فرهنگ و هنر

جان تازه در کالبد صنایع دستی ‌فراموش شده زواره

یومیر / اصفهان شهر تاریخی زواره زمانی در صنایع دستی خود رونق گرفت و برخی از صنایع دستی این شهر از قبیل گیوه ، فرش دستباف ، كلیم ، نمد اقتصادی ، آهنگر ، رنگ آمیزی ، سفال و غیره مشهور بودند.

با گذشت زمان و تعویض تجهیزات مدرن و جدید ، صنایع دستی زواره به آهستگی رونق خود را از دست داد و از این نظر ، هنرمندان قدیمی صنایع دستی زواره نیز یکی یکی را ترک کردند و این خود عاملی برای رونق و فراموشی زواره است. صنایع دستی بوده است.

در این میان ، یک سال است که یکی از جوانان زواره با مرمت یکی از فروشگاه های قدیمی در بازار تاریخی زوارا ، اقدام به راه اندازی یک فروشگاه و نمایشگاهی از صنایع دستی زواره می کند.

علیرضا الیاسی با احیای صنایع دستی زوارا در سال گذشته توانسته این میراث باستانی زاویه را احیا کند.
علیرضا الیاسی می گوید: “نزدیک به 70 نفر در صنعت صنایع دستی در منطقه فعال هستند و مستقیماً با او کار می کنند.”
وی می گوید: “از این تعداد ، 25 جوان در زواره در حال حاضر مشاغل مستقیم و دائمی برای زواره دارند ، از جمله جعل ابزار ، كلیم ، سرامیك ، پرده اسپند و غیره.”
به گفته این فعال صنایع دستی زواره ، علاوه بر احیای کاردستی زواره ، وی در سال گذشته توانسته است برای 70 نفر اشتغال ایجاد کند.

حمایت از مقامات محلی می تواند زمینه رونق و احیای هنر و اشتغال جوانان در این کشور را فراهم کند.
اسی علیاسی توانسته است در طی سال جاری گردشگران زیادی را به خود جلب کند تا از بناهای تاریخی زواره بازدید کند ، از جمله مسجد بزرگ زواره ، اولین مسجد چهار ایوانی در ایران ، مسجد تاریخی پامنار و مناره آن به عنوان دومین تاریخی. مناره ایران ، چهار طرف خانه های تاریخی ، حسینیه های تاریخی و دیدنی. و ده ها مکان و کاردستی تاریخی و منظره دیگر را به زواره منتقل کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا