اجتماعی

تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران / ایمن‌سازی ۱۲۹ ساختمان ناایمن در پایتخت

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از راه اندازی کمپ امنیت فیزیکی در تهران با هدف ارتقای امنیت در این شهر خبر داد.

به گزارش یومیر، علی نصیری با بیان اینکه مدتی است شاهد تغییر رویکردها در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هستیم، گفت: بر اساس این تغییرات در تلاش هستیم تا خطر بروز بحران را مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی کاهش دهیم. اسناد و مدارک: «کاهش خطر یک بحران به این معنی است که ما اقدامات را بر اقدامات انجام شده برای آماده شدن برای یک حادثه اولویت می دهیم. همچنین تلاش ها باید بر این اصل باشد که قبل از اینکه منتظر وقوع حادثه باشیم و سازمان های امدادی اقدام کنند، اصلاً هیچ حادثه ای رخ نمی دهد.

وی گفت: البته این بدان معنا نیست که بخواهیم از آمادگی و مقابله غافل شویم یا سیاست‌ها را در این زمینه تضعیف کنیم. این یعنی توجه و اولویت بندی جدی، همه جانبه و کامل به حوزه پیشگیری.

نصیری با بیان اینکه در این راستا حدود چهار ماه پیش تغییرات ساختاری در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آغاز شد، گفت: با ارتقای ساختاری و تخصصی نیروی انسانی و از حدود دو ماه پیش طراحی و تدوین طرح جامعی با عنوان تشکیل قرارگاه امنیت فیزیکی در کلانشهر تهران آغاز شد. این اردو با رویکردی همه جانبه به موضوع امنیت کالبدی در سیاست گذاری و در مقیاس اجرایی با هدف ارتقای امنیت شهری و تجمیع اقدامات امنیتی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه کارکرد اصلی این کمپ این است که چه باید کرد تا ریسک بیشتری نسبت به وضعیت فعلی به شهر وارد نشود، گفت: همچنین به دنبال این هستیم که برای کاهش بار خطر موجود شهر چه کنیم. اسناد قانونی متعددی از جمله مواد 6 و 7 سیاست های کلی نظام برای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از بلایای طبیعی و بلایای غیر مترقبه مجوز تقویت عملکرد سامانه مدیریت بحران تهران مصوب شورای شهر، تبصره 1 ماده 10 را صادر کرده است. قانون مدیریت بحران بند 14 ماده 55 ما قانون شهرداری و اساسنامه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به ویژه مقررات اجرایی ماده 33 را داریم که ممکن است در این ارتباط

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: به هر حال محدوده این دستورالعمل و این طرح جامع ارتقای ایمنی در ساختمان ها، سازه های شهری و شریان های حیاتی است که به خودی خود مصادیق فراوانی مانند بازار تهران را در بر می گیرد. بازارهای گل، بازارهای محلی، بافت فرسوده، ناپایدار و ناکارآمد می شود.

وی افزود: وقتی صحبت از ساختمان می شود، منظور همه ساختمان های عمومی، موسسات دولتی و خصوصی است. در ادامه توضیح می دهم که تنها نهادهای دولتی و عمومی مانند شهرداری ها در این زمینه نقشی ندارند و بخش خصوصی نیز نقشی دارد.

نصیری افزود: اقداماتی از قبیل مرتب سازی محل ها، اطلاع رسانی به صاحبان عیوب از جمله رعایت حریم از نظر ایرادات و رعایت مقررات ملی ساختمان و همچنین این طرح، بحث مفصلی در گودبرداری های ساختمانی دارد، برای جلوگیری از عوارض بالا چه کنیم. جاده های خطرناک.” این گور پرخطری که داریم به دلیل نقص قوانین و مقرراتی است که امکان تشکیل و رهاسازی قبر پرخطر را فراهم می کند. در مورد دو پدیده جمله و لغزش نیز بحث های مفصلی داریم.

وی گفت: برای همه اینها در این طرح پیش بینی های خوبی انجام شده است. بحث شریان های حیاتی در این طرح در نظر گرفته شده است. ایمنی در حمل و نقل شهری، از مترو تا معابر شهری و ناوگان و حمل و نقل مواد خطرناک. بحث تاسیساتی مانند شبکه های آب، شبکه های انتقال و توزیع برق، گاز، شبکه های مخابراتی نیز در این سند آمده است. در چارچوب امنیت فضاهای زیرزمینی مانند تونل های زیرزمینی، زیرساخت های مشترک، سیاست ها و اقدامات لازم انجام می شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: همچنین بحث ایمنی آتش نشانی که حوزه کاری عزیزمان در اطفای حریق است در ساختار گسترده قرارگاه دیده شده است. ذینفعان مختلف شهرداری تهران در این اردو عضویت دارند. تلاش کردیم با تعامل نزدیک و سازنده ای که با همکاری سازمان مدیریت بحران و قوه قضائیه صورت گرفت و در این مدت توانستیم گام های مهمی برداریم و حمایت های بسیار خوبی از سوی عزیزان در دادستانی کل کشور، بازرسی کل، دادستان و معاون تهران. پیشگیری قوه قضائیه منجر به ایجاد یک فرآیند هماهنگ اجرایی برای برخورد با متخلفان شده است.

وی افزود: از ظرفیت قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور برای برخورد با متخلفان استفاده خواهیم کرد. همچنین از توانمندی های نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی تهران، اداره کل مدیریت بحران استان تهران و عوامل شورای اسلامی شهر تهران استفاده شده است. به ظرفیت شهرداران مناطق، معاونت های مختلف شهرداری که نقش مهمی در امنیت دارند و به طور مشخص بازرسی، سازمان حراست، مرکز حقوقی شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی کمک شده است. این تشکل ها اعضای اصلی این اردو هستند و قرارگاه جلسات منظمی را به ریاست شهردار تهران برگزار می کند.

نصیری همچنین افزود: درست است که اکنون بعد از حادثه دلخراش کلانشهر آبادان صحبت می کنیم که بسیار ناراحت کننده و تلخ بود، اما اعلام رسمی راه اندازی این کمپ در واقع اشاره ای به اقدامات مهم انجام شده است. ماه ها پیش توسط شهردار تهران گرفته شد.» بوده است. بسیاری از این اقدامات که مستند به قوانین فوق است قبلاً به صورت پراکنده انجام می شد که با تشکیل این قرارگاه به صورت منسجم اتفاق خواهد افتاد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن تسلیت به خانواده های داغدار حادثه کلانشهر یادآور شد: با افزایش درک خطر می توان از وقوع این حوادث تلخ جلوگیری کرد. در دوره جدید مدیریت شهری از روز اول، شهردار تهران نگاه ویژه‌ای به موضوع امنیت شهری داشت و اختیارات ویژه‌ای را نیز به آن تفویض کرد که شاهد تأثیر مهار بحران کرونا به آن‌ها بودیم.

شهرداری به تنهایی مسئول ایمنی شهر نیست

نصیری افزود: در بحث ایمن سازی شهر تهران باید بدانیم که شهرداری تهران به تنهایی مسئول امنیت شهر نیست و همه مسئول آن نیستند و سازمان های متعددی هستند که باید با مالکان ساختمان همکاری کنند تا در ساخت و ساز ایمن تلاش جدی داشته باشند.

وی گفت: اما در ضوابط ملی از 22 موضوع سه موضوع مهم مربوط به ایمنی ساختمان است که ماده 12 ایمنی و حفاظت از کارهای در دست اجرا، ماده 3 حفاظت ساختمان در برابر آتش، ماده 22 مراقبت و نگهداری. اما سازمان مدیریت بحران در کشور و با هیئت وزیر کشور در تهران با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در تهران وظیفه هماهنگی بین ادارات و فعالیت در این حوزه را برای کمک به جریان اصلی مدیریت بحران دارد. کشور مسئول است، اگر خدا بخواهد به خواست خدا و با قدرت تشکیل قرارگاه امنیت فیزیکی در کلانشهر تهران را آغاز کرده ایم و این پروژه در هفته جاری توسط شهردار و تیم تخصصی شهرداری به پایان رسید. جلسات این اردو در اسرع وقت توسط شهردار تهران تشکیل می شود.

ایمن سازی 129 ساختمان ناایمن در تهران

نصیری همچنین درباره نتایج مورد انتظار این اردو گفت: ایجاد تقسیم کار دقیق با توجه به ظرفیت واحدها بین واحدهای مختلف، جلوگیری از خطرات جدید در پروژه های شهری، تسریع در نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده با پیگیری اجرای بهسازی لرزه ای زلزله. دستورالعمل، امنیت بازار تهران شامل بازار تهران، بازار تجریش، بازار گل و …، ایمن‌سازی 204 حلقه چاه پرخطر تهران، افزایش ایمنی متروها اعم از تونل‌ها و ایستگاه‌ها، ایمن‌سازی تاسیسات و شبکه‌های زیرساختی تهران، برخورد قاطع با متخلفان. در اقدامات ضدامنیتی ایمن سازی 129 ساختمان نتایج ناامن تهران و نظارت و گزارش دقیق وضعیت امنیتی شهر تهران برای ارائه به کارشناسان، مدیران و شهروندان تهرانی از جمله نتایج مورد انتظار است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا