فرهنگ و هنر

تلاش برای نجات «تل خسرو» از آسیب بیشتر

هنگام تعیین میزان تال خسرو در کهگیلویه و بویراحمد ، تأکید شد که “برنامه های حفاظت از این مکان تاریخی از آن در برابر تخریب و آسیب بیشتر محافظت می کند.”

به گزارش یومیر ، بومیان روستای “تل خسرو” در شهرک تپه بویراحمد خسرو (تل خسروی) که در سال 1977 با شماره 1552 در فهرست آثار ملی ثبت شد ، منتسب به “کیخسرو” پسر “سیاوش” ، پادشاهان کیانی آنها معتقدند که پس از رسیدن به کیخسرو سروش الهی ، او به دشت یاسوج می آید و به سواران خود دستور می دهد تا هر توده ای را تشکیل دهند تا یک تپه تشکیل دهند.

اکنون این مکان تاریخی با افسانه های خود در معرض ساخت و ساز و کشت محصولات کشاورزانی است که آنها برای آنها افسانه ساخته اند و حداقل معتقدند که این بخشی از تاریخ منطقه آنها است.

نوروز رجبی – رئیس هیئت باستان شناسی در سایت تاریخی تل خسرو – وی در مورد وضعیت این منطقه تأکید می کند: حفاری های اخیر در تل خسرو نشان داد که بر خلاف تصورات اولیه ، مساحت منطقه تپه ای بیش از هشت هکتار است و با برنامه حفاظت پیشنهادی می توان از تخریب بیشتر و آسیب دیدن منطقه تپه ای جلوگیری کرد. کشاورزان یا فعالیتهای عمرانی و عمرانی. کند و چارچوبی مناسب برای حفظ حریم خصوصی آن باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه منطقه تال خسرو یکی از معدود سکونتگاه های دائمی دامنه جنوبی فلات دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد است و در این منطقه کاوش هایی انجام شده است ، افزود: آن را داشته باشید.

رجبی با اشاره به چینه نگاری این تپه که در سال 2008 انجام داد ، توضیح داد: این اقدام نشان داد که سطحی ترین لایه فرهنگی این تپه بقایای قلعه مربوط به دوره قاجار و لایه زیرین آن برای استقرار هزاره پنجم قبل از میلاد. و به گفته بیکن ، این راه حل در هزاره سوم و دوم قبل از میلاد بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در اوایل دهه 1970 با گمانه زنی های فریبا سعیدی ، محدوده منطقه و مرزهای این تپه مشخص شد ، اما این طرح به کمیته حریم خصوصی کشور نرسید و به دلیل نداشتن ضوابط مشخص و مصوب ، به ویژه در دو دهه گذشته ما شاهد تعدی های زیادی از طرف کشاورزان و ساکنان به منطقه تپه بوده ایم زیرا در دهه گذشته چشم انداز فعلی تپه و محیط اطراف آن تغییر کرده است.

این باستان شناس با اشاره به اینکه طرح تعیین منطقه و منطقه روی تپه با باز شدن حدود 18 گمانه کوچک در اطراف تپه انجام شد و مرزهای منطقه مشخص شد و منطقه مناسبی برای آن تعریف شد ، اظهار داشت: برخلاف تصورات اولیه ، بیش از هشت هکتار ، و این برنامه حفاظتی قادر خواهد بود از تخریب بیشتر و آسیب دیدن مناطق اطراف تپه توسط کشاورزان یا فعالیت های توسعه ای و چارچوب مناسب جلوگیری کند. آن را برای حفظ حریم خصوصی در نظر بگیرید.

به گزارش روابط عمومی موسسه میراث پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری ، رجبی تأکید کرد که گمانه زنی های جدید نشان می دهد که این آبادانی در هزاره سوم و دوم قبل از میلاد در دامنه های شمالی و شرقی تپه گسترش یافته است. این برنامه تحقیقاتی نشان داد روداک سراب تاوه در دوره های مختلف چندین بار تغییر جهت داده است و همیشه در شرایط فعلی خود جریان نداشته است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد مانند بسیاری از تپه های تاریخی کشور که در تابستان امسال به دلیل گرمای زیاد سوخته بودند ، آتش سوزی در ضلع جنوبی بدن تال خسرو و اراضی اطراف این تپه به عنوان تپه اصلی قدیمی در Yasuj-sletten.

منطقه تل خسرو پس از آتش سوزی در اواخر تیرماه 1399

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا