عمومی

اهداف پشت پرده سیاست خارجی جدید امارات

در واقع رویکرد آنها به منطقه و کشورهای همسایه در مقاطع مختلف تغییر می کند و این بستگی به این دارد که آیا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمایت کامل رئیس جمهور آمریکا را پشت سر خود داشته باشند یا با بی تفاوتی و بی تفاوتی مقامات آمریکایی مواجه شوند.

امارات در این بین البته شاهد بزرگ ترین تغییرات و تعدیل ها در سیاست خارجی خود بوده است. در اوج بحران سوریه، این کشور در کنار مخالفان اسد قرار گرفت، از سوی دولت رجب طیب اردوغان به همدستی و حمایت در جریان کودتا در ترکیه و در زمان قطع روابط سیاسی عربستان سعودی با ایران متهم شد. 1394) روابط خود را با کشورمان کاهش داد و در صورتی که جنگ یمن نیز در جبهه عربستان بود، اکنون از چرخش 360 درجه ای در سیاست خارجی خود استفاده کرده است.

امارات متحده عربی در حال حاضر به دنبال ترمیم روابط با همه کشورهایی است که در سال های اخیر با آنها روابط چالش برانگیزی داشته است. این کشور طی روزهای اخیر مقامات دیپلماتیک خود را به سوریه و ترکیه اعزام کرده و میزبان معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز بوده است تا ثابت کند برای دستیابی به موقعیت منطقه ای و ارتقای جایگاه خود در منطقه غرب آسیا دشمن دائمی ندارد. برای هر تغییر

در شرایط فعلی به نظر می رسد رویکرد جدید امارات با چند هدف مهم اتخاذ شده است. اول اینکه امارات به این نتیجه رسیده است که دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ تمایل کمتری به مداخله در منطقه غرب آسیا دارد و تلاش می کند آمریکا را از تنش در منطقه دور نگه دارد. بنابراین، امارات متحده عربی به وضوح دریافته است که دیگر از این قدرت فرامنطقه ای حمایت ناپذیری وجود ندارد و این کشور مانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس باید به طور مستقیم مکانیسم هایی را برای تنظیم و بهبود روابط با همسایگان خود در نظر بگیرد.

یکی دیگر از دلایل مهمی که امارات متحده عربی را به سمت بهبود روابط با کشورهای منطقه سوق داده است، چراغ سبزی است که عربستان سعودی به عنوان برادر بزرگتر اعراب خلیج فارس به این کشورها نشان داده و در گفت و گو با ایران وارد شده است. بی شک مقامات اماراتی به این نتیجه رسیده اند که وقتی عربستان با همه چالش های سیاسی، نظامی و امنیتی با ایران به سمت تنش زدایی با تهران حرکت می کند، این بدان معناست که راهی جز حل تنش های منطقه ای وجود ندارد. و آنها نیز باید با رفع موانع روحی و روانی به سمت کاهش تنش با کشورهای همسایه و منطقه حرکت کنید.

یکی دیگر از دلایل تغییر در سیاست خارجی امارات، نگرانی شدید ابوظبی از تأثیرات گشایش روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، افزایش فشار افکار عمومی در جهان اسلام و از دست دادن اعتبار و انزوای آن در میان کشورهای اسلامی است. این موضوعی است که قطعا برای مقامات امارات متحده عربی خوب نیست و آنها سعی دارند با گسترش روابط با کشورهای قدرتمند جهان اسلام مانند ایران و ترکیه و همچنان روابط خود را از این دام رها کنند. جایگاه در بین کشورهای اسلامی .

در واقع، در سال‌های اخیر، امارات متحده عربی به دنبال این بوده است که خود را به عنوان یک کشور عملگرا و انتفاعی معرفی کند و خود را به عنوان یک بازیگر در تماس با همه طرف‌های منطقه در راستای دستیابی به منافع و توسعه تجارت و امنیت معرفی کند. . روابط خارجی خود را در گستره وسیعی از محور مقاومت تا تل آویو تعریف کرده است. به این ترتیب در پی توافقات اخیر سیاسی و اقتصادی این کشور با رژیم صهیونیستی، این کشور سعی دارد با نزدیک شدن به ایران و سوریه به عنوان کشورهای خط مقدم جبهه مقاومت و بهره برداری رسانه ای از آن، بازی دو طرفه را برای خود طراحی کند. فشار افکار عمومی در جهان اسلام

وعده 10 میلیاردی سرمایه گذاری امارات در ترکیه که اکنون درگیر بحران اقتصادی و معضل کاهش بی سابقه ارزش پول ملی است، با هدف کسب امتیازات متقابل از اردوغان، جلب حمایت او و البته کاهش نفوذ اخوان المسلمین در ترکیه است.

بنابراین باید گفت که رویکرد امارات در حوزه سیاست خارجی به مصداق واقعی دیدگاه‌های واقع‌بینانه تبدیل شده است که بر اساس آن هیچ دوست و دشمن دائمی برای کشورها وجود ندارد و تنها منافع ملی باید چراغ راه تصمیم‌گیران باشد. یک کشور. در حالی که این رویکرد ممکن است در راستای منافع امارات متحده عربی و بهبود موقعیت منطقه ای این کشور باشد، اما مقامات جمهوری اسلامی با هماهنگی سایر کشورهای منطقه به ویژه اعضای مقاومت باید نشان دهند که ضمن استقبال از توسعه روابط منطقه ای، از اهداف پشت این چراغ سبز آگاه است و حاضر نیست امارات و سایر کشورهای عربی را بدون امتیازات متقابل به اهداف خود نزدیک کند.

1717

دکمه بازگشت به بالا