اجتماعی

تغییر اقلیم از مهمترین علل شوری خاک است

یومیر/ کردستان مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از عوامل اصلی شوری خاک است.

فریبا رضایی امروز (یکشنبه، 14 آذر) به مناسبت روز جهانی خاک گفت: شوری خاک یکی از معضلات اساسی در تولید محصولات زراعی در سراسر جهان است که تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از عوامل اصلی شوری خاک است. و این مشکل منجر به اثرات منفی اجتماعی-اقتصادی از جمله کاهش تولید، کاهش بازگشت سرمایه کشاورزان و مهاجرت به شهرها، اثرات زیست محیطی مانند تخریب اکوسیستم ها، کاهش رشد و پوشش گیاهی، تخریب خاک، گرد و غبار و امنیت غذایی می شود.

وی تأثیر شوری خاک بر رشد گیاهان را بسیار مخرب دانست و افزود: 20 درصد از اراضی زیر کشت و 33 درصد از اراضی آبی جهان تحت تأثیر نمک از بین رفته یا در حال نابودی است و این فرآیند می تواند توسط اقلیم مورد استفاده قرار گیرد. تغییر آب های زیرزمینی و افزایش استفاده از آب کم کیفیت برای آبیاری. بنابراین حذف و مقابله با شوری خاک یکی از الزامات کشاورزی پرمحصول است.

وی با بیان اینکه نمک بیش از حد خاک باعث کاهش بهره وری بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله بیشتر سبزیجات می شود، ادامه داد: آستانه شوری در اکثر محصولات گیاهی پایین است و زمانی که از آب نمک برای آبیاری استفاده می شود، تحمل سبزی ها به شوری کاهش می یابد. علاوه بر شوری خاک، میزان نمک آب و حذف آن از دیگر نگرانی هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایی تاکید کرد: بهترین راه حل برای مقابله با شوری؛ از بین بردن شوری را می توان به 3 روش کلی دفع نمک، تبدیل و کنترل نمک اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در خاتمه تصریح کرد: برای افزایش بهره وری خاک می توان با بهینه سازی شرایط تامین آب، الگوی کشت مشخص با اصلاح کانال های آبیاری و مکانیزاسیون، زیست توده یا ضایعات محصولات کشاورزی را با استفاده کم مصرف کرد. کودهای شوری و تشخیص علت و معلول در کشاورزی را از اقدامات مؤثر برشمرد.

با توجه به اهمیت زمین به عنوان یکی از مهمترین اجزای طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک در سال 2003 به منظور ارج نهادن به اهمیت زمین و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، 5 دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری کرد.

این روز جهانی جشنی است که اهمیت زمین و نیاز به استفاده پایدار از آن را برای جوامع مختلف در سراسر جهان آشکار می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا