فرهنگ و هنر

امید مهم‌ترین ابزار پیشرفت است

یومیر/قم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد حوزه‌های علمیه و همکاری‌های آموزشی در یادداشتی بر تربیتی بودن فرآیند امیدآفرینی و نقش کلیدی آن در ساختارهای سبک زندگی اسلامی تاکید کرد.

متن تفاهم نامه معاونت امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری یومیر قم قرار گرفته است به شرح زیر است:

بهترین و بهترین کلمات کلیدی که می توانیم در سال 1401 برای شجره طیبه بسیج به ذهن های بیدار و فهیم بدهیم. کلمه امید همان چیزی است که رهبر فرزانه و فرزانه انقلاب اسلامی از آن استفاده کردند. آنان در دیدار با مردم حماسه ساز اصفهان ابزار و ابزار پیشرفت کشور در مقابل ظلم ظالم دشمنان را برای مردم غیور به ویژه جوانان کشور تشریح کردند. در نتیجه می‌توان بسیج را مردمی امیدآفرین و فعالان با امید مؤمنانه تعریف کرد که با سلاح گفتمان امیدبخش و ایجاد خط مقاومت در صحنه‌های سخت و نرم اجتماعی و موقعیت‌های بین‌المللی، همواره نقش‌آفرینی کرده‌اند. حضور الگوسازی و نشاط بخشی در این پیچ انقلاب شکوهمند ایران و دگرگونی الگوی تمدنی در جهان؛ شهدای مظلوم ولی با اقتدار از اقشار مختلف تقدیم ملت ایران. پس باید با چشمانی بصیر بفهمیم که این مردان پادشاهی در میدان عمل چنان درسی به دشمنان و نادانان دادند که در تاریخ ماندگار شود که اثر انکارناپذیر آن افشای هویت دشمنان بوده است. در این روزگاران که از روی خودباختگی و هوس برهنه جنون سیاسی، برای هر جنایتی دعا می کنند تا از رنج ناگفتنی انسانی رهایی یابند و راه حلی برایشان گشوده شود.

آیا از اظهار نظر دشمنان داخلی و خارجی درباره پیروزی پرافتخار ایران مقابل ولز در جام جهانی قطر است؟ نمی توان استنباط کرد که دشمنان انقلاب اسلامی دشمن اندیشه و عقلانیت و امید صادقانه هستند. چرا که بازیکنان تیم ملی جهادی و انقلابی با حمایت از میوه شیرین درخت خرد و اندیشه که همان امید وفادار است حریف خود را شکست دادند. زیرا موفقیت این مردان غیور انگیزه ایمان بود; زیرا در پی دعای مادر شهدا; آنها دارای قدرت معنوی بی نظیری در نوع خود بودند و دشمنانشان نادان و ناموفق هستند. بنابراین نحوه بازی آنها باعث شد افرادی مانند مسئولان فیفا و بازیکنان تیم مقابل و آزادیخواهان جهان از درون آنها را تحسین کنند. و این تمجید و قدردانی مرهون تلاش مسئولان جهادی و لیدرهای این تیم شاد برای تفکر و ذهن خوانی بازیکنان ایران زمین نبود. از این رو درباره واژه امید و ساختارهای گفتمانی آن بحث هایی مطرح می شود.

اولین جام جهانی با بوی قرآن و اذان

آیا می توان خواست خداوند متعال را از خواسته های مسئولان غیور قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 جدا کرد؟ آیا انتظار از حکومت عدل مهدوی مانند برگزاری جام جهانی در قطر با یک برنامه ویژه منحصر به فرد است؟ مانند انتشار آیات دلگرم کننده وحی و صدای ملکوتی اذان و همچنین ممنوعیت مشروبات الکلی و جسارت در ممنوعیت برهنگی زنان و همچنین حضور نگران کننده همجنس گرایان و همچنین توقیف بخش اخبار مسابقات ورزشی اسلامی ایرانی توسط مجرمان گمنام رسانه های انقلابی ایران؛ آیا در حضور نمایندگان و نخبگان جهان اسراف و بیهوده است؟

آیا این بیان امام جامعه اسلامی است که فرمودند نظم نوین جهانی با توجه به اتفاقات اخیر دنیا و کشور ما در حال شکل گیری است؟ شاید خواندنی و امیدوارکننده نباشد، اما به دلیل فراوانی بسته‌های جعلی باید و نباید در میان مسلمانان. و همچنین نتایج انقلاب اسلامی در بین جوانان ما از دشمنان جسور و متجاوز. آنها یک حس بی حسی را در ما ایجاد کرده اند که ما خودمان را گم کرده ایم و از دارایی های محسوس و ناملموس خود کاملا بی خبر هستیم.

چرا برنامه های صدا و سیما در نظام اسلامی نباید رسالت جهادی خود را نشان دهد یا در اخبار و سایر مسئولین مرتبط و همچنین اموال بدهکاران را نشان دهد؟ برای مردم فداکار انقلاب اسلامی؛ بسته های فرهنگی مناسب در راستای امام انقلاب اسلامی در دستور کار آنها نیست. چرا اثر و اقدام لازم برای بازگرداندن دلها و تکمیل نردبان امید برای شکست دشمن مورد تحسین و قدردانی شهدا نیست؟ آیا با قحطی محتوای خبری موثر و فقر فعالیت های فرهنگی مواجه بوده ایم؟ هرچند خبرهای خوب بی پایان داریم، اما این مطالب بدون جهاد قابل توضیح نیست.

خواسته های خالق در راستای خواسته های خالق

چرا کلمه امید در خالق هستی معنا ندارد؟ زیرا با خدای متعال هیچ خواسته و نیازی نیست، جز رسیدن به آن با انتظار و التماس چیز دیگری; امید را باید برای او تعریف و معین کرد، خدایی که کمالات موجودات را از نقص و ناتوانی می‌رهاند، باید منشأ و منشأ امید کمال‌گرا باشد. تا تناقض نیازمندان پیش نیاید و قانون اجبار و قد و غیبت اجتماع اختیاری نشود; برای تبیین این مشکل می توان از آیات قرآن کریم استمداد کرد {و ما نخواهیم الا انا الله رب العالمین (تکویر/29)} «از آیه شریفه استنباط و استفاده می شود که تو. هیچ آرزویی نداشته باشید، جز اینکه خداوند رب العالمین اراده می کند با توجه به پیشینه و سیاق آیات قبل، درمی یابیم که قرآن تنها تذکر و خطبه ای است که می تواند پاسخگو و پناهگاه همه باشد. گروه های انسانی، اما از نظر موضوعیت و منفعت، فقط کسانی هستند که از آن یاد می کنند و از آن بهره می برند، خودخواهند، باطنی دارند و در راه حق و حقیقت و صفتی مستقیم، ثابت قدم هستند و حاضر به تحمل و اطاعت هستند. حق تعالى و اطاعت از او، چون داراى شرايط لازم و خصلت هاى مناسب مردمى هستند كه مى گويند: شما جز آنچه پروردگار عالم خواسته است انجام نمى دهيد، پس مردم در اراده خود استقلال و اختيار ندارند. معنا در مکاتب مادی بشری قابل درک و فهم نیست بنابراین در صفحات تاریخ بشریت; جنگ، خونریزی، دروغ و فریب بازاری پیدا کرده است که جامعه امروز ما متاسفانه بی آن نیست.

بنابراین باید گفت اراده انسان در اراده فعلی خداوند متعال است، البته نباید فراموش کرد که اراده خداوند متعلق به افراط و تفریط و دروغ و فریب نیست و این انسان است که اراده وجودی اوست. معلق و منتظر اراده کامل خداوند است، در نتیجه خداوند متعال به تحملی که در آیات قبل برای مردم خواسته است و بهره مندی از این استقامت بی نیاز است. سود انسان و رهایی او از مرحله نقص به کمال است.

آیه شریفه توضیح می دهد که آرزوی اساسی انسان باید توسط خداوند متعال ایجاد شود; تا انسان با جاذبه ای که در باطن خود با علم حضور شهود کرد; امید به آینده خواستار و جذاب است. در این صورت آیه شریفه قرآن کریم به کمک عقل بشری آمده و راه را می گشاید که «یا ایها الناس انکم فقیرها نزد الله و الله الغنی الرحمن». و رضوان و همه شئون حیات و ممات به او نیازمندند، زیرا تو فقر ذاتی داری یا بهتر بگوییم همان فقر هستی و از خود چیزی نداری و وجودت به لطف خاص خداوند است و باید. ابدی باش از لطف خداوند تا بقا و دوامت پایدار باشد.

و الله الغنی: و هذا اللّه; او خودکفا و بر اساس ثروت مطلق خود است. از مقدمه پیش گفته می توان به سخنان حکیمانه رهبر انقلاب در دیدار با مردم اصفهان اشاره کرد که فرمودند: «فقط به یک نکته مهم اشاره می کنم و آن امید، امید بیشترین است. ابزار مهمی برای پیشرفت». و دشمن بر این امر متمرکز است. دشمن تمام توانش را به کار می گیرد تا ناامیدی ایجاد کند، بن بست ایجاد کند، گاهی می بینی جوانی که با مشکلات دنیا آشنا نیست متأثر می شود، او هم ناامید می شود. وقتی ناامید شد کار نمی کند، پیشرفت نیاز به امید دارد، دشمن روی امید ملت ایران متمرکز شده است.» بیان امام انقلاب اسلامی برگرفته از کلام پیامبر مهربان است که فرمود: امید و آرزو رحمت است. برای امت من، و اگر آرزو نبود، مادر فرزندش را شیر نمی داد، و باغبان جوان نمی کاشت، امید برای امت من موهبت است، و اگر امید نبود، مادر چه می آورد. هیچ گیاهی مثل درخت رشد نمی کند.»

امید الهی عامل پیشرفت انسان است

با توجه به اهمیت تربیتی فرآیند امید سازی و نقش کلیدی آن در ساختارهای سبک زندگی اسلامی، همانطور که مقام معظم رهبری در بند آخر مرحله دوم فرمودند؛ به طور معناداری به آن اشاره کرده و شرح آن و نیز نیاز ضروری و اولیه کلاس های درس در مدارس و دانشگاه های کشور و نیز نوع تلقین دشمنان را در اذهان جوانان واگذار کرده اند. نیاز مبرمی به تعریف و تبیین انواع امید در کتب درسی و نیز برنامه های فرهنگی آموزشی با اولویت خاص خود در دستور کار مسئولان جهادی وجود دارد. برای این منظور فهرستی از کلیدواژه امید را معرفی می کنیم. علت امید نداشتن به خدا، کلیدواژه های قرآن در مورد کلمه امید، رابطه ناامیدی و سبک زندگی، کلید واژه امید در روایات و روایات، ناامیدی و رابطه آن با نفسانیات، ناامیدی و رابطه آن با بیماری جسمی، تأثیر ادبیات خانوادگی بر امید اعضا، تفاوت امید به انسان کامل با انسان عادی، تأثیر صفات شیطانی بر ساختار امید انسان، تأثیر محرومیت فرهنگی بر امید دل انسان. توانایی های درمانی منابع اسلامی برای یأس و ناامیدی، نحوه درمان ناامیدی و ناامیدی در جهان غرب، شیطان و روند ناامیدی و ناامیدی قلب انسان، ماهیت امید در موجودات قلبی بهشتی (امروز، روز) عمل، قیامت، روز حساب)، علل شکسته شدن امید در مردم، تفاوت امید در دل انسان و حیوان، رابطه امید با نیت انسان، عوامل وجودی در شکل گیری امید در انسان. نقش امید در کمال و پیشرفت انسان ها، نشانه های رفتاری امید از دست رفته در بین انسان ها (همجنس گرایی)، تفاوت امیدهای اختیاری و انتخابی و امیدهای خیالی، رابطه خرد انسان با عمق امید آنها، نشانه های رنج و ناامیدی در بیماران روانی تفاوت جنسیت امید در زن و مرد رابطه محتویات قلب انسان با شکل امید آن علاء مراحل شکل گیری امیدهای واهی در انسان اثرات غذا بر دل و امید آن، نقش عوامل جغرافیایی در امید انسان.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا