اقتصادی

توضیحات مجدد نیازی در مورد نامه حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: در صورتی که شورای پول و اعتبار یک مانع دریافت کننده از صنعت لوازم خانگی را به نتیجه برساند و رفع کند، هر واحدی در صنعت لوازم خانگی می تواند برای بهره مندی از تسهیلات و این موضوع مربوط به دستگاه خاصی نیست.

به گزارش یومیر، مهدی نیازی درباره مکاتبات منتشر شده این وزارتخانه با بانک مرکزی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: نامه ای که من تهیه کردم در فضای مجازی موجود بود و اختصاص به دستگاه خاصی نداشت. موضوعی که در چند روز اخیر به اشتباه در برخی رسانه ها منتشر شد، نامه ای برای رسیدگی به موضوع گیرنده دستگاه مربوط به صنعت لوازم خانگی بود؛ یکی از مشکلات و چالش های دریافت تسهیلات تنها موردی است که سال هاست وزارت صمت آن را اداره می کند.

ذینفع واحد به این معناست که «یک شخص حقیقی یا حقوقی به طور مستقل یا دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی ممکن است با داشتن رابطه مالکانه، مدیریتی، مالی، کنترلی یا هر رابطه دیگری، مؤسسه اعتباری را در معرض خطر قرار دهند؛ بنابراین یکی از مشکلات ممکن است گسترش یابد». به دیگری و منجر به عدم بازپرداخت یا انجام به موقع تسهیلات یا تعهدات آنها شود.»

نیازی افزود: سال گذشته ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصمیمی برای پیگیری موضوع تک گیرنده همه شرکت ها از طریق شورای پول و اعتبار داشت که البته این موضوع در شورا مطرح نشد.

معاون هماهنگی و فضای کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه برای همه صنایع کالاهای سفید سوال ذینفع واحد درخواست کرده ایم، گفت: تصمیم گیری در این زمینه بر عهده شورای پول و اعتبار است و اگر شورا به نتیجه رسید و این لغو شد. هر واحد صنعت سخت افزار می تواند برای استفاده از این موضوع اقدام کند و این موضوع به واحد خاصی مربوط نمی شود.

نیازی افزود: صنعت کالای سفید برای ما صنعت کلیدی، مهم و اشتغال زا است و با توجه به ممنوعیت واردات کالاهای سفید تاکید می کنیم که باید تمامی موانع این صنعت برطرف شود تا تولیدکنندگان کالاهای سفید بتوانند تولید را افزایش دهند. ” نیازهای بازار را برآورده کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه موضوع این مکاتبات عادی و طبق روال معمول بوده و جدید نیست، گفت: در متن نامه میزان تسهیلات در هر مورد درخواست نشده است. هر کسب و کاری زیرا دریافت تسهیلات در سیستم مالی یک رویه خاص است. خود دارد و با مکاتبه هیچ شرکتی نمی تواند تسهیلات ارزی و ریالی دریافت کند، اما به اشتباه در رسانه ها اعلام شد که سازنده لوازم خانگی تسهیلات دریافت کرده است. در حالی که بحث در حوزه فنی توسط وزارتخانه و همکاران دفتر تخصصی بحث نیاز ارزی بود.

عمق ساخت داخل چقدر است؟

نیازی افزود: اگر مردم جدول را محاسبه کنند متوجه می شوند که نتیجه محاسبه اعداد نبوده که در رسانه ها ذکر نشده است، بلکه اعداد محاسبه شده بسیار کمتر است. این به این دلیل است که عمق تولید داخلی در لوازم خانگی بسیار زیاد است و در برخی کالاها به بیش از 75 درصد می رسد. تنها در یک محصول، سهم تولید داخلی به دلیل واردات برخی تجهیزات کمتر است، اما بسیاری از لوازم خانگی از عمق تولید داخلی بالایی برخوردار هستند. بنابراین ارقام پیشنهادی به درستی محاسبه نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه علت پرداخت نادرست رسانه ها باید توسط دستگاه های ذیربط پیگیری شود، گفت: موضوع تولید داخلی و صنایع اولویت دار، اشتغال زا و با ظرفیت بالا برای صادرات و توسعه فناوری به طور جدی در دستور کار قرار دارد. وزارت رویکرد وزارتخانه تجارت محور نیست، بلکه کلی است. بنابراین همه سیاست‌های ما باید به گونه‌ای باشد که همه شرکت‌ها را شامل شود و اگر کسی تخلف یا مشکلی در این حوزه داشته باشد پاسخگو باشد اما نامه‌ای که ما نوشتیم یک بحث عمومی بود و امیدوارم رسانه‌ها اگر بخواهند نظر، بر اساس تحقیقات درست.

بر اساس این گزارش، برخی رسانه ها طی روزهای اخیر نامه ای از وزارت صمت به بانک مرکزی مبنی بر رفع موانع تک تک ذینفعان منتشر کرده اند که در آن مدعی شده اند این وزارتخانه تنها برای یکی از آنها با بانک مرکزی مکاتبه کرده است. برای دریافت کارخانه در ازای تعهد تولید در مدت پنج ماه، ارائه کردند که طبق گفته معاون وزیر صمت، ارقام جدول منتشر شده در رسانه ها اشتباه محاسبه شده است. به طوری که ادعا می شد یک ماشین لباسشویی 330 دلار قیمت دارد، اما در ابتدا قیمت آن حدود 109 دلار برای هر ماشین لباسشویی بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا