عمومی

از فرونشست زمین تا مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

حدود یک ماه پیش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی دستور داد تا برای بررسی وضعیت این استان به اصفهان سفر کند. استان از نظر تعداد آثار تاریخی ثبت و تولید صنایع دستی نیز از نظر تعداد گردشگر رتبه اول را در ایران دارد اما وضعیت مدیرکل آن هنوز مشخص نیست.

ضرغامی بالاخره امروز به اصفهان آمد و بازدید خود را از میدان نقش جهان آغاز کرد. به مسجد امام، ورودی قیصریه، عالی رفت قاپو و مسجد شیخ لطف الله نیز از نزدیک از پروژه های مرمت بازدید کرد، بازدیدی که البته تا آن زمان خبرنگارانی در آن حضور نداشتند.

بیشترین سوال از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان مربوط به انتصاب مدیرکل بود؛ او وارد شد این بار او به خبرنگاران گفت: «این باید روشن باشد چی؟ ما می خواهیم این کار را انجام دهیم و بحث اداره کل استان اصفهان به زودی حل می شود. انشاالله طی روزهای آینده با هماهنگی استان مدیرکل خوب و باوقار معرفی خواهیم کرد. مدیرکل میراث فرهنگی اولین متولی و متولی میراث فرهنگی استان خواهد بود. ما به دنبال بهترین گزینه ای هستیم که می تواند سیاست ها و استراتژی ها در شرایط اصفهان باشد ما نژاد.

افزایش بودجه برای پروژه های مرمت

وزیر میراث فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار آنلاین در خصوص وضعیت پروژه های مرمتی استان اصفهان از جمله پروژه گنبد مسجد شیخ لطف الله نیز توضیح داد: بودجه برای انجام پروژه های مرمتی کافی نیست، ما داریم. دو هزار بنای تاریخی در اصفهان و بر اساس برآوردی که در سال 1395 انجام شد، پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای مرمت این بناها نیاز است. این در حالی که اعتبار اصفهان در مرمت 30 میلیارد تومان است که با این بودجه بیش از 100 سال طول می کشد تا این مرمت ها انجام شود!

وی افزود: بودجه 1401 در مراحل نهایی تصویب دولت است که شب گذشته در دیدار با رئیس جمهور گزارشی از وضعیت اسفناک بناهای تاریخی و میراث فرهنگی و مشکلاتی که در مرمت وجود دارد ارائه کردیم. منطقه.”

ضرغامی گفت: رئیس جمهور با اطلاعات خوبی که داشتند به طور کامل به خواسته های ما عمل کردند و مقرر شد بودجه 1401 نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. این تغییرات در اقلام و تبصره های بودجه رخ خواهد داد و بخشی از کار انجام شده است. امیدواریم با افزایش بودجه های اصفهان که جایگاه ویژه ای در میراث فرهنگی کشور دارد اقدامات قابل قبولی انجام شود.

نخبگان برای مسجد شیخ لطف الله تصمیم می گیرند

وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر سرنوشت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله خاطرنشان کرد: اخیرا نشستی با نخبگان و پیشکسوتان عرصه میراث فرهنگی از جمله اساتید دانشگاه، اساتید و باستان شناسان برگزار شد و هفته آینده نیز جلسه دیگری برگزار شد. با سایر نخبگان برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این جلسات استفاده از ظرفیت نظری ارزشمند این اساتید است و حرفه ای بودن این اساتید مبنای تصمیم گیری قرار گرفته است.

وی افزود: این جلسات را ادامه خواهیم داد و تصمیمات خود را در عرصه عمل نشان خواهیم داد، اصفهان و پروژه تعمیر گنبد مسجد شیخ لطف الله یکی از جدی ترین نمونه های این جلسات خواهد بود.

ضرغامی با اشاره به اختصاص اختیارات ویژه به مدیرکل استان های ویژه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری مانند اصفهان، تصریح کرد: مرکز ندارد. اصفهان قطعا یکی از مصادیق جدی این تصمیم است.

ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب رساندن به احکام انجام خواهیم داد

وزیر میراث فرهنگی درباره موضوع غوطه ور شدن در آثار تاریخی اصفهان نیز گفت: متاسفانه خشکسالی و دیگر پدیده های جوی اثرات متفاوتی دارد و یکی از مناطق است. تحت تاثیر قرار یک میراث فرهنگی است. در سفر به اصفهان به بررسی وضعیت اخیر فرونشست در آثار تاریخی می پردازم. بخشی از کار که به ما مربوط می شود، سعی می کنیم تا جایی که می توانیم انجام دهیم، مثلاً تقویت آثار تاریخی بسیار مهم است.

پاساژ آقانورالله نجفی و گره کهنه

وزیر میراث فرهنگی به پرسش درباره وضعیت پاساژ نقانورالله نجفی افزود: موارد مشابه از جمله انجام برخی فعالیت های عمرانی و خدماتی در شهرها با قوانین میراث فرهنگی در تضاد است، موضوع جدیدی نیست. اما موضع ما حفظ میراث فرهنگی به عنوان هویت و هویت ملت است، بنابراین اصولی عمل نمی کنیم و در حفظ میراث فرهنگی قوانین کارشناسی خود را رعایت می کنیم.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی دارای مجموعه های کارشناسی است که این مجموعه ها با سابقه طولانی و بر اساس ضوابط کارشناسی دقیق می توانند مطالعه ویژه و موردی داشته باشند و برای رفع برخی مشکلات پیشنهادات کارشناسی دقیق ارائه کنند. من هنوز در مورد این پروژه خاص مطالعه نکرده ام و پس از بررسی آن را پیگیری خواهم کرد.
گفتنی است ضرغامی در جریان بازدید وزیر میراث فرهنگی از مجموعه جهانی نقش جهان دستور افزایش بازدید از این کاخ را صادر کرد. آلیچو تا ساعت 8 ادامه داشت.

دکمه بازگشت به بالا