«زیرخاکی»، «آقای قاضی» و «جوکر» فاتحان رقابت تلویزیون و نمایش خانگی
در همین حال سریال های داخلی در ماه دسامبر چندان موفق نبودند به طوری که کمتر از نیمی از پربیننده ترین سریال های تلویزیونی این ماه بیننده داشتند و نمایش رئالیتی «جوکر» محبوبیت بیشتری نسبت به رقبای تلویزیونی غیرنمایش خود – ساختار – نشان داده است.

به گزارش یومیر نتایج دو نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی (متا) درباره پربیننده ترین محصولات تلویزیونی و برنامه های خانگی که اخیرا منتشر شده است داده های زیادی را در مورد برنامه ها و سریال های آذرماه سیما و پلتفرم ها به دست می دهد که می توان آن ها را تحلیل کرد. جنبه های مختلف اما در تمامی این آمارها باید محدودیت دسترسی مخاطبان به برنامه های خانگی (از نظر هزینه و اینترنت) را در مقایسه با تماشای رایگان برنامه های تلویزیونی جهانی در نظر گرفت.
پخش فیلم آی فیلم محبوب در سریال
سریال آقای قاضی ۲ در نظرسنجی مرکز گسترش دانشگاه امام صادق(ع) با ۳۷ درصد مخاطب در صدر فهرست پربیننده ترین سریال های آذرماه قرار گرفت. اولین بار در 12 دسامبر در شبکه آی فیلم آغاز شد. بنابراین احتمالا فصل اول این سریال با پخش از شبکه آی فیلم عنوان پربیننده ترین سریال تلویزیونی را از آن خود کرده است. در این صورت با احتساب حضور «زیرخاکی ۲» با ۳۲ درصد مخاطب در رتبه دوم پربیننده ترین تلویزیون در ماه جاری قرار دارد. سریال پیشرو آذرماه صداوسیما هر دو به لیست پربیننده ترین ها از روی آنتن شبکه آی فیلم رسیدند که نکته قابل تاملی است.
در این شرایط «آقای قاضی» و «زیرخاکی ۲» شبکه آی فیلم از سه سریال جدید «سوجان» در شبکه یک «چرخ گردون» در شبکه دو و «مهیار عیار» در شبکه سه مخاطب بیشتری دارند.
در عین حال ساختار اپیزودیک «آقای قاضی» باعث شده است که تعداد بینندگان ثابت این اثر بسیار کمتر از رقبای سریالی آن باشد و در حالی که حداقل 57 درصد از مخاطبان هر سریال تلویزیونی یا خانگی همه را تماشا می کنند. قسمت های سریال این رقم برای «آقای قاضی» 30 درصد است. بنابراین از آنجایی که به نظر می رسد این اثر مخاطبان گذری زیادی دارد شاید باید اصطلاح «بیشتر دیده شده» را برای آن حوزه بحث به کار برد. زیرا در واقع مخاطب زیر در این سریال حدود 11 درصد است اما مخاطبان «زیرخاکی 2» به 18 درصد و مخاطبان «سوجان» به حدود 17 درصد می رسد.
شبکه سه فاتح برنده مسابقه برنامه های ترکیبی است
شبکه آی فیلم در حالی به انتخاب اول مخاطبان تلویزیون برای تماشای سریال تبدیل شده است و این در حالی است که شبکه سه در برنامه های ترکیبی این نقش را بازی می کند. در فهرست چهار برنامه پربیننده سیما سه عنوان از شبکه سه و تنها یک برنامه از شبکه دو وجود دارد. در نتیجه فاصله قابل توجهی بین این سه و شبکه آی فیلم و سایر شبکه های رسانه ملی از نظر مخاطب وجود دارد.
نکته قابل توجه در مطالعه متا این است که در لیست پنج شبکه برتر تلویزیونی که بر اساس میزان بیننده سنجیده می شود نامی از شبکه نسیم وجود ندارد. این در حالی است که این شبکه با عنوان «شبکه لذت و سرگرمی» تاسیس شد و اساسا وظیفه اصلی آن تولید برنامه های سرگرمی پرمخاطب است. در همان زمان حضور شبکه نمایش در رتبه پنجم و جایگاه آن در رتبه بالاتر از شبکه های نسیم کودک و ورزش جالب توجه است. زیرا در نظرسنجی های سال های اخیر معمولا این شبکه در بالاترین رتبه ها قرار نداشت.
بیننده «جوکر» بیشتر از رقبای تلویزیونی است
مقایسه ای بین موج چهارم بررسی متا از محصولات سینمای خانگی و موج اول بررسی مرکز از محصولات تلویزیونی را نشان می دهد. «زخم کاری 4» به عنوان پربیننده ترین سریال خانگی آذر ماه تقریباً نیمی از چهارمین سریال پربیننده تلویزیون را به خود اختصاص داده است.
اما برخلاف سریال ها وضعیت تلویزیون در بخش برنامه های غیرنمایش چندان مساعد نیست «جوکر: طبقه 21» با 27 درصد پربیننده ترین برنامه تلویزیونی است.
این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان VOD این صنعت کمتر از 10 میلیون مشترک دارد که تنها بخشی از آنها مشترکین پلتفرم پخش «جوکر: طبقه 21» هستند. و تقریباً در هر خانه ایرانی تلویزیون وجود دارد.
«زخم: مجازات» بیننده کمتری نسبت به فصل سوم دارد
بررسی موج جدید مطالعه متا بر روی محصولات نمایش خانگی و مقایسه آن با سه موج قبلی این تحقیق نشان از رشد برخی از سریال ها از نظر بیننده دارد.
بیشترین رشد تعداد بینندگان متعلق به سریال «بازنده» است که از 7 درصد در نظرسنجی اکتبر به 7.7 درصد در نظرسنجی نوامبر و در نهایت 12 درصد در نظرسنجی آبان ماه رسیده است که احتمالاً نتیجه رضایت مخاطبان و ترویج زبان این اثر از سوی دیگر «کاری زخمی ۴» دیگر محصول پلتفرم فیلمو با افت بیننده مواجه شده است. برای با 14 درصد مخاطب در آذرماه در مقایسه با «زخم کاری 3» که در شهریور 15.9 درصد مخاطب را جذب کرد.
در میان سریال های پلتفرم فیلم نت «گاردن زنی» در سه نظرسنجی متوالی با امتیاز حدود 13 درصد ثابت مانده است در حالی که «قهوه بابا» از 9.6 درصد در آبان به 12 درصد در آذر افزایش یافته است.
بین دو سریال «قهوه بابا» و «قهوه بابا» که طبق نظرسنجی اخیر هر دو 12 درصد بیننده داشته اند «بازنده» با 77 درصد مخاطب مستمر وضعیت بهتری دارد و بینندگان تمام قسمت های سریال. “قهوه بابا” از 59% تجاوز نمی کند.
انتهای پیام