حوادث

از کفایت حبس ده ساله تا قصاص

مجازات قتل عمدی در کشور ما طبق قانون و مقررات قصاص است

آفتاب نیوز:

براساس قوانین و مقررات ، حكم قتل با قصاص در كشور ما قصاص است ، اما این حكم استثنائاتی نیز دارد. یکی از آنها این است که قاتل پدر مقتول یا اجداد پدری او نیست. در چنین حالتی ، طبق قانون ، قاضی به دلیل جدی بودن جرم مجازات مجازات مجرم را بین 3 تا 10 سال زندان دارد.

پس از قتل هولناک پدر رومینا ، بسیاری از افراد جامعه بر این باورند که معافیت پدر رومینا از قصاص و حبس وی به تنهایی 3 تا 10 سال نمی تواند عادلانه باشد و نیاز به این دارد که پدر 13 ساله به شدت مجازات شود. این نیاز بعضی اوقات توسط کسانی صورت می گیرد که قبلاً معتقد بودند قصاص یا مجازات اعدام باید به طور کلی لغو شود. با این حال ، بسیاری از وکلا و حقوقدانان معتقدند مجازات این جرم نامتناسب با این جرم است. به همین دلیل پیشنهاد می شود که یک قانون آئین نامه وجود داشته باشد که مجازات پدرانی را که فرزندان خود را می کشند تقویت می کند و اگر این امکان پذیر نباشد باید کمترین مجازات کیفری را افزایش داده و جرم داد و به عنوان عامل بازدارنده در چنین کشتارهایی تبدیل شد. اما ، کارشناسانی وجود دارند که معتقدند تصمیم قضایی در این مورد غیرقابل تغییر است و از طرف دیگر مجازات مجازات 3 تا 10 سال در صورت اجرای کامل ، برای مجرم کافی است.

نظرات متفاوت سه وکیل درباره پدر رومینا: از کفایت ده سال زندان تا قصاص

حكم عدم قصاص در برابر پدر يكي از تصميمات بنيادين و نامشخص است

آیت الله محمد حسین احمدی شاهرودی ، عضو مجلس خبرگان و معاون سابق دیوان عالی کشور ، گفت: حكم قصاص در صورتی انجام می شود كه قاتل پدر یا مادربزرگ های مقتول نبوده است. فقه شیعه و همچنین دانشمندان مسلمان اهل سنت این حكم را صادر كردند كه پدران و مادربزرگها در مقابل كشتن فرزندان خود تلافی نکردند و اهل سنت حتی مادر را مسئول قصاص كودكی نمی دانند كه سزاوار قصاص است.

احمدی شاهرودی ادامه می دهد: “به غیر از اجماع مبنی بر اینکه قصاص برای خطر در قتل فرزندش وجود ندارد ، روایات معتبر و صحیحی داریم که این امر را تأیید می کند.” از جمله داستان در کتاب یا داستان های جواهر که آیت الله خوئی در کتاب مبانی تکمیل المنهاج ذکر کرده است. همچنین حکایات معتبری از امام علی (ع) ، امام صادق (ع) و امام محمد باقر (ع) در مورد این حکم وجود دارد. بنابراین ، این حکم یک قاعده ثانویه نیست که تحت شرایط مکان و زمان در معرض تغییر باشد ، و آنچه یکی از وظایف و ممنوعیت احکام اساسی اسلام است قابل تغییر نیست.

3 تا 10 سال زندان اندک نیست

احمدی شاهرودی از جمله کسانی است که معتقد است زندانی شدن پدری که فرزند خود را بین 3 تا 10 سال به قتل رساند کافی است و او بازدارندگی لازم را دارد. وی درباره قتل پدرش در رومینا می افزاید: این واقعه قتل غم انگیز بود. طبق این قانون پدر به سه تا 10 سال زندان محکوم می شود. در حقیقت ، اگر این قتل فجیع باشد ، قاضی می تواند 10 سال حكم او را صادر كند و او مورد عفو واقع نشود. این 10 سال اگر به درستی اجرا شود ، مجازات کوچکی نیست. علاوه بر این ، مجازات های اضافی نیز داریم که می تواند مجرم را پس از تحمل حکم زندان تبعید کند. این مجازات های شدید کافی است.

احمدی شاهرودی در پاسخ به این سؤال که آیا در مورد احکام مجازاتی برای پدری که فرزند خود را بکشد ، احکامی در اسلام وجود دارد ، اضافه می کند: بیانیه آیت الله خویی می گوید که اگر پدری فرزند خود را بکشد ، خواه دختر یا پسر باشد ، او نیز باید مجازات شود و باج را بپردازد. داستان های جبیر از امام باقر (ع) نیز بیان می کند که پدری پسرش را کشته و پس از تصمیمات قصاص نمی شود ، اما وی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از زادگاهش تبعید شد تا دچار مشکل شود.

مسئولیت والدین بر عهده افرادی است که در زندان اصلاح شده اند

وی در پاسخ به اینکه معمولاً اجرای کامل این احکام به طور دقیق اجرا نمی شود ، معمولاً حداقل مجازات به متخلف اعمال می شود و حتی شاکی پس از گذشت بخشی از مجازات خود معمولاً تخلف می کند یا به حالت مشروط آزاد می شود. : این موارد نیازی به آزادی مجرم پس از تحویل بخشی از مجازات وی را ندارد و به قاضیان مجاز نیست درمورد ماهیت فجیع قتل و همچنین عفو ​​اعطایی به مدیریت محاکمه شوند. مسئولیت والدین بر عهده افرادی است که در زندان به سر می برند و کسی را شامل نمی شود.

وی گفت: “بله ، به نظر من ، این یک دوره محدودیت است.” کسانی که زندان نشده اند و طعم زندان را نگرفته اند ، معتقدند که 10 سال زندان چیزی نیست. حتی من یک ماه قبل از انقلاب در زندان بودم و از زندگی خسته شده بودم. به نظر من این مجازات مجازات است. از طرف دیگر ، بسیاری از مردم از پشیمانی و پشیمانی رنج می برند ، که از هر مجازاتی نیز بدتر است.

وی ادامه می دهد: در برخی از داستان ها ، این تحلیل وجود دارد که چرا پدر در صورت کشته شدن فرزند ، نباید تلافی کند. دلیل این امر این است که پدر باعث می شود کودک وجود داشته باشد و کودک نمی تواند باعث عدم وجود پدر شود. همه محققان و حقوقدانان این تصمیم را پذیرفته اند و تمام تصمیمات مربوط به تعزیر ، دیه و کفاره تصویب شده است.

ماده 301 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 قابل تجدید نظر است

اما آیت الله محقق خواهم نظر دیگری دارد. وی می گوید: “به نظر می رسد در امور جنایی ، تا زمانی که تجدید نظر قضایی در اجتهاد شیعه وجود نداشته باشد ، مرتباً شاهد چنین جنایاتی خواهیم بود که با نام” غیرت دینی “نیز شناخته می شود.”

وی گفت: مهمترین نکته در سخنان ملکیان این بود که برای انجام قصاص ، عنصر اصلی وجود عنصر آگاهانه ای است که قاضی باید به آن برسد. وی گفت: “با توجه به عشق شدید پدر به فرزندش ، اصل قانونی در این حالت وجود اراده غیرعمدی است. علاوه بر این ، کودک همیشه در معرض نظم پدر است. پدر سعی می کند فرزند خود را نظم دهد و احتمال عادی وجود دارد که او را اشتباه کند. تحت خشم و منجر به قتل او ، تا زمانی که احتمال جدی وجود قتل عمد نباشد ، قصاص فعلی عمدی نخواهد بود و قتل عمدی خواهد بود. یا یک اشتباه تلقی می شود. اما در مواردی که اینگونه باشد ، که قتل بر روی آن انجام شده حاکی از وجود یک قصد عمدی و انتظار تصمیم است ، قصاص واقع می شود.

محقق داماد با اشاره به بند ب ماده 290 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 ، در مورد قتل مرتکب شده ، اظهار می کند: “هربار مرتکب مرتکب مرتکب چیزی می شویم که به طور معمول باعث ارتکاب جرم یا امثال آن می شود ، حتی اگر قصد ارتکاب آن جنایت باشد” به نظر نمی رسد مانند آن ، اما آگاه است که به طور معمول باعث این جنایت یا چیزی مشابه آن می شود. “او می گوید:” از دیدگاه حقوقی ، این حکم به نظر می رسد ناقص است زیرا قوه مقننه فکر نمی کرد که لازم باشد مرتکب شود جنایات ، و به نظر می رسد در این نوع قتل ها نیازی به کشتن عمدی نیست ، در حالی که تلاش برای قتل در همه جا است. “لازم است.

به گفته این حقوقدان و متفکر قانون اسلامی ، ماده 301 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 قابل تجدید نظر است و طبق ماده 158 و اجازه نظم و انضباط و احتمال خطای احتمالی در عمل پدر ، این مجوز ممکن است به داوران اعطا شود. و قصد کشتن ، محكوم كردن قاتل در عوض. در شرایط فعلی ماده مقرر در قانون ، به هیچ وجه قاضی مجاز به صدور احکام بازپرس نیستند ، به همین دلیل در کشور ما موارد نارضایتی از جنایات پدران علیه فرزندان خردسال خود وجود دارد که به احساسات عمومی آسیب می رساند. .

دین مالکی نگاه متفاوتی دارد

اما حجت الاسلام محمدحسین بیاتی ، رئیس دانشگاه عدالت ، می گوید که از نظر قصاص ، حکم همان حکم است که در ادیان مختلف قضایی اسلامی پذیرفته شده است. جدا از دین مالکی ، بقیه مذاهب قبول دارند که اگر پدر فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود. البته مالکان نیز تعبیری از موضوع دارند و نه مخالف آن. مالایی ها بر این باورند که دلسوزی و دلسوزی که بین پدر و فرزند وجود دارد ، پیدا کردن عنصر قصد در قتل را دشوار می کند. بنابراین صاحبان ادعا می کنند که این قتل عمدی نبوده است ، مگر اینکه شواهدی وجود داشته باشد که پدر آن را به طور اتفاقی و بدون بدخواهی انجام نداده است بلکه فرزند خود را با نقشه قبلی به قتل رسانده است که در این صورت قصاص ثابت می شود.

بیاتی با اشاره به اینکه ما به طور واضح تابع مذهب مالکی نیستیم ، افزود: از طرف دیگر روایات مختلفی وجود دارد که مورد توافق قرار گرفته و اجماع این حکم اجماع شواهد است و کسی مخالف این حکم نیست. و حتی برخی از وکلا مادر را رد کرده اند. ” آنها این تصمیم را تأیید می كنند. یعنی اگر مادر مرتکب چنین جنایتی بزرگی علیه فرزند خود شود ، او مستثنی است برای قصاص ، و برخی تنها از پدر خوشحال شده اند. بنابراین از دیدگاه قانونی هیچ راه حلی وجود ندارد که بتواند مجازات بازگشت پدر را ثابت کند.

نقش قانون و قانون در بازدارندگی صد در صد نیست

رئیس دانشگاه دادگستری اضافه می کند: “البته در داستانهایی که داریم پدر داریم که تلافی نمی کند ، این نیست که آزاد می شود بلکه او باید تبعید و مجازات شود و فقط قصاص برداشته می شود.” بنابراین ، در مورد قصاص هیچ کاری نمی توان انجام داد زیرا ما در دادرسی مشمول شرع هستیم و هیچ راه حلی وجود ندارد. اما در مورد مجازاتی که هدف آنها بازدارندگی است ، مجازات باید به گونه ای طراحی شود که بعد از آن شاهد چنین حوادثی نباشیم. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که نقش قانونگذاری و قانونگذاری در بازدارندگی صد در صد نیست. مهمترین موضوعات مباحث فرهنگی و اجتماعی است و ریشه این وقایع را باید در فرهنگ و جامعه جستجو کرد.

به گفته وی ، در مورد قتل از پیش تعیین شده ، علی رغم حداکثر ضمانت اعدام ، بازدارنده ای وجود ندارد که همان اجرای اعدام است و این مجازات نتوانسته است قتل از پیش تعیین شده را کاهش دهد. به نظر نمی رسد تا زمانی که زمینه های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی اصلاح شود ، قانون با بازدارندگی ارتباطی ندارد.

بیاتی اضافه می کند: گفته می شود که برخی از اصحاب پیامبر با یکی از اصحاب پیامبر به نام سعد بن عباداء شوخی می کنند که اگر به خانه ای بیایید و ببینید که شما و همسرتان مرتکب اعمال غیراخلاقی هستید ، شما می خواهید چه کاری انجام دهید؟ او گفت که همسر من را خواهد کشت. در آن لحظه پیامبر قدم گذاشت و از آن حادثه سؤال کرد و آنها درباره آن به او گفتند. خود ساه گفت: “من گفتم که می خواهم همسرم را بکشم و او به آنچه گفته بود افتخار می کند و فکر می کرد که غیرت خود را نشان می دهد. رسول خدا چه گفت؟” آهسته راه بروید چگونه در این مبارزه شهادت می دهید؟ سعد گفت: “من خودم آن را دیده ام.” در این مرحله ، حضرت یک قاعده گفت که ما از امروز بسیار دور هستیم. وی گفت: خداوند برای همه چیز حد تعیین کرده است و اگر از این حد پیروی نکنید ، مستحق مجازات است. یعنی کسانی که ابراز حسادت می کنند اگر در چارچوب دین و قانون آن را اثبات نکنند باید تلافی کنند. بله ، غیرت یک ارزش دینی و انسانی است ، اما اگر مجبور شود از راه خود خارج شود ، متعادل است.

مجازات ها باید با جدی بودن جرم مطابقت داشته باشند

وی در رابطه با افزایش مجازات تعزیر .رضم گفت: اصل مجازات در مجازاتهای تعزیرات به دست دولت اسلامی است و مجازات تعزیرات دارای قوانینی است که حاکم اسلامی می تواند پنالتی را تصمیم بگیرد. ” عقل توسط تعزیر مجازات نیز آموزش و بازدارندگی است ، همچنین کمک به جامعه و توهین به خود است تا وی به این جنایت باز نگردد. اگر مجازات جرایم جدی سبک باشد ، کمکی نمی کند و می تواند مجرم را آسان تر کند.

به گفته وی ، بنابراین مسئله افزایش مجازات می تواند در قالب مجازات اسلامی از طریق کانال خود از طریق پیش نویس قانون یا ورود مستقیم نمایندگان مجلس صورت گیرد تا مجازات با بازدارندگی بیشتر شدید باشد. اما به نظر من نکته اصلی امید اصلاح ذهنیت ها و فرهنگ است.

دکمه بازگشت به بالا