عمومی

با خواص «علف طلایی» آشنا شوید

آیا تا به حال در مورد چمن طلایی چیزی شنیده اید؟ بسیاری از مردم این گیاه را به عنوان یک گل وحشی زرد می شناسند، اما علف طلایی در واقع یک ترکیب محبوب در گروه مکمل های گیاهی و البته به شکل چای است.

به گزارش یومیر، عص «عصرایران» در ادامه نوشت: نام لاتین این گیاه Solidago به معنای شفا یافته یا کامل است. علف طلایی اغلب به عنوان مکمل برای بهبود سلامت ادرار و کاهش التهاب استفاده می شود.

علف طلایی در بیشتر نقاط اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی رشد می کند. گل های زرد این گیاه در اواخر تابستان و اوایل پاییز شکوفا می شوند و بیش از صد گونه مختلف از علف های طلایی وجود دارد. تصور می شود که بسیاری از این گونه ها دارای ویژگی های بهداشتی مشابهی هستند.

Solidago virgaurea که گاهی به آن چمن طلایی اروپایی نیز می گویند، احتمالاً بهترین گونه مورد مطالعه از نظر فواید سلامتی است. این گیاه در طب سنتی چینی نیز کاربرد فراوانی دارد.

مردم محلی برای بهره مندی از فواید مختلف آن از قسمت هایی از این گیاه که در بالای زمین رشد می کنند استفاده می کنند. از مهم ترین این قسمت ها می توان به گل و برگ اشاره کرد.

امروزه می توان علف طلا را به عنوان چای یا مکمل دارویی مصرف کرد. انواع مکمل ها را می توان از داروخانه های سراسر کشور و چای از عطاری ها خریداری کرد. البته چای این گیاه طعم نسبتاً تلخی دارد و ممکن است به مذاق همه خوش نیاید.

محتوای گیاهی

طبق مقاله ای که توسط انتشارات Sage منتشر شده است، علف طلایی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید از جمله ساپونین ها و آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند کورستین و کایمفرول را فراهم می کند.

ساپونین ها گروهی از ترکیبات گیاهی هستند که با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط هستند. آنها می توانند در مهار رشد باکتری ها و قارچ های مضر مانند کاندیدا آلبیکنس موثر باشند. کاندیدا قارچی است که باعث عفونت های مخمری در واژن و همچنین عفونت در سایر قسمت های بدن می شود. ساپونین ها همچنین در آزمایشات آزمایشگاهی و حیوانی اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی دارند.

از سوی دیگر، آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی کورستین و کایمفرول موجود در علف طلایی به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کند.

قابل ذکر است که فعالیت آنتی اکسیدانی این گیاه حتی از چای سبز و ویتامین C نیز بیشتر است. آنتی اکسیدان های فلاونوئید و سایر ترکیبات گیاهی علف طلایی نیز دارای فواید ضد التهابی قوی هستند.

با توجه به مزایای علف طلایی، طبق مطالعات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده:

کاهش التهاب

در طب سنتی از علف طلایی برای مبارزه با التهاب استفاده می شود که تاثیر مفیدی در کاهش درد و تورم خواهد داشت.

در مطالعات معتبر روی جوندگان آزمایشگاهی، عصاره علف طلایی به شکل مکمل های دارویی تورم بافت آسیب دیده را تا 60 درصد کاهش داد. همچنین نشان داده شده است که این گیاه می تواند التهاب مرتبط با آرتریت را 12 تا 45 درصد در جوندگان کاهش دهد و حتی در دوزهای بالاتر اثرات بیشتری داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سلامت سیستم ادراری حمایت می کند

آژانس دارویی اروپا (EMA)، مخفف EMA (یک نهاد دولتی که بر داروها نظارت می کند)، گلدن گرس را به عنوان یک راه حل بالقوه برای بهبود اثربخشی درمان های پزشکی استاندارد برای مشکلات جزئی ادراری معرفی می کند.

این بدان معنی است که چمن طلایی می تواند اثربخشی داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها را برای عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) افزایش یا افزایش دهد. البته باید توجه داشت که این گیاه را نباید به تنهایی به عنوان یک درمان منفرد برای چنین بیماری هایی استفاده کرد. در عین حال، ترکیب این گیاه با سایر گیاهان دارویی مانند دم اسب باعث افزایش اثربخشی آن شده است.

کنترل وزن

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که گلدن گرس می تواند با تنظیم ژن هایی که سنتز چربی و اندازه سلول های چربی را کنترل می کنند، با چاقی مبارزه کند. به همین دلیل از این گیاه در کاهش وزن استفاده می شود.

موارد احتیاط

علف طلا به طور کلی توسط بدن به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی خاصی ندارد. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت: شرایط آلرژیک و تداخلات در بیماران با شرایط پزشکی خاص.

آلرژی ها

در حالی که بسیاری بر این باورند که چمن طلایی یکی از مقصران اصلی آلرژی های فصلی هوا است، این گیاه چندان مقصر نیست زیرا گرده های سنگین آن به راحتی توسط باد جابه جا نمی شوند.

با این حال، این گیاه می تواند برخی از واکنش های آلرژیک از جمله بثورات پوستی و آسم ایجاد کند. اگر به گیاهان مشابهی مانند گل صبحگاهی حساسیت دارید، چمن طلایی می تواند واکنشی در بدن شما ایجاد کند.

وضعیت پزشکی

از آنجایی که علف طلایی می تواند اثر مدر داشته باشد، نباید آن را همراه با دیورتیک ها استفاده کرد زیرا می تواند باعث کم آبی بیش از حد شود.

بنابراین در شرایط پزشکی که محدودیت مایعات وجود دارد، از جمله برخی موارد نارسایی احتقانی قلب و بیماری کلیوی، مصرف این گیاه توصیه نمی شود.

قبل از مصرف هر گونه داروی شیمیایی یا گیاهی حتما با متخصص خود مشورت کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا