اقتصادی

احداث ۲۷۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور

بر اساس این گزارش شفاف، تولید در مقیاس کوچک یا تولید پراکنده، تامین برق با استفاده از ژنراتورهای تا ظرفیت 25 مگاوات است که قابلیت نصب در نقاط مصرف و یا اتصال به شبکه توزیع با امکان کارکرد مداوم را دارد. برای تامین برق با توجه به خصوصیات زیست محیطی آنها، امکان استفاده از آنها در مراکز مختلف وجود دارد.

بر اساس این تعریف، مجموعه ای از دستگاه ها یا تأسیسات تولید برق که از نظر فنی امکان اتصال به شبکه توزیع محلی را دارند و ظرفیت تولید عملی آن ها در نقطه اتصال به شبکه توزیع از ۲۵ مگاوات تجاوز نمی کند، مولدهای مقیاس کوچک نامیده می شوند.

کاهش آلودگی بالاتر از رقم استاندارد نسبت به نیروگاه های بزرگ، نیروگاه هایی با راندمان بالاتر از متوسط ​​راندمان نیروگاه های برقی و نزدیک به نقطه مصرف، علاوه بر تامین برق، از مزایای نیروگاه های مقیاس کوچک است. که باعث افزایش استقبال سرمایه گذاران خصوصی داخلی و خارجی در کشور می شود

بر اساس اعلام شرکت توانیر، پس از ابلاغ دستورالعمل توسعه مولدهای مقیاس کوچک در سال 1386، توسعه ژنراتورهای مقیاس کوچک در دستور کار وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار گرفت و در حال حاضر 275 نیروگاه تولید می شود. در کشور به بهره برداری رسیده اند.

سال گذشته انرژی تولید نیروگاه های کوچک بیش از 2 درصد برق کشور را تامین کرد و کمک خوبی برای غلبه بر پیک تابستانی و شرایط سخت زمستانی در سال 1400 بود اما با استفاده از 76 مگاوات ظرفیت جدید از ابتدا تاکنون. در سال جاری حداکثر تولید ناهمزمان نیروگاه های حرارتی کوچک در تابستان به بیش از 1200 مگاوات رسید.

بر این اساس توسعه مولدهای حرارتی کوچک با توجیه فنی و اقتصادی با سازوکارهای حمایتی این شرکت با خرید تضمینی و امکان انتقال برق تولیدی از طریق قراردادهای دوجانبه این نیروگاه ها با صنایع شرکت توانیر دنبال می شود. که در حال حاضر قرارداد خرید تضمینی 800 مگاوات با نیروگاه ها در حال انجام است و فاز ساخت آن در حال انجام است.

علاوه بر قانون برنامه ششم توسعه و در راستای توسعه هدفمند این ژنراتورها، در اطلاعیه عمومی به اولویت همراه با ظرفیت مورد نظر در مناطق مختلف کشور با ظرفیت کل 2700 مگاوات در کشور اشاره شده است. و مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این نقاط از شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق در حال انجام است.

شرکت های برق نیز آماده همکاری و حمایت از احداث نیروگاه های خودکفا به ویژه توسط صنایع هستند تا با افزایش ظرفیت تولید در نقاط مصرف، از مزایای این گونه ژنراتورها بیش از پیش بهره برداری شود.

این گزارش حاکی از آن است که دولت سیزدهم در شرایط اختلاف نظر حدود 20 هزار مگاوات کار خود را آغاز کرد که وزارت نیرو با تهیه و تبیین یک برنامه 100 اقدامی توانست ظرفیت های فراموش شده صنعت برق را به منصه ظهور برساند. و بر این اساس پروژه های برق تسریع شده از جمله تولید در مقیاس کوچک یا تولید پراکنده.

دکمه بازگشت به بالا