عمومی

صفر از پنج هزار میلیارد تومان!

ما در سال جام جهانی هستیم و پنج ماه دیگر تب فوتبال در سراسر جهان به حداکثر خود می رسد. این زمانی است که به عنوان مثال. قبل از بازی ایران و آمریکا یا ایران و انگلیس، هر ثانیه از یک تبلیغ تلویزیونی را می توان به بالاترین رقم تاریخ رادیو و تلویزیون فروخت. سوال اینجاست که نسبت تیم ملی ایران به عنوان تامین کننده اصلی محتوای این خواننده گسترده چقدر است؟ هیچ یک.

به گزارش یومیر، این روزنامه دنیای اقتصاد وی نوشت: بودجه سال 1401 سازمان صدا و سیما حدود پنج هزار میلیارد تومان است اما به نظر می رسد از این رقم هنگفت چیزی به ورزش اختصاص داده نشود، اخیرا پس از هیاهو، صداوسیما باید سهام آزادی را به عهده بگیرد. درآمد حاصل از پخش آگهی های تلویزیونی تحت پوشش ورزشی به نسبت 70 به 30 (به نفع صداوسیما) با وزارت ورزش و جوانان. برآورد دوستان از تمامی این آگهی ها فقط حدود 150 میلیارد تومان بوده که 30 درصد آن. 45 میلیارد تومان بود حالا فراموش نکنیم که 45 میلیارد تومان دریافت نشد اما آیا واقعا معتقدید که کل تبلیغات پخش شده در حاشیه مسابقات ورزشی فقط 150 میلیارد تومان است؟و بنابراین حتی اگر دریافت شود. وزارت ورزش با این 45 میلیارد چه خواهد گفت به هر انجمن چقدر پول و سهم اتحادیه فوتبال به هر باشگاه چقدر می شود فقط برای مقایسه یادآوری کنیم که کارشناسان 11 سال پ. ایدن ارزش حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال را 150 میلیارد تومان برآورد کرد. عددی که قطعا امروز بسیار بزرگتر شده است.

البته خودداری صداوسیما از پرداخت حق پخش تلویزیونی، داستانی قدیمی است که هزاران بار گفته شده است. امروزه حتی هواداران آماتور هم می دانند که در فوتبال مدرن 50 تا 70 درصد هزینه های یک باشگاه تامین می شود. اما از این به بعد داستان این برنامه تلویزیونی تفاوت زیادی با گذشته پیدا خواهد کرد. مسئولان واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال را آغاز کرده اند و در گام اول 10 درصد از سهام آنها عرضه شده است. به نظر می رسد انشعاب های اخیر پرسپولیس مستقل از فروش سهام و واریز پول به حساب این باشگاه نیست. در مجموع از این پس مردم علاوه بر مالکیت معنوی، در اموال مادی زاغی نیز سهیم هستند. بنابراین تلویزیون باید به گونه ای دیگر پخش مسابقات دو تیم را تماشا کند و خود را متعهد به رعایت حقوق سهامداران کند. فردی که سهام را خریده است به دنبال کسب سود است و راه تامین این سود، استفاده از حق پخش تلویزیونی است. مطمئن باشید بدون روشن شدن موضوع، خصوصی سازی با شکست مواجه خواهد شد. بنابراین شایسته است صداوسیما 5000 میلیارد تومان از محل خود و البته درآمد اضافی زیادی را برای پرداخت هزینه قانونی فوتبال کنار بگذارد.

نکته آخر: ما در سال جام جهانی هستیم و پنج ماه دیگر تب فوتبال در سراسر جهان به حداکثر خود می رسد. این زمانی است که به عنوان مثال. قبل از بازی ایران و آمریکا یا ایران و انگلیس، هر ثانیه از یک تبلیغ تلویزیونی را می توان به بالاترین رقم تاریخ رادیو و تلویزیون فروخت. سوال اینجاست که نسبت تیم ملی ایران به عنوان تامین کننده اصلی محتوای این خواننده گسترده چقدر است؟ هیچ یک. این تیم حتی آنقدر پول ندارد که برای یک مسابقه تدارکاتی مناسب برای خودش آماده شود و با قدرت بیشتری به جام جهانی برود. آیا این «ظلم» نیست؟ “غمگین نیست؟”

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا