عمومی

افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت‌ها در اصفهان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

فرزاد قشلاقی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: مسمومیت با سموم گیاهی، مواد شیمیایی شامل اسیدی، قلیایی و پاک کننده های خانگی، فرآورده های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری های مینیاتوری، مسمومیت با گزش حیوانات سمی و مسمومیت با سوء مصرف مواد مخدر ، مواد محرک و الکل یکی از انواع مسمومیت در اصفهان است.

وی تصریح کرد: بیمارستان نور و علی اصغر مرکز ارجاع بیماران مسموم در اصفهان است و در کنار بیماران اصفهانی، بیماران کاشان، لرستان، چهارمحال و بختیاری را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان ادامه داد: بخش مسمومیت بیمارستان شامل 21 تخت و 6 تخت آی سی یو است که در صورت نیاز برای پذیرش بیماران غیر مسموم نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است که روزانه حدود 25 بیمار در بخش مسمومیت بستری و تحت درمان قرار می گیرند.

55 درصد مراجعین مسموم شده در اصفهان زن هستند

وی با اشاره به اینکه 55 درصد از بیماران بستری شده زن و 45 درصد مرد هستند، ادامه داد: 30 درصد مسمومیت ها ناشی از مصرف الکل و مواد مخدر از جمله متادون، هروئین، حشیش و … است.

قشلاگی افزود: بین 10 تا 20 درصد مسمومیت ها تصادفی یا تصادفی است که بیشتر در کودکان دیده می شود و بقیه بیشتر عمدی و عمدی است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بیش از 99 درصد بیماران مسموم به طور کامل بهبود می یابند و فوت می کنند میر ناشی از مسمومیت کمتر از یک درصد است.

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان نور و علی اصغر با بیان اینکه تعداد مراجعات و فوتی ها بسته به فصل مراجعه متفاوت است، گفت: به عنوان مثال در فصل گرما بیشترین مسمومیت ها ناشی از مصرف گیاه است. مسمومیت ها و گزش ها و در فصول سرد سال بیشتر مسمومیت ها ناشی از مونوکسید کربن گزارش شده است.

وی ادامه داد: پیشگیری بهتر از درمان است و آموزش در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، باید مواد مخدر و ازدواج را از دسترس افرادی که قصد خودکشی دارند دور نگه داشت یا آنها را به حال خود رها کرد و از توصیه های روانشناس خودداری کرد. و روانپزشکان

افزایش مسمومیت در بین مهاجران

قشلاگی با اشاره به افزایش جمعیت و مهاجرت به استان اصفهان افزود: شاهد افزایش مسمومیت ها هستیم و هر روز دو تا سه نفر از مهاجران افغانستانی مرتکب مسمومیت عمدی می شوند.

قشلاگی ادامه داد: امروزه شاهد راه اندازی دپارتمان های مراقبت و مدیریت بیماران مسموم در تمامی کشورهای توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه و حتی برخی از کشورهای توسعه نیافته مانند فلسطین هستیم، این مراکز کنترل دارو و مسمومیت که خدمات مشاوره و راهنمایی و مشاوره 24 ساعته را ارائه می دهند. بیماران مسموم نقش بسیار ارزنده ای دارند و حضور چنین مراکزی در شهر ما به شدت احساس می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در صورت ایجاد این مرکز نیازی به اعزام بیماران از شهرستان ها به شهرستان اصفهان نیست در حالی که اکنون به دلیل نبود چنین مراکزی و عدم اطلاع پزشکان در شهرستان ها، بیماران اعزام می شوند. از نقاط دیگر به اصفهان که هزینه ها، نگرانی ها، خطرات ارسال و افزایش تعداد تخت های بستری در واحد کنترل مسمومیت وجود دارد و این یک نقص در سیستم درمان محسوب می شود.

وی گفت: مرکزی مشابه مرکز کنترل دارو و مسمومیت در شهرستان زیر نظر معاونت غذا و دارو است که جدا از بخش مسمومیت است و فقط بیماران را برای تهیه دارو راهنمایی می کند اما خیر. مشاوره به بیماران مسموم ارائه می شود.

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان گفت: آمار مسمومیت ها نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است و بیشترین مسمومیت های عمدی مربوط به زنان بین 20 تا 40 سال است در حالی که داریم. مسمومیت های ناشی از مصرف مواد در مردان

وی ادامه داد: مسمومیت با قرص برنج در سال های اخیر رو به افزایش بوده و در دسترس بودن آن بدون کنترل توزیع و فروش دلیل اصلی آن است.

دکمه بازگشت به بالا