اجتماعی

بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور/ کاهش دما تا ۱۲ درجه

سازمان هواشناسی ضمن هشدار نسبت به بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور و کاهش دما تا 12 درجه سانتیگراد، توصیه هایی به کشاورزان، باغداران و … داد.

به گزارش یومیر، سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه نارنجی بارش برف، باران همراه با وزش باد شدید، کاهش محسوس دما و در مناطق گرمسیری همراه با رعد و برق پیش بینی می شود که شرایط جوی سه شنبه (9 آذر) در غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی، چهارشنبه (1 آذر) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان، پنجشنبه (۲ دی) در اردبیل، گیلان، نیمه غربی کردستان، مازندران و جمعه (۳ آذر) در گیلان، مازندران، اردبیل و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران پایدار رخ می دهد.

در این شرایط آبگرفتگی معابر عمومی، افزایش سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، لغزنده بودن جاده ها، کاهش دید و بارش برف در جاده ها، مسدود شدن جاده های کوهستانی و بارش برف، تاخیر و یا احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست، بنابراین سازمان هواشناسی اعلام کرد آماده باش راه ها و شهرداری ها برای عملیات برف روبی، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت کوهنوردی، جلوگیری از توقف و تردد در کنار رودخانه ها و مسیل ها، بازگشایی شهرت و بازگشایی پل ها، عدم جابجایی عشایر کوچنده، جمع آوری احشام از رودخانه ها و کانالها و آماده شدن برای بادهای شدید .

به گزارش یومیر، سازمان هواشناسی کشور هشدار داد رنگ زرد سه شنبه (29 دی) بارش برف، باران گاهی همراه با وزش باد موقتی شدید، در برخی مناطق افت محسوس دما و در مناطق گرمسیری همراه با رعد و برق پیش بینی می شود که این شرایط جوی روز سه شنبه (9 آذر) در شرق کهگیلویه و بویراحمد. آذربایجان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، نیمه شمالی فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، یزد و چهارشنبه (اول آذرماه) در گیلان، مازندران، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پیش بینی می شود.

شیوع این شرایط جوی در روز پنجشنبه (11 دی) در استان های آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، نیمه شرقی کردستان، کرمانشاه، زنجان و قزوین و روز جمعه (12 آذر) در استان های آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی است. ، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، تهران و البرز پیش بینی می شود.

در این شرایط لغزندگی جاده ها، کاهش دید، رگبار برف، احتمال آبگرفتگی مسافران به میزان محدود، احتمال رعد و برق و احتمال تاخیر پروازها، رودخانه ها و جوی ها پیش بینی می شود.

به گزارش یومیر، سازمان هواشناسی کشور هشدار کشاورزی داد زردرنگ اوایل روز جمعه (3 دی) نفوذ توده هوای سرد با افت محسوس دما بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی قابل پیش بینی است. این شرایط جوی جمعه (12 آذر) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، شنبه (14 دی) در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و کرمانشاه دور از انتظار نیست.

این شرایط جوی یکشنبه (5 دی ماه) در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان، سمنان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، ایلام، خوزستان و دوشنبه (5 دی) در فارس، بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان پیش بینی می شود.

در این شرایط آب و هوایی احتمال آسیب به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد که سازمان هواشناسی برای آن اقدام کرده است مزارع و باغات استفاده از کود پتاسیم (Soloptas) و ترکیبات بور و روی (مانند مجموعه میوه ها) و کود اسید آمینه به طور غیرمستقیم در بالای تاج درختان، برای تقویت درختان به سرما، ادامه افزایش رطوبت در مزارع و باغ ها تا دمای متوسط ​​محیط از توصیه می شود. آبیاری نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) از طریق آبیاری.

از دیگر توصیه ها می توان به خودداری از هرس درختان، مالچ پاشی در باغات، تسریع در انتقال محصولات به ذخایر از جمله ذرت در سیستان و بلوچستان و مرکبات در گیلان، مازندران و کرمان، روشن کردن آتش و دود در مزارع پیاز و سیب زمینی در استان کرمان اشاره کرد. به بهره برداری از کود گچی در باغات اشاره کرد.

به سالن ها پرورش قارچ، گلخانه ای و نگهداری تهویه به دلیل کاهش دما، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها، کنترل دما و رطوبت انبارها به دلیل افزایش رطوبت برای جلوگیری از آسیب های ناشی از بیماری های قارچی توصیه می شود.

از توصیه ها به صاحبان سالن های مرغداری و دامداری قابلیت تهویه به دلیل کاهش دما، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها، تهیه خوراک پرانرژی دام به دلیل افت دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد در سالن ها، پایش آنفولانزای فوق العاده پرندگان در طیور به دلیل افت دما. دما و با توجه به سردی هوا، تلقیح حیوانات اهلی سبک و سنگین در برابر تب برفکی مورد توجه قرار گرفت.

سازمان هواشناسی کشور برای استخرهای ماهی از کود دهی استخرهای پرورش ماهی گرمابی خودداری کرده و به دلیل پوشش ابر و کاهش دما و شکستن یخ سطح استخر در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی، تغذیه را تا نصف سرعت معمول کاهش دهید و از تغذیه در این شرایط خودداری کنید. عشایر و زنبورداران عایق کاری و محافظت از کندوها در برابر کاهش دما و مکمل کلنی برای زمستان گذرانی و همچنین مبارزه با کنه ها و کنه ها در کندوها به ویژه در مناطق سردسیر توصیه می شود.

توصیه سازمان هواشناسی به مالکان ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی زهکشی آب و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و حفاظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهش دما.

در ادامه این هشدار آمده است: از اوایل روز جمعه (23 ژانویه) بارش برف در اکثر استان ها آغاز می شود که احتمالاً به محصولات و تجهیزات کشاورزی آسیب وارد می کند.

این شرایط جوی روز جمعه (23 دی ماه) در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، شنبه (14 آذر) در استان های گلستان، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، قزوین، تهران، آذربایجان غربی، البرز، کرمانشاه، خراسان شمالی، سمنان و یکشنبه (5 دی) در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی با احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و ادوات. .

در این شرایط جوی سازمان هواشناسی با تقویت ساختار و پوشش گلخانه ها به دلیل برف به ویژه در استان های ساحلی، عدم چرای دام در ارتفاعات به دلیل برف، برف روبی از شاخه های درختان برای جلوگیری از شکستن شاخه ها، تامین کافی را فراهم می کند. سوخت سالن های پرورش و گلخانه ها به دلیل شرایط برفی، تغذیه مناسب دام و طیور را توصیه می کنند.

به گزارش یومیر هشدار نارنجی سازمان هواشناسی پیش بینی می کند که پدیده های جوی اثرات منفی و خسارات احتمالی به همراه داشته باشد. اخطار نارنجی برای آماده سازی واحدهای مسئول برای مقابله با پدیده زیان آور صادر می شود. اخطار زرد به معنای وقوع یک پدیده جوی است که ممکن است در سفر و فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند. این هشدار برای افزایش آگاهی عمومی صادر شده است تا آنها بتوانند برای مقابله با پدیده های جوی که کمی جدی تر از حد معمول هستند آماده شوند. از سوی دیگر مسئولان نیز متوجه این هشدارها هستند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا