اقتصادی

احداث بزرگترین آب شیرین کن صنعتی در جنوب ایران

مدیر HSE یک شرکت پتروشیمی از احداث پروژه بزرگ نمک زدایی صنعتی در جنوب کشور خبر داد و گفت: این موضوع برای جلوگیری از برداشت آب از رودخانه کارون بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش یومیر، محمدعلی خادمیان در بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع توسعه پایدار یک اصل برنامه راهبردی است. بنابراین ما وظایفی را برای این منظور در نظر گرفته ایم.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ بحث فلرها است و سعی کرده ایم گازهای بالای چاه نفت را که در حال سوختن است خاموش کنیم و محصولات با ارزش تری در نظر بگیریم. بر این اساس سه پروژه داریم که یکی از آنها پروژه بیدبلند در خلیج فارس است که در این پروژه روزانه حدود 600 میلیون فوت مکعب گاز اصلاح کرده ایم.

خادمیان ادامه داد: پروژه دوم تکمیلی پروژه اول با اعتبار یک میلیارد دلار است که خوراک پالایشگاه بیدبلند را تکمیل می کند. سومین پروژه نیز پروژه یادواران در خلیج فارس است که روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز را از فلرهای منطقه جدا کرده و به محصولی با ارزش افزوده تبدیل می کند.

مدیر HSE شرکت پتروشیمی خلیج فارس در ادامه بیان کرد: در حال حاضر سالانه از انتشار 17 میلیون تن کربن در پالایشگاه گاز بید بلند از طریق فلزگیری جلوگیری می شود.

وی در ادامه به ابتکارات ارزنده مدیریت آب خوزستان و ماهشهر اشاره و تاکید کرد: در عین حال چنین موضوعی را در دستور کار قرار داده ایم که یکی از آنها احداث آب شیرین کن صنعتی است. از طریق این طرح از آب شیرین دریا در صنعت استفاده می شود که سهم زیادی در معضل آب خوزستان دارد و بار زیادی را از دوش کارون برای استفاده بهینه از آب دریا و شیرین کردن آن در صنعت برداشته و در مسائلی مانند کشاورزی استفاده می شود.

وی افزود: در حال حاضر روزانه تنها 70 هزار مترمکعب آب در بندر امام مصرف می کنیم و به طور کلی حدود 220 هزار مترمکعب آب برداشتی از رودخانه کارون ماهشهر داریم.
مدیر HSE شرکت پتروشیمی خلیج فارس در پایان گفت: بازیافت آب و بهره برداری از طرح نمک زدایی برای بهبود وضعیت آب در منازل جنوبی پایتخت و سایر شهرها بسیار مهم است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا