اقتصادی

بررسی تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار خاموشی ها در کمیسیون انرژی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال قطعی مجدد برق در فصل زمستان، تاکید کرد: تشکیل ستاد هماهنگی بین وزارتخانه های متولی مدیریت مصرف برق و گاز در فصل زمستان ضروری است.

به گزارش یومیر، فریدون حسنوند در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: جلسه امروز این کمیسیون با حضور وزرای صمت، نیرو و نفت برگزار شد. با توجه به قطعی برق در تابستان و احتمال تداوم این قطعی برق در زمستان، باید از این پس تمهیدات لازم اندیشیده شود و امکانات کل کشور برای مقابله با این چالش احصا و بسیج شود.

وی در ادامه بیان کرد: در این راستا لازم است ستاد هماهنگی بین وزارتخانه های متولی مدیریت مصرف برق و گاز در فصل زمستان راه اندازی شود، لذا در این جلسه این موضوع مورد تاکید قرار گرفت. انتظار می رود صداوسیما در زمستان پیش رو برای اطلاع رسانی به مردم به ویژه در حوزه پس انداز همکاری داشته باشد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته مهم تامین سوخت نیروگاه های 10 هزار و 600 مگاواتی نوساز است زیرا قراردادی در این زمینه بین وزارتخانه های صمت و نیرو منعقد شده است. ظرفیت و منابع اقتصادی در صنایع کشور به صنایع گاز و برق کمک می کند و به همین دلیل قرار است این نیروگاه ها در فاز اول 10 هزار و 600 مگاوات برق تولید کنند و وزارت نفت نیز موظف شد امروز سوخت آنها را تامین کند.

وی در ادامه تاکید کرد: وزیر صمت نیز گزارشی از قراردادها و نحوه اجرای آنها ارائه کرد که باید در این قراردادها اصلاح شود، البته طرف سوم در این قراردادها وزارت نفت است که باید در تامین سوخت دیده شود. در این قراردادها در این جلسه مقرر شد وزارت نیرو تسهیلات و تخفیف هایی را در اختیار سرمایه گذاران تولید برق قرار دهد تا مشوقی برای آنها باشد.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه برخی نیروگاه ها پلمب شده اند، از قوه قضائیه خواسته شد تا با انجام یکسری اقدامات فنی، مساعدت لازم را در این راستا برای کاهش آلودگی آنها داشته باشند. تلاش می کنیم برای جلوگیری از آسیب به اقتصاد کشور و رعایت ملاحظات زیست محیطی پلمب این نیروگاه ها را باز کنیم که البته مقرر شد در جلسه فرماندهان این موضوع مطرح شود.

حسنوند در پایان اظهار داشت: این جلسه با هدف جلوگیری از حوادث تابستان امسال برگزار شد تا مردم و مشترکان مسکن دچار قطعی برق نشوند. از سوی دیگر، صنایع کوچک و بزرگی که در تابستان متحمل زیان اقتصادی شده بودند، مجدداً آسیب نبینند، اما در این جلسه از دستگاه های امنیتی نیز دعوت شد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از قاچاق در برخی خلاءهای موجود انجام شود. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا