشور عزای عمومی اعلام کرد و به رسمیت شناختن کشور تازه تاسیس عربستان سعودی را سه سال به تاخیر انداخت.

در نمایشنامه شرکت می کند

او در این قطعه به موضوع پهلوانی به نام عبدالحسین می پردازد که در خواب دیده بود برای رفع حاجت به مدینه رفته و در آن زمان سفرش مصادف با ایام ویرانی بقیع و وهابی است. ممنوعیت زیارت زائران بقیع عبدالحسین در جریان حوادث و مجالس با این روش مخالفت می کند و با یادآوری و نشان دادن حمله به خانه وحی و آتش زدن درب خانه بانوی دو عالم، پس از رحلت رسول خدا، سرزنش می کند. مردم مدینه چرا هیچ وقت از اهل بیت علیهم السلام نخواستند که بایستند و از عزت اسلام و پیامبر حمایت کنند، چه در زمان امیرالمومنین، چه در زمان حضرت زهرا و چه در زمان تباهی بقیع؟

در نمایشنامه شرکت می کند

گفتنی است در بحبوحه التهابی که به خاطر تاریخ آل سعود و هجوم و فتح آنها به مکه و مدینه دامنگیر جهان اسلام شده بود و همه شنیده بودند که قبرستان بقیع ویران شده و حتی حرم حضرت امام خمینی (ره) نیز تخریب شده است. رسول خدا (ص) به جرأت رفته بود، یک روحانی تهرانی به نام شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول را با چند صد زائر در سفره شام ​​به حج برد.
در آنجا بود که با ملک عبدالعزیز ملاقات کرد و از او درباره بی توجهی به قبور بقیع و تخریب گنبد ائمه اطهار و سایر حرم ها پرسید. او از پادشاه عربستان اجازه خواست تا بقیع را از آن مخمصه خارج کند.
پادشاه عربستان به او اجازه داد و شیخ عبدالرحیم صاحب فصول به بقیع رفت و زمینی را که حاصل تخریب گنبد قبور بود برداشت و حتی می گویند دور تا دور آن را دیوار کشید. مقبره هایی که هنوز بقایای آن ها قابل مشاهده است.
عبدالعزیز نیز به مناسبت اینکه جرأت کرده به حج بیاید – در حالی که مسلمانان کشورهای دیگر تحریم کرده بودند و نیامده بودند – به نام او حکم مدنی صادر کرد. عبدالعزیز از عربستان سعودی از این اقدام استقبال کرد و سعی کرد به آنها نشان دهد که با مسلمانان دیگر مشکلی ندارد و آنها را کافر نمی داند. به هر حال این عالم دینی در بحبوحه کشمکش بین وهابی ها و مسلمانان با جمع کثیری از ایرانیان به حج می رود و به چنین دستاوردی دست می یابد که تاکنون همه شیعیان و حتی مسلمانان از آن بهره مند شده اند. آی تی!

در نمایشنامه شرکت می کند

این فرمان پادشاه هم اکنون در اختیار خانواده صاحب فصول است، این سند بسیار جالب نشان دهنده دستور موسس سلسله سعودی برای رسیدگی به بقیع است.
نوا، نمایش زیبا و تأثیرگذار «میراث» که حدود صد و پنجاه نفر در تدوین و به صحنه بردن آن با اجرای حواس هشت گانه در چهار روز میزبان 10500 نفر از عزاداران حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها بودند. به منظور بیان وقایع بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و تشکیل سقیفه و حمله به خانه وحی و واقعه عاشورا و … همه و همه بودند. نتیجه انحرافات فکری و کودتاهایی که بر اثر آن حوادث تلخ تاریخ اسلام یکی پس از دیگری رخ داد. که با تخریب حرم امامین عسکریین(ع) و اتفاقات دیگری مانند ظهور داعش در منطقه ادامه دارد، عصر نیز ادامه یافت.

در نمایشنامه شرکت می کند

در پایان این نمایش جدید به دعوت دکتر. حسینی خو دقایقی را در سنین خود و در جمع مربیان و مجریان آن سپری می کند و ضمن تشکر و قدردانی از زحمات این عزیزان، گوشه هایی از تاریخ غم انگیز شیعه را در تاریخ کودتای سقیفه مرور می کند. . ، و حمله به خانه وحی و واقعه عاشورا و غیره. در مورد سرداب و نیمه حرم سامرا نیز مختصری صحبت کردم و از حاضران برای حضور در مراسم رونمایی دعوت کردم.
در گذشته چند تربت ناب حسینی را به عزیزان تقدیم کردم تا چایی را که بعد از نمایش به تماشاگران داده می شد مخلوط کنند تا همه حاضران از فیض آن بهره مند شوند.

در نمایشنامه شرکت می کند

در این هنگام با برافراشتن پرچم متبرک و مقدس گنبد علوی در فضای نمایش، همواره سعی می کنم این نعمت بزرگ و نشان علوی را با خود به همراه داشته باشم و با به گردش درآوردن آن به اولین عاشقان مظلوم جهان، آن را متبرک نمایم. تماشاگران و تقدیم ضریح مطهر حسینی به همه دست اندرکاران و تهیه کنندگان نمایش و همچنین چند دختر و پسر نوجوان حاضر در سالن در میان موجی از احساسات پیر و جوان از زن و مرد، جوان و نوجوان. با حضور در سالن ساعت هفت بعدازظهر دو دنیا شهر اراک و مردم عاشق پیشه و خدا را به تهران گذاشتم.

* خادم افتخاری عتبه در عراق و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

دکمه بازگشت به بالا