عمومی

با سندرم «انفجار سر» آشنا شوید

IHS یک اختلال خواب است که باعث می‌شود فرد صداهای بلندی را بشنود که دیگران نمی‌توانند آن‌ها را بشنوند زمانی که می‌خواهند به خواب بروند یا بیدار شوند.

به گزارش روزنامه یومیر مارمالاد مربا نوشت: “وقتی کسی نام “سندرم انفجار سر” را می شنود فکر می کند که باید یک مشکل بسیار دردناک باشد، اما سندرم انفجار سر یا EHS کاملا بدون درد است؛ اگرچه می تواند بسیار آزاردهنده باشد. IHS یک اختلال خواب است که باعث می شود فرد دچار شنیدن صداهای بلندی که دیگران هنگام تلاش برای به خواب رفتن یا بیدار شدن نمی توانند بشنوند افرادی که این وضعیت را تجربه می کنند گزارش می دهند که صدای رعد و برق، شلیک گلوله، تصادف یا سایر صداهای بلند و آزاردهنده را می شنوند.

برخی از افراد نورهای چشمک زن را می بینند یا اسپاسم عضلانی را احساس می کنند. تعریق شبانه، ضربان قلب سریع و دشواری در تنفس بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب از دیگر علائم این مشکل است. مدت زمان شنیدن صداها معمولاً بسیار کوتاه است و الگوی خاصی وجود دارد. سندرم انفجار سر نوعی از پاراسومنیا است. شرایط آشناتر، مانند صحبت کردن در خواب یا راه رفتن در خواب، دو نمونه دیگر از پاراسومنیا هستند. EHS می تواند خواب فرد را مختل کند و باعث اضطراب شود. محققان مدت‌ها بر این باور بودند که سندرم انفجار سر بیشتر در افراد مسن، به‌ویژه زنان بالای 50 سال رخ می‌دهد، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که EHS بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

علل سندرم انفجار سر

مانند بسیاری از پاراسومنیاها، علت IHS نامشخص است. با این حال، عوامل زیر ممکن است برای وقوع آن باشد:

استرس و اضطراب

فعال شدن بیش از حد سلول های عصبی به دلیل عدم تعادل کلسیم

هاله قبل از میگرن

آسیب یا مشکلات دیگر در گوش داخلی

یک خطای پردازش در مغز در طول انتقال خواب-بیداری

ریز تشنج در نورون های حسی مغز در لوب تمپورال

مصرف داروهای ضد افسردگی و اضطراب

سندرم انفجار سر چگونه درمان می شود؟

روانشناس یا روانپزشک متخصص در زمینه اختلالات خواب معمولاً این مشکل را از طریق روان درمانی و دارو درمان می کند. اگر پزشک بتواند عوامل ایجاد کننده اختلالات را تشخیص دهد، می توانید با تغییر عادات خود از این محرک ها جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر علائم معمولاً زمانی رخ می دهد که شما خسته هستید، مطمئن شوید که هفت تا نه ساعت می خوابید. اگر استرس EHS شما را تحریک می کند، مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا یک دوش آرامش بخش قبل از خواب بگیرید. به طور کلی، سندرم انفجار سر یک بیماری آزاردهنده اما نسبتا بی ضرر است. با درمان مناسب و خودآزمایی می توانید مشکل را به طور کامل حل کنید.

منبع: ba-bamail.com”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا