فرهنگ و هنر

افزایش تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱

یومیر/ خراسان رضوی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه محدودیت های سفر طی دو سال گذشته تقاضای انباشته ای برای سفر را به دنبال داشته است، گفت: این تقاضا تمایل به بازدید از نوروز 1401 را افزایش داده است.

علی اصغر شالبافیان اظهار داشت: اولین جلسه را با ستاد اجرایی خدمات سفر در خراسان رضوی آغاز کردیم چرا که علاوه بر بحث معنوی، با توجه به حضور بارگاه ملکوتی در حضرت رضا (ع) و تمایل زائران به شرکت در این استان الگویی برای کل کشور خواهد بود و موارد فوق لزوم برنامه ریزی دقیق سفر را می افزاید.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، با وجود اینکه ستاد خدمات مسافرتی در کشور تعطیل نشده بود، اما به دلیل کاهش حجم کار، فعالیت آن نیز کاهش یافته بود و اکنون در شرایطی قرار خواهیم گرفت که سفر افزایش بیش از قبل از کرونا. مشکل نیاز به هماهنگی بیشتری دارد.

رئیس سازمان خدمات مسافرتی کشور خاطرنشان کرد: حوزه گردشگری از نظر اقتصادی و زیربنایی از جمله کارگری به شدت آسیب دیده است و تامین تمهیدات زیربنایی نیازمند تلاش مضاعف است.

شالبافیان تاکید کرد: تدابیری که باید اندیشیده شود تنها مربوط به زائران داخلی نیست چرا که با گذشت 20 ماه از بسته شدن مرزها، از سرگیری صدور روادید تقاضای زیادی ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: با توجه به همزمانی آپارتمان های رجب، شعبان و نوروز، تقاضا برای زائران داخلی و خارجی افزایش می یابد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: با توجه به گزارش های دریافتی از برخی نمایندگی های ایران در پاکستان، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس، استقبال خوبی از سفر به ایران داریم. “

شالبافیان با تاکید بر لزوم فعالیت دائمی در طول سال و ستاد ارشد خدمات مسافرتی، گفت: با توجه به اینکه پیش بینی می شود ورود زائران به مشهد حداقل تا پایان شهریور روند افزایشی داشته باشد، برنامه ریزی ها باید با این در ذهن است.”

وی با بیان اینکه خراسان رضوی الگویی برای کشور است، افزود: طرح مبدأ به مبدأ را به عنوان الگویی برای سایر استان ها ارائه خواهیم کرد و در این بین خراسان رضوی نقش اساسی خواهد داشت.

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور با بیان اینکه دستگاه های دولتی با محدودیت هایی مواجه هستند، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای داوطلبانه و مردمی نیز باید در دستور کار قرار گیرد و با توجه به اینکه بحث خدمت رسانی به زائران در استان خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد. امکان بهره گیری بیشتر از این قابلیت ها وجود خواهد داشت.

شالبافیان تاکید کرد: استاندار خراسان رضوی باید با استاندارانی که در مسیر زیارت زائران هستند برای خدمت رسانی به زائران اقدامات لازم را انجام دهد. البته نباید از شهرستان های استان غافل شد و فرمانداران فعال شوند و از ظرفیت آنها استفاده شود.

وظیفه ستاد اجرایی خدمات مسافرتی تسهیل در سفر زیارتی است

حجت گنابادی نژاد معاون هماهنگی و مدیریت زیارت استانداری خراسان رضوی وظیفه ستاد اجرایی خدمات سفر را تسهیل در سفرهای زیارتی دانست و گفت: با تداوم فعالیت های خوب گذشته در این ستاد انقلابی به در خدمت زائر باشد.

وی ادامه داد: روند خطی و نمودار خدمت رسانی به زائران از مبدأ تا مبدأ را تکمیل کنید تا مکان، نحوه خدمت رسانی و ارتباط با زائران مشخص باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، گنابادی نژاد با بیان اینکه حضور زائران در نوروز با دو سال گذشته متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: پیش بینی می شود حضور زائران در نوروز امسال متفاوت باشد. که مشهد به محل تجمع سفر و زیارت تبدیل شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا