اقتصادی

ایران می‌تواند بخشی از نیازهای انرژی جهان را تأمین کند

وزیر نفت گفت: تحریم ها معتقدند استفاده از ابزار تروریستی می تواند مانع توسعه و پیشرفت ایران شود اما این تحریم ها شمشیر دولبه ای است که گریبان آنها را گرفته است.

به گزارش یومیر، جواد اوجی امروز در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی انرژی جمهوری آذربایجان با حضور وزرا و نمایندگان حدود 30 کشور جهان، با اشاره به موفقیت ایران در تولید نفت و گاز، اظهار کرد: توسعه نفت و گاز ایران به خوبی انجام نشده است. متوقف شد.

وی با یادآوری اینکه ایران یکی از بزرگترین ظرفیت های گاز جهان را دارد و ذخایر گاز ایران حدود 34 تریلیون متر مکعب است و می تواند بخش قابل توجهی از نیاز جهان را تامین کند، افزود: اکنون ظرفیت تولید یک میلیارد مترمکعب را داریم. گاز در روز.” البته ظرفیت تولید نفت ما حدود 4 میلیون بشکه در روز است و ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی حدود 92 میلیون تن است.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز ما تا هشت سال آینده باید به 1.4 میلیارد متر مکعب در روز برسد، تصریح کرد: دنیا تشنه انرژی است و ایران می تواند بخشی از این نیاز را تامین کند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی پذیرش سرمایه گذاری در تولید و تجارت گاز را دارد. ایران در چهارراه ترانزیت انرژی جهان قرار دارد. علاوه بر این، تولیدکنندگان بزرگی در شمال ایران مانند روسیه و ترکمنستان وجود دارد و قطر در جنوب است و ما ظرفیت انتقال این منابع عظیم را به بازارهای مصرف داریم.

نیاز مردم دنیا به بهره مندی از نعمت انرژی

اوجی با اشاره به لزوم بهره مندی مردم جهان از نعمت انرژی گفت: جمهوری اسلامی ایران می خواهد همه مردم جهان از نعمت این خداوند برخوردار باشند و با زیرساخت های خوب و قوی کشور آماده همکاری در تمامی بخش های توسعه، تجارت و نفت و گاز هستیم. ما کشورهای جهان و منطقه را تبلیغ می کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت و گاز ایران، ماهیت اصیل فناوری های انرژی در ایران را فرصت مناسبی برای همکاری مشترک با کشورهای منطقه دانست و گفت: تجربه انتقال گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان. برای همه کشورهای همسایه قابل تکرار است.» ما بعد از گازپروم دومین شبکه بزرگ خطوط لوله گاز را داریم و پروژه های خوبی در حوزه انرژی تعریف کرده ایم.

ما حتی گاز کشورهایی را که دیر پرداخت می کنند قطع نکرده ایم و از همه کشورها و شرکت های علاقمند به سرمایه گذاری بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت و همچنین انتقال و ترانزیت حامل های انرژی دعوت می کنیم. او گفت.

اوجی در خصوص انرژی های پاک یکی از اولویت های کشور دانست و گفت: امسال حدود هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کرده ایم که با برنامه ریزی های انجام شده برای چهار سال آینده این میزان به 4000 مگاوات خواهد رسید.

وزیر نفت روز گذشته (چهارشنبه 20 خرداد) برای شرکت در مراسم هفته انرژی باکو و گفتگو با مقامات حاضر در این رویداد بین المللی سه روزه به آذربایجان سفر کرد.

این رویدادها از 1 تا 3 ژوئن (11 تا 13 خرداد) با حمایت رسمی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و سوکار برگزار می شود. نمایشگاه نفت و گاز خزر اولین نمایشگاهی است که هر ساله از زمان استقلال جمهوری آذربایجان برگزار می شود و بیش از 250 شرکت از سراسر جهان را گرد هم می آورد.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا