عمومی

ایران و آژانس در مسیر تعاملی تازه

عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند با روی کار آمدن دولت جدید شرایط را برای ایران دشوارتر کند. در این راستا ، در صورت جلوگیری از سفر رافائل گروسی به تهران ، امکان صدور قطعنامه علیه ایران در هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد تقویت می شود. اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت هماهنگی های لازم را با آژانس در دستور کار خود داشته باشد. در این بین ، با سفر مدیرکل آژانس به ایران ، توافقی بین طرفین حاصل شد که می توان آن را مثبت تلقی کرد. توافقی در پی قطعنامه بحث برانگیز مجلس شورای اسلامی که قبلاً مانع از توافق دولت آقای روحانی با سازمان انرژی اتمی شد. در عین حال ، آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران بود که غرایز رژیم صهیونیستی در مورد اقدامات ایران ناشی از سکوت اخبار باشد.

با این حال ، بر اساس بیانیه مشترک و موافقت جدید ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به انجام خدمات فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و کارت های حافظه خود را که با آنلاین مشترک در ایران ذخیره می شوند ، قرار دهند. یازدهم یا دوازدهم می توانست با واکنش ها و جنجال های فراوان و همچنین انتقاد شدید نمایندگان مجلس روبرو شود ، اما همگرایی بین قوه مجریه و مقننه از هرگونه انتقاد به این موضوع جلوگیری کرد.

گروسی که تهران را ترک کرد و از توافقنامه ابراز رضایت کرد ، بار دیگر به ایران بازگشت و گفت که عزیمت وی ​​به تهران اندکی پس از پایان سفر رئیس سازمان انرژی اتمی در ایران به وین انجام می شود. بنابراین ، سفر گروسی به تهران ، آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران را از مسیر درگیری و تنش دور کرد و فضای مثبتی را در کنار تعامل و همکاری در روابط دو طرف ایجاد کرد.

شکل گیری چنین فضای مثبتی می تواند البته زمینه ساز آغاز مذاکرات برجامی در وین باشد و به نظر می رسد ایران نیز به دنبال حل و پیگیری این مذاکرات در این راستا است ، مذاکراتی که می تواند راه حل هایی را ارائه دهد. طرفین را برای رسیدن به توافق نهایی رها کنید.

23311

دکمه بازگشت به بالا