فرهنگ و هنر

تهدید هنرمندان بابت ادامه فعالیت دیکتاتوری است

یومیر/ خراسان رضوی دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: هیچ روشنفکری هنرمند را تهدید به کار نمی کند و نمی گوید آنچه من می گویم درست است. این یک دیکتاتوری است و مایه تاسف است.

کوروش زارعی در نشست خبری هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت که امروز 22 آذرماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: متاسفانه این روزها می بینیم که مردم درباره تئاتر صحبت می کنند، حتی هیچ کدام. از اهالی تئاتر.” آنها را نمی شناسند و به هنرمندان و پیشکسوتان توهین می کنند. همه مشاغل مشغول هستند و برخی فشار آورده و تهدید به تعطیلی تئاتر می کنند. متأسفانه این خود اهالی تئاتر هستند که به تئاتر حمله می کنند و این مایه تاسف است. آیا این آزادی بیانی است که ما به دنبال آن هستیم؟ این دیکتاتوری پاک و تاریک است.

وی با اشاره به حضور هنرمندان پیشکسوت تئاتر مشهد که در جشنواره تئاتر استانی داوری کرده اند، گفت: رضا صابری و رضا حسین زاده بزرگانی در هنر این دیار هستند که نه تنها برای تئاتر خراسان بلکه برای تئاتر خراسان نیز سربلندی به ارمغان آورده اند. تئاتر ایران. هیچ روشنفکری نمی گوید ما نباید تئاتر بکنیم. آغوش ما به روی همه باز است. هم جشنواره مقاومت و هم جشنواره فجر. آنچه برای ما مهم است تئاتر است.

زارعی در پاسخ به اینکه آثار جشنواره تئاتر مقاومت را چگونه ارزیابی می کند، گفت: الان برای اظهار نظر درباره آثار زود است زیرا فقط یک سوم آثار بازبینی شده و امروز و فردا اجراها را خواهیم دید اما باید تبریک می گویم که ما در این شرایط سخت از نظر فرهنگی می توانیم کار را به اینجا بیاوریم.

برگزاری یادواره سعید تشکری و علی سلیمانی

سید وحید فخر موسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت نیز در ادامه این نشست درباره آثار ارسالی به این جشنواره اظهار داشت: در این دوره از جشنواره نزدیک به 500 اثر از شهرهای اصفهان یزد دریافت شد. ، مشهد، اردبیل، تهران و رباط کریم که از این تعداد 86 نمایش به مرحله بازبینی راه یافتند و پس از بررسی 12 اثر به مرحله نهایی راه یافتند که تا عصر فردا در مشهد اجرا می شود. البته در قسمت عراق نیز کار ویژه ای انتخاب شد که در مورد تعزیه حضرت رقیه(س) بود و قرار است در سطح شهر مشهد نیز اجرا شود. چند اجرا دیگر را در روز اختتامیه در تالار شهر مشهد خواهیم دید.

وی افزود: در روز اختتامیه جشنواره در نظر داریم یادواره سعید تکسری و علی سلیمانی و یادبود محمد کاسبی بیمار برگزار کنیم و از هنرمندان مشهدی نیز تجلیل خواهیم کرد.

علی عطایی مسئول بخش صحنه جشنواره تئاتر مقاومت نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: بخشی از مشکلاتی که در بخش صحنه جشنواره با آن مواجه هستیم، مشکلات پیش روی تئاتر به طور کلی است. نبود آموزش صحیح و کافی، عدم حضور تعدادی فرهیخته و هنرمندان در عرصه تئاتر و نبود امکانات اجرا و سالن های استاندارد و به روز بخشی از این مشکلات است که به ویژه در استان ها به جز تهران و همچنین شهرستان ها نیاز است که دست اندرکاران و نهادهای مختلف به کمک وزارت ارشاد بیایند.

جشنواره تئاتر استانی علی رغم میل درونی برخی به خوبی برگزار شد

تهدید هنرمندان به ادامه فعالیت خود دیکتاتوری است

محمد جهانپا دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار داشت: از 18 تا 21 آذرماه مسابقه ای بسیار صمیمی با حضور گروه هایی از سبزوار، تربت حیدریه، خواف، در مشهد مقدس برگزار شد. قوچان، طرقبه، شاندیز و مشهد. تبدیل شد. امسال بخش جدیدی در جشنواره برگزار کردیم که موضوع تحقیق و دعوت از اساتید دانشگاه بود، زیرا در دانشگاه های مشهد موضوع آموزش تئاتر و ادبیات نمایشی موفق بوده و دانشجویان در این زمینه ها فعالیت می کنند. دیروز حتی یک مقاله به عنوان مقاله برگزیده در این بخش معرفی شد.

وی در خصوص روند بهبود جشنواره نسبت به سال های گذشته افزود: امسال بهترین عملکرد جشنواره هم افزایی بین دستگاه های اجرایی شهرستان بود. البته مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری داشتیم اما با تحلیل جشنواره به این نتیجه رسیدیم که حضور جوانان چشمگیرتر شده و امسال کارگردانان جوان زیادی در جشنواره حضور داشتند.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی تصریح کرد: امسال سال ویژه ای بود چرا که افرادی با برنامه ریزی های ویژه از برگزاری جشنواره جلوگیری کردند. همین باعث شد که این جشنواره علی رغم میل درونی برخی به خوبی برگزار شود.

جهانپا با اشاره به معیارهای داوری آثار تصریح کرد: کتابچه راهنمای سبک جشنواره های بین المللی تئاتر فجر و استانی آماده است. به هر حال در جشنواره استانی قوانینی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. از جمله اینکه متن ها بومی و نمایشنامه ها ایرانی هستند. طبیعتاً در جشنواره فجر متون با محتوای انقلابی در اولویت قرار دارند اما نمایش های اجتماعی همیشه مورد توجه بوده و امسال نمایش هایی که در حوزه اجتماعی و انتقادی بودند برگزیده شدند.

وی درباره رفع نقاط ضعف نمایش های امسال نسبت به سال گذشته گفت: در حال حاضر ضعف اجرایی در حوزه تئاتر شهری است. استقبال عمومی از اجراها در سطح شهرستان معمولا کم است و به همین دلیل باید بستری برای گروه های نمایشی ایجاد شود تا این گروه ها بتوانند در مرکز استان اجرا داشته باشند. مسائل آموزشی این گروه ها نیز باید پیگیری شود و تقویت حوزه نمایش مهم ترین راهکاری است که برای همه جشنواره ها به ویژه اجراهای عمومی نیاز مبرم دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا