اقتصادی

حذف ارز ۴۲۰۰ از حقوق ورودی کلید خورد

با ابلاغ قانون بودجه 1401 به گمرک ایران، دستور حذف نرخ 4200 تومانی از محاسبه حقوق ورودی و جایگزینی نرخ ارز برای حاشیه بازار صادر شده است.

به گزارش یومیر، با ابلاغ قانون بودجه سال جاری از سوی رئیس جمهور، گمرک ایران نیز تغییراتی را آغاز کرده است که مهم ترین آنهاست. تغییر نرخ ارز هنگام محاسبه هزینه ورودی قرارداد؛ نرخ 4200 به نرخ سیستم ETS نزدیک به بازار افزایش می یابد که مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نرخ جدید محاسبه می شود.

بر اساس بند 1 بند (ه) تبصره 7 قانون بودجه 1401، نرخ ارز محاسبه شده برای ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در کلیه موارد اعم از محاسبه حقوق ورودی، بر اساس نرخ ارز تعیین شده توسط بانک مرکزی است. در سامانه مبادلات الکترونیکی (ETS) ماده (14) امور گمرکی است.

با این حال در مکاتبات 4. فروردین وکیلی – مدیر کل دفتر واردات گمرک – باقری پور – مدیر کل دفتر امنیت اطلاعات و امنیت فضای مجازی – با عنایت به الزام قانون بودجه مبنی بر استفاده از نرخ ETS در سامانه جامع گمرکی برای محاسبه ارزش گمرکی کالا، اعلام شده است با توجه به هماهنگی و مکاتبات انجام شده با بانک مرکزی در این زمینه در سال گذشته و با توجه به تکلیف اقتصادی آن. و بار اقتصادی بر دوش سازمان، اقدامات لازم برای اجرای قانون بودجه تبصره 7 در خصوص استفاده از نرخ ارز برای سامانه مبادلات الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی انجام شود.

بر اساس این گزارش، درآمد بودجه دولت از محل حقوق ورودی شامل تعرفه ها و مازاد تجاری است که قرار است محاسبات تعرفه از 4200 به نرخ حاشیه بازار افزایش یابد، اما به دلیل تاثیر تورم بر کالاهای وارداتی به دلیل افزایش قیمت ها. واردات تمام می شود، مازاد تجاری باید توسط وزارت صمت تعدیل شود تا بخشی از اثر تورمی را پوشش دهد که هنوز کامل نشده است.

اما قانون بودجه کل سال را شامل می شود و بنابراین برای کالاهایی که از ابتدای سال جاری و بر اساس ضوابط از سال گذشته ترخیص شده اند، تکلیف لازم برای دریافت مابه التفاوت تعرفه پس از هر سال داده شده است. قانون بودجه با تکمیل ارقام سال نو پرداخت می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا