استان ها

حال ناخوش سدهای چهارمحال و بختیاری…

یومیر / چهارمحال و بختیاری طبق گزارشات مقامات چهارمحال و بختیاری ، ریزش باران باعث شده است که میزان مخازن سدهای استان نسبتاً خالی باشد و نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ذخایر آب روبرو هستیم.

به گزارش یومیر ، پدیده خشکسالی یکی از مهمترین بلایای طبیعی است که بسیاری از استان های کشور را درگیر خود کرده است. این مسئله در دهه گذشته چهارمحال و بختیاری به مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و سایر مشکلات منجر می شود. با توجه به کمبود بارندگی ، این امر بسیاری از منابع آبی استان را با چالش جدی مواجه می کند.

چهارمحال و بختیاری با درصدی از مساحت کشور قبلاً حدود 10 درصد از آب کشور را تأمین می کرد ، اما اکنون طبق آماری که ارائه شده است ، به دلیل تغییر اقلیم و افت قابل توجه بارندگی در حال حاضر در بین 10 استان برتر از نظر کمبود . بارش و خشکسالی.

تغییر بارش از برف به باران و شیب زیاد در چهارمحال و بختیاری باعث ایجاد سیلاب و رواناب از استان در سال های اخیر شده است. خوشبختانه با تخصیص اعتبارات از صندوق توسعه ملی و انجام عملیات مدیریت کشتی های آبی در استان ، کنترل جریان ورودی مطلوب تر از قبل است. بوده است.

اجرای عملیات مدیریت کشتی های آبی نقش موثری در کنترل رواناب ، نفوذ آب به منابع آب زیرزمینی و تقویت سفره های زیرزمینی هنگام بارندگی و همچنین جلوگیری از خسارت هنگام سیل دارد.

طبق آمار ، میزان بارندگی در چهارمحال و بختیاری در سال برداشت فعلی نسبت به متوسط ​​بلند مدت کاهش یافته است و بیشترین میزان بارندگی در استان به صورت باران است ، بنابراین مدیریت آبهای سطحی در این شرایط بسیار مهم است.

مقدار زیادی از مخازن سدهای چهارمحال و بختیاری خالی است

نورالله کریمی ، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری ، در مورد وضعیت سدهای چهارمحال و بختیاری در پی بارندگی های اخیر ، گفت: سال گذشته ” 12٪ از مقدار آب وجود دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت سد سوراک در چهارمحال و بختیاری 25 میلیون متر مکعب است که با کاهش بارندگی ، آب ذخیره شده در پشت این سد ، فقط 750 هزار متر مکعب و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، این سد با کاهش 49٪ در ذخیره آب مواجه می شود.

کریمی در مورد وضعیت سد ناغان توضیح داد: میزان ذخیره آب پشت این سد در حال حاضر 2.2 میلیون متر مکعب است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذخیره آب پشت سد ناغان 37 درصد کاهش یافته است.

مجری شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در پایان یادآور شد: محل ذخیره سازی سد چشمه زانه 300 هزار مترمکعب است و به دلیل حجم کم مخزن این سد ، این سد هر ساله سرریز می کند و نسبت به سال

اگر مخازن سدهای خاکی به دلیل بارندگی قبل از پایان سال چندین بار پر و خالی شود ، تأثیرات مثبتی روی آب های زیرزمینی خواهد داشت.

ذوالفقار احمدی فر ، رئیس اداره مدیریت آب و حفاظت از اراضی اداره کل منابع طبیعی و مدیریت آب در چهارمحال و بختیاری ، در مورد وضعیت سدهای خاکی استان پس از بارندگی های اخیر گفت:

وی ادامه داد: تعدادی از سازه های خمپاره انداز و سدهای خاکی در قسمت شرقی چهارمحال و بختیاری به دلیل محدود بودن بارندگی ورودی زیادی نداشته اند ، اما میزان ورودی سدهای خاکی در غرب استان به دلیل بارندگی مطلوب و رواناب در این منطقه تا حد زیادی از کنترل سیل جلوگیری شد.

احمدی فر اظهار داشت: آب ذخیره شده در مخازن خاک ملاتی و سدهای سنگی به لایه های پایین نفوذ می کند و در صورت پر شدن مخازن سدهای خاکی به دلیل بارندگی چندین بار قبل ، در طولانی مدت سطح آب های زیرزمینی ، قنات ها ، چاه های کشاورزی و چشمه ها را افزایش می دهد. آخر سال. تخلیه اثرات مثبتی بر روی آبهای زیرزمینی خواهد داشت.

رئیس اداره مدیریت آب و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و مدیریت آب در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حدود 30٪ جریان آب در سال های اخیر توسط سد های خمپاره انداز ، سدهای خاکی و سایر ساختارهای آبخیزداری به زمین نفوذ کرده است ، گفت: سازه های حوزه نقش نقش آنها در کنترل سیل و فرسایش خاک موثر هستند.

وی گفت: “ساختارهای مدیریت تأمین آب برای کنترل رسوبات و کاهش سرعت سیل قبل از ورود رواناب به مخزن زمین طراحی شده است.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا