اقتصادی

اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن به افراد محروم

نمایندگان مجلس مصوب کردند 500 هزار میلیارد ریال از ساخت مسکن قرض الحسنه برای پرداخت وام به اقشار محروم در اختیار صندوق ملی مسکن قرار گیرد.

به گزارش یومیر، در جلسه علنی امشب (دوشنبه) بندهای 1 تا 4 بند 4 الحاقی تبصره 16 بودجه سال 1401 در بخش هزینه ها به تصویب رسید.

بند الحاقی 4 – راهنمایی اعتبار (تسهیلات اعطایی با سود مصوب شورای پول و اعتبار)

1- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی وزارتخانه های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه نسبت به تلفیق منابع بانکی با منابع قرض الحسنه، تسهیلات مبتنی بر قرارداد اقدام نماید. با احتساب کشاورزی پیمانی با سود دوازده درصد (12%) سهم هر بانک را تا سقف یک میلیون میلیارد (1.000.000.000.000.000) ریال تعیین کنید.

مفاد اجرایی این بند قبل از پایان اردیبهشت ماه توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است هر سه ماه یکبار گزارش اجرای این بند را به کمیسیون ویژه جهش و پیشرفت تولید و نظارت بر اساس اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

۲- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است مفاد اجرائی این بند را تا تاریخ ۱/۵/۱۴۰۱ به بانک‌های عامل ابلاغ کند و در صورت عدم رعایت مفاد مفاد این بند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است. تعهدات این بخش از بانک های عامل. تا سپرده قانونی خود را افزایش دهند.

3- تسهیلات پرداختی در ماده (4) قانون تولید و عرضه مسکن در سال 1401 به چهار میلیارد (4.000.000.000.000.000) ریال افزایش می یابد.

سهمیه هر بانک توسط بانک مرکزی در فروردین ماه تعیین می شود. مجموع مدت مشارکت در ساخت و فروش اقساطی ساخت مسکن بیست سال است و پس از مدت مشارکت به نرخ فروش تبدیل و تعهدات آن به متقاضی واجد شرایط منتقل می شود. این تسهیلات با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و پرداخت وزارت راه و شهرسازی به واجدین شرایط معرفی می شود. بانک مرکزی موظف است گزارش عملکرد این بخش را به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار دهد.

بانک مرکزی موظف است گزارش ماهانه اجرای این بند را به تفکیک بانک ها و شهرستان ها به کمیسیون های عمران، برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات ارائه کند.

به دولت اجازه داده می شود با سیاست های حمایتی و با تلفیق منابع بانک ها با منابع صندوق ملی مسکن برای حمایت از اقشار کم برخوردار و همچنین حمایت از روستاییان برای تکمیل نهضت تاب آوری روستایی، سود تسهیلات فوق را کاهش دهد.

مبلغ 500.000.000.000.000.000 (500.000.000.000.000) ریال ساخت مسکن قرض الحسنه موضوع این بند جهت بازپرداخت وام مستضعفان در اختیار صندوق ملی مسکن قرار می گیرد.

4- به منظور توسعه استفاده از ماشین آلات کشاورزی نوساز به منظور توسعه سطح زیر کشت مزارع پر باران، بانک های کشاورزی، توسعه ملی و تعاونی مکلف به ارائه تسهیلات به مبلغ یکصد هزار میلیارد می باشند. 100.000.000.000) ریال بابت خرید ماشین آلات مربوطه از سازندگان داخلی مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی به متقاضیان معرفی شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و مدت بازپرداخت پنج ساله پرداخت شود.

پس از انعقاد قرارداد خرید بین متقاضیان و سازندگان ماشین آلات، این تسهیلات صرفا به سازنده پرداخت و اقساط مربوطه توسط متقاضی به بانک مسئول عملیات بازپرداخت خواهد شد. وزارت جهاد کشاورزی موظف است از طریق ادارات تمهیدات لازم را برای تسهیل ضمانت تسهیلات مذکور برای متقاضیان فراهم کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا