اجتماعی

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در فارس/ جستجو برای یافتن ۲ کودک مفقود و چرایی بی‌توجهی به هشدارها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق سیل زده شرق استان فارس را تشریح کرد.

به گزارش یومیر، سیل روز جمعه در شرق استان فارس روستاهای امامزاده سلطان شهباز، باغ شاد، داهویه، باخنو، درب قلعه، انجیرک عالی و سفلی، آببند، بردنور، مهدی آباد و… در استهبان را درنوردید. باعث مرگ و ناپدید شدن تعدادی از هموطنان شد. پس از این اتفاق محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که شنبه شب به همراه وزیر کشور از مناطق سیل زده بازدید کرده بود گزارشی از آخرین وضعیت این منطقه را تشریح کرد.

محمدحسن نامی در گفت وگو با یومیر، با اشاره به جزئیات وقوع سیل در شرق استان فارس، اظهار کرد: امروز به همراه آقای وحیدی وزیر کشور از محل حادثه بازدید و سیل را بررسی کردیم. و خسارات ناشی از سیلاب که در رودخانه رودبال رخ داد. بررسی کردیم. این سیل پس از حضور ابر بسیار مرطوب بر فراز زهکشی رودخانه های چشمه عشاق و رودبال و بارش شدید باران رخ داد و متاسفانه در کمتر از 28 دقیقه سیل شدید رخ داد.

نامی در خصوص اینکه آیا این سیلاب پیش بینی و نسبت به وقوع آن هشدار داده شده است، گفت: در این زمینه پیش بینی های لازم و اطلاع رسانی از سوی اهالی روستا و مردم محلی صورت گرفت اما متاسفانه در برخی موارد با بی توجهی مردم به هشدارها همراه شد. . در مدت کوتاهی باران شدیدی در این منطقه بارید و سیل حدود 45 تا 47 کیلومتری جاری شد. بررسی ها نشان می داد که هوای محل وقوع سیل آفتابی بوده و حتی باران هم نباریده است، بنابراین هیچکس فکرش را نمی کرد که پس از اخطار سیل رخ دهد.

مردم باور نمی کردند که سیل بیاید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در این حادثه سهل انگاری صورت نگرفته است، گفت: این موضوع را بررسی کردیم، متاسفانه به دلیل شرایط جوی مردم تصور نمی کردند که چنین سیلابی رخ دهد و به همین دلیل بر اساس تحقیقات و اظهارات شاهدان، روز جمعه حدود 2000 نفر در رودخانه محل وقوع سیل و در اطراف آن شنا می کردند که ناگهان سیل رخ داد.

وی درباره مدت زمان گردش این سیل نیز گفت: این مورد نیاز به بررسی بیشتر دارد اما شواهد حاکی از آن است که در سال های 65 و 88 سیل در این منطقه رخ داده اما تلفات جانی نداشته است.

نامی آخرین آمار قربانیان این سیل را نیز بیان کرد: متاسفانه تاکنون 22 نفر در این حادثه جان باخته اند که جسد 20 نفر از آنها توسط تیم امداد و نجات هلال احمر و نیروهای مردمی بسیج و سپاه کشف شده است. از این تعداد 7 نفر کودک، 11 زن و 4 مرد و دو نفر از این مردها سالخورده بودند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در صورت عدم مشارکت مردمی احتمال افزایش تلفات این حادثه وجود داشت، گفت: از مردم عزیزی که به همنوعان خود کمک کردند تشکر می کنم چرا که اگر نبود. کمک مردم در آنجا امکان افزایش تعداد قربانیان را فراهم می کند.

در این زمینه بخوانید: اسامی 20 قربانی سیل در استان فارس منتشر شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه دو کودک همچنان مفقود هستند، ادامه داد: همچنین در مسجد روستا با حضور وزیر کشور جلسه ای برای تقسیم تیم های جستجو در فاصله 10 تا 12 کیلومتری رودخانه برگزار کردیم. به طور دقیق تر به جستجوی دو کودک گم شده ادامه دهید.

وی درباره محل سکونت حادثه دیدگان سیل نیز گفت: تعدادی از این افراد متعلق به استهبان، تعدادی اهل فسا و تعدادی نیز اهل شهرستان نی ریز بودند. هیچ یک از کشته شدگان روستایی نبودند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا