اقتصادی

جزئیات فروش آنلاین ارز/ بازار ارز آرام می‌شود

سخنگوی بازار ارز ایران جزئیات فروش آنلاین ارز را اعلام کرد و گفت: با شروع عرضه آنلاین ارز، تنش در بازار ارز کاهش می یابد و بازار آرام می گیرد.

مسعود توکلی در گفت وگو با یومیر، درباره راه اندازی سامانه آنلاین بازار ارز اظهار کرد: سامانه آنلاین بازار ارز از ماه ها قبل راه اندازی شد اما با توجه به طولانی شدن صف های روزهای اخیر مقابل صرافی ها و طولانی شدن مردم. نمی دانست به کدام یک برود. به صرافی که ساکت تر است بروید. بانک مرکزی از امروز صرافی ها را موظف کرده بخشی از ظرفیت ارزی خود را از طریق سامانه آنلاین بازار ارز عرضه کنند..

وی افزود: سامانه آنلاین بازار ارز به این صورت عمل می کند: متقاضی وارد سامانه می شود و اطلاعات شخصی خود را وارد می کند و سامانه نزدیک ترین صرافی به محل سکونت فرد را نشان می دهد و صرافی نیم ساعت فرصت دارد تا درخواست متقاضی را مشخص کند. پس از تعیین تکلیف درخواست، صرافی بازه زمانی دریافت ارز را از طریق پیامک به مشتری اعلام می کند.

سخنگوی بازار ارز ادامه داد: برخی صرافی ها در بین مردم شهرت نسبی بیشتری دارند که همین امر باعث می شود افراد بیشتری به این صرافی ها مراجعه کنند و در مقابل آنها صف تشکیل شود. در حالی که بقیه صرافی ها مشتریان کمتری دارند. این امر منجر به راه اندازی سامانه آنلاین بازار ارز شد که افراد را بر اساس ظرفیت ارزی هر صرافی راهنمایی می کند.

وی در پایان عرضه ارز از طریق سامانه آنلاین بازار ارز را در کاهش بار روانی در بازار ارز موثر دانست و گفت: این اقدام تا حدودی در کاهش رفتار هیجانی در بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش یومیر، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی صرافی های عضو در بازار ارز از امروز (شنبه) موظف به تحویل ارز از طریق سامانه آنلاین بازار ارز شدند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، صرافی های عضو بازار ارز باید به متقاضیانی که از طریق سامانه بازار غیرمتشکل ارز به نشانی من معرفی شده اند، اولویت فروش ارز را داشته باشند. ice.ir و متعهد می شوند در زمان توافق شده سرویس را تحویل دهند

کلیه صرافی های عضو در بازار ارز نیز موظف شده اند سایر مشتریان شخصی را برای خرید ارز به سامانه مذکور راهنمایی کنند.

باید بگویم؛ سامانه آنلاین بازار ارز ایران به منظور تسهیل در فرآیند خرید ارز برای افراد و صرفه جویی در وقت متقاضیان طراحی شده است و متقاضیان خرید ارز پس از ورود به سامانه، اطلاعات هویتی و درخواست خرید خود را ثبت می کنند. بنابراین در صورت واجد شرایط بودن خرید ارز بر اساس ضوابط بانک مرکزی، سامانه فهرستی از نزدیکترین صرافی ها را نمایش می دهد و پس از انتخاب صرافی توسط متقاضی، مشخصات درخواست به صرافی منتخب ارسال می شود و در صورت مبادله تایید می شود، پیامکی با اطلاعات مبادله ارسال می شود و تاریخ و ساعت برای متقاضی ارسال می شود.

در این صورت متقاضی می تواند به صرافی مراجعه و با همراه داشتن کارت ملی ارز مورد نیاز خود را خریداری کند.

بر اساس اعلام بازار یکپارچه ارز، در حال حاضر تنها امکان درخواست ارز مسافرتی و سایر ارز از طریق این سامانه وجود دارد، اما در آینده نزدیک با همکاری بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط، امکان درخواست ارز نیز فراهم خواهد شد. برای مقاصد دیگر مطابق با مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق این سامانه ارائه خواهد شد.

این سامانه از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16:30 و پنجشنبه ها از ساعت 8 الی 16 پاسخگوی متقاضیان خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا